Annons:
Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
Tregly
10/14/13, 11:18 AM

Vad tycker ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om de här 2 bilderna? Har de för kort skärpedjup eller funkar det? 

mvh

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
Tregly
10/14/13, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nr 2

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

søs
10/14/13, 11:31 AM
#2

Synes de ser fine ud..men der mangler lidt mere fokus og skarphed på selve svampen efter min mening..god stemning 🙂 så du må ud og lege lidt mere , der er masser af smukke svampe nu..Hvilken objektiv har du brugt her ?

Tregly
10/14/13, 11:37 AM
#3

Tack! :) Ja jag ska fota mera svampar, och ska försöka få med mer i fokus. Är en skoluppgift och det är viktigt för betyget att man skickar in så bra bilder som möjligt, så funderade på om dessa duger eller om jag ska ha med mer i fokus. 

Har ett macro från Tamron, vet inte riktigt vad det heter :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Inkanyezi
10/14/13, 11:50 AM
#4

Jag tycker inte att det korta skärpedjupet funkar, dels beroende på att svampen har stor utsträckning i djupled, men främst för att dess allra närmaste del inte ligger inom skärpedjupet. Skärpan har hamnat någonstans i närheten av fem i halv sju sett till hatten.

DSLR-kameror är rätt knepiga när man vill ha kort skärpedjup om man använder AF, eftersom man inte ser i sökaren var skärpan hamnar. Men rent allmänt är det oftast bättre att fokusera manuellt när man är på så nära håll och motivet är stilla, eller om objektivet fokuserar rätt, att välja fokuspunkt där man vil ha mest skarpt.

Det är också svårt att få riktigt skarpt när man handhåller kameran med så pass lång slutartid som omkring 1/60 med 90 mm. Också när man använder stativ är det inom området där spegelskak kan påverka skärpan. Vid den här sortens motiv, nära marken, kan en bönpåse vara ett bra hjälpmedel, men det är svårjobbat när man inte har vinklingsbar bildskärm.

JNN
10/14/13, 11:58 AM
#5

Skärpedjupet tycker jag funkar bra, även om det gärna kunnat vara något längre, men skärpan saknas dock en aning. Skulle tro att det kan bero delvis på sensorn hade själv en 1000D tidigare, och märkte att skärpan blev något försämrad vid ISO 800 pga bruset som uppstår då signalerna förstärks. På nyare modeller kan man gå högre i ISO inställningarna.

Det var väl inte så jättebra ljus heller, då du trots relativt högt ISO fick en slutartid på 1/64s, vilket är ganska lång tid om du inte använt stativ. Brännvidden var 90 mm, och antar då att det är ett Tamron 90mm f/2,8 och man brukar väl säga att slutar tiden inte bör vara längre än vad brännvidden är, så kortare än 1/90s bör man undvika. Men detta är ju förstås relativt, och endast på ett ungefär, finns ju alltid undantag.

Men i och med den slutartiden så blir ju skärpan också något sämre då man inte kan hålla kameran tillräckligt stilla.

Färgerna och kompositionerna är jättebra, så fortsätt gärna att leta svamp,  det  här var fina bilder!🙂

søs
10/14/13, 12:24 PM
#6

Ville et stativ ikke være helt umuligt…? tænker når svampen er helt nede på jorden kan man vel ikke ´bruge stativ ?

Annons:
Inkanyezi
10/14/13, 12:47 PM
#7

Det finns låga stativ, och det finns stativ som kan användas i låg position på olika sätt. Jag har ibland vänt mittpelaren och haft kameran hängande neråt. Det är inte särskilt bekvämt eller lättarbetat, men det fungerar. Enklare och ofta bättre är en bönpåse, eventuellt lagd på en sten eller annat föremål som man kan hitta i närheten. Bönpåsen dämpar vibrationer bättre än stativ.

JNN
10/14/13, 12:55 PM
#8

Nä kanske inte riktigt så långt ner på marken, då är det nog bönpåse eller liknande som Inkanyezi nämner. Men det finns stativ för makrofoto också, som kan gå ner i spagat, men dom blir nog också för höga för såna här motiv, om dom inte skulle växa på nån stubbe eller kulle möjligtvis. I värsta fall kan man ju lägga kameran direkt på marken, huvudsaken är att den står stilla.

Lite kuriosa:

Ett stativ som visas på bilderna i den här länken har jag tillverkat åt mig själv på jobbet, dock inte med trevägshuvud, utan en jag gjorde en annan lösning med saker från en gammal svetsfixtur som går då att skruva på och förflytta kameran i djupled och sidled. Kameran fick jag också göra ett fäste till, som går att tilta, så man kan komma hyfsat nära marken. På dessa bilder är kameran trots allt rätt högt upp pga trevägshuvudet.

http://makrofokus.se/blogg/2012/9/20/morgonstackning-i-falt.html

Inkanyezi
10/14/13, 1:33 PM
#9

Ett problem när man jobbar med väldigt stor avbildningsskala är att det inte är särskilt praktiskt att fokusera med hjälp av AF eller den manuella fokuseringen av objektivet, utan att man i stälet kan få in skärpan smidigare genom att med fast inställning flytta kameran till rätt position. Det är därför det finns en släde för fininställning på stativet i länken på makrofokus.se, och när man har bönpåse är det mycket enkelt att skjuta kameran lite framåt eller bakåt för att få den till precis rätt avstånd.

Jag brukar använda ett förstoringsobjektiv som inte ens har inställningssnäcka, utan där jag får ett fast avstånd beroende på vilka mellanringar jag använder. Det är så jag har gjort med exempelvis den lilla rödplisterblomman i tråden med blommor. Blomman är ungefär fem centimeter hög, och kameran ligger på en bönpåse direkt på marken. I det läget är en vinklingsbar skärm guld värd. Och på så nära håll får man kort skärpedjup också med ganska liten bländare. Jag tror att jag använde f/8 på den bilden, och bakgrunden är ändå rejält oskarp.

Bagtjesen
10/14/13, 3:37 PM
#10

Om skärpedjup fungerar eller inte kan vara beroende på varför man tar bilden. När jag fotograferar växter, svamp, lavar så vill jag ha med maximalt skärpedjup, för då vill jag att bakgrunden skall vara med och visa på i vilken miljö den växte, och jag vill ha färgåtergivningen så bra som möjligt.

Jag tror att med den utrustning du hade så hade det varit svårt att få till det så mycket bättre än det som Inkanyezi säger i andra stycket #4. Så får jag alltid göra, en snabb autofokus, en skärpeinställning där jag vill ha den med ljusmätning och sedan låsa inställningarna, sedan förflyttar jag kameran så att bildutsnittet blir som jag vill ha det.

Eftersom jag oftast har med mig ett tungt fotostativ, eller vid viktiga foton - kommer  tillbaka med ett sådant, så använder jag uppochnedvänd mittpelare. Jag har ockå ett panohuvud med släde och använder ofta släden för att fokusera (som i #9). Sedan flyttar jag mig från stativet så att jag inte skymmer så mycket ljus och fyrar av trådlös, med spegeluppfällning och fördröjning 2s.

Bönpåse önskar jag att jag hade med mig ibland, särskilt när jag vet att jag inte kommer att hinna att återkomma.

ibland använder jag blixt - eller rättare sagt ringblixt satt på lägsta fill-in med sladd så jag kan placera den på något längre avstånd (d v s den sitter inte alltid fast på kameran, och en liten reflektorskärm.

Hur svårt det är att få bra skärpedjup vid närbild eller nära-makro till makro, är att titta på skärpedjupstabeller och laborera mycket hemma. Ta med en svamp hem, håll den fuktig genom att spraya den med tunn vattendimma så räcker den ibland i flera dar…


Upp till toppen
Annons: