Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 443 ggr
søs
10/14/13, 9:32 AM

Svampebillede

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lige fået nyt kamera..så er igang med at lære det bedre at kende..Prøvede nogen svampe billeder..både med teleobjektiv 70-300 mm og 18-55 mm .Synes dette billede fik et kunst look. 🙂

Annons:
JNN
10/14/13, 9:40 AM
#1

Den bilden är superfin, härligt kort skärpdedjup!

En aning varm färgton möjligen, men kompositionen och beskäringen är perfekt!🙂

søs
10/14/13, 11:25 AM
#2

Tusind tak JNN 🙂 var i tvivl om billedet var for sløret foran svampen..

Inkanyezi
10/14/13, 11:54 AM
#3

Jo, bilden är bra, men jag har precis samma tanke om oskärpan i förgrunden, och jag tror att den kan vinna på att beskäras lite mer i underkant för att minska den oskarpa förgrundsytan. Kanske det också går att dämpa den ljusa fläcken nertill till höger om mitten en aning, då den drar till sig blicken.

søs
10/14/13, 12:18 PM
#4

Hej Inkanyezi…ja det er lige netop det samme som genere mit øje..må prøve at redigere lidt på de ting i forgrunden..synes det bliver en lille smule voldsomt..selvom det minder om et slags maleri  🙂

Bagtjesen
10/14/13, 3:56 PM
#5

Jag tycker att bilden har mycket som talar för sig. Färgåtergivning av den svampen är helt naturlig på min skärm.

Så mycket oskärpa framför är inte så elegant, och en beskärning i underkant tror jag inte påverkar dess konstnärliga värde negativt.

Om du sedan vill bibehålla bildens yttre proportioner så tror jag inte heller att den förlorar på beskärning till höger - det är mest gröna grässtrån helt i fokus. I och för sig så är det ju just i slutet på växtsäsongen u så lite grönt är på sin plats.

"selvom det minder om et slags maleri" - Det går nog inte att måla så att det blir suddigt, utan man försökte måla mer detaljlöst och med t ex mer och mer vitt. Undantaget är väl akvarell där man blöter på lite i efterhand. Men även din bild inte direkt påminner om måleri, som jag uppfattar det, så är din bild en bild med ett eget egenvärde, och det är det som jag tycker är konst!


søs
10/14/13, 7:53 PM
#6

Takker mange gange for din gode kritik :-) ja kunst kalder jeg det også,,.,.men der er jo mange ideer om kunst 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: