Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 570 ggr
UtanAlias
10/14/13, 11:26 AM

Vad anser ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Satt och bläddrade igenom lite gamla bilder och fastnade vid den här som jag tog för snart 3 år sedan. Jag vet faktiskt inte vad jag själv tycker om den här bilden. På något sätt gillar jag den, men det är något som tar emot. Hjälp?

Annons:
RobinEH
10/14/13, 11:47 AM
#1

Jag gillar den också men likt dig så är det något som inte känns rätt. Möjligtvis är det så att det skulle varit lite mer fokus på solen och därmed mer hav och lite mindre himmel. Täcker man för övre delen av bilden så tycker jag att den ser jättebra ut.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

UtanAlias
10/14/13, 11:50 AM
#2

Du menar den mörkaste delen överst? Ja, du har rätt, det ser bättre ut då, men tappar inte bilden sin "ram", då?

JNN
10/14/13, 12:31 PM
#3

Nu vet jag ju inte hur det såg ut i verkligheten, men den ser lite väl mörk ut både längst upp och längst ner. Tror att det skulle vara svårt att få mer skärpa eller fokus på solen, då den lyser så starkt att det knappast går att få skarp.. Men jag gillar bilden, men skulle kanske minska mättnaden något, det är rätt starka färger.

Annorlunda med en sån bild i stående format, tycker oftast man ser dom i liggande och då med horisonten lite högre upp. 

En annan sak jag tänker på är skärpan, som hade kunnat bli bättre med mindre bländare då skärpedjupet hade blivit längre. Vet inte om du använde stativ eller nåt, men det rekommenderas för liknande bilder för att inte få onödig skakningsoskärpa! 🙂

JazzBass
10/14/13, 1:43 PM
#4

Bytte grupp då den här tråden inte handlar om sajten foto.ifokus. Då det verkar som TS frågade efter bildkritik lade jag den i Kritik - Medel istället. Säg till om du hellre vill ha den i en annan kategori.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
10/14/13, 2:32 PM
#5

Svårt att säga med bilden vad som fungerar och vad som ev inte fungerar.

Det som UtanAlias säger i #2 : "men tappar inte bilden sin "ram", då?"

Kanske är det så att det är den lilla antydan till mörk ram upptill och nedtill, men ingen eg ram till vänster och till höger, som gör att det inte fungerar. Jämför gärna när man plåtar med en buske till vänster som ochså lite högt upp hänger in i bilden - oftast mer än halva bildens bredd, då kan en ofullständig ram finnas och är en naturlig del av bilden, och den typen av arrangemang skapar också djup i bilden.

Både de höga molnens lite rundare underkant liksom de inte allra nedersta av de två nedre lagren molnens överkants lilla rundning ger en ram i ramen. Alltså det luddigare av de nedre molnen… kanske är det det som känns konstigt? Det bildar två huvudhuvudmotiv?

Ja så jag känner att bilden både är bra, men inte optimal.

Precis som JNN i #3 så hade ett något högre ISO kanske 320-400 och f16, givit bättre skärpa, och ändå inte påverkat att du tagit handhållet. Ett enbensstativ med dig och du kunde ökat på f-talet (minskat bländaren) till f20-22 och ändå legat på runt 1/100s.


søs
10/25/13, 6:08 PM
#6

Jeg synes det er noget af det flotteste jeg længe har set her..så smukt med alle de farver og solen nede i højre hjørne..så bestemt et godt billede efter min mening 🙂

Annons:
Paltn
10/26/13, 10:43 AM
#7

Beskärning precis innan molnen börjar på nytt i det blåa gör en mycket bättre bild i mina ögon

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: