Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 632 ggr
byCelina
2013-10-12 12:03

Hjälp! Behöver ny systemkamera

Hej! Jag vill köpa en systemkamera som jag kan ta bra närbilder med (jobbar med naglar) och filma tutorials med. Sen har jag ett problem och det är att jag måste få över bilderna direkt till mobilen. Har hört att det finns kameror med bluetooth eller något slags externt minneskort som man kan koppla direkt till mobilen? Har mailat Scandinavien Photo i torsdags men jag är ju så otålig! ;) Någon som har något förslag/vet något som skulle passa? Just det, sen tycker jag att det är sjukt svårt att få glitter att se bra ut på bild. Har iofs bara använt min mobilkamera så det är ju självklart inte det mest optimala, men har ni kanske något bra tips? Skulle också behöva något smart stativ till kameran som jag kan ställa på bordet när jag jobbar och gör mina tutorials. Tack på förhand! :)

Annons:
skuttis88
2013-10-12 12:09
#1

Jag har en Nikon D3200 som man kan filma med och man kan överföra bilder till mobilen med en Wi-Fi plugg från kameran till en app i mobilen.

Sen om du vill fota jättenära så kan du köpa ett macro-objektiv eller ett slags förstoringsglas man sätter på kameran.http://www.kamda.se/close-up4-filter-o52-mm

MVH Celina

Inkanyezi
2013-10-12 12:27
#2

Jag tror inte att en systemkamera nödvändigtvis är optimal för uppgiften, eftersom du främst vill ha ganska små bilder av rätt små saker, som helst bör tas från relativt långt håll. Att du kan ha nytta av ett stativ är ganska klart, och med systemkamera behövs ett mycket bättre stativ än om man har en kompakt- eller långzoomkamera, och ett sådant stativ är större, tyngre, och det kostar mer än ett stativ som fungerar med kompaktkamera.

Jag har ingen överblick över marknaden idag när det gäller såna kameror, men ett exempel är Fujifilm S8400W, som kan placeras på ett stativ och kopplas till en smartphone eller surfplatta, så att man ser sökarbilden där och kan styra kameran från telefonen. Det finns fler kameror med den funktionen, och de ligger ofta i liknande prisläge. Totalkostnaden blir mindre än för en motsvarande systemkamera.

Med en sådan kamera behöver man alltså dels inte ha ögat vid sökaren eller titta på kamerans bildskärm, utan man kan använda telefonen eller surfplattan som sökare, och man kan få över bilden direkt. Det går också att sätta upp den på ett sätt som gör att man slipper stativet, om man till exempel kan klämma fast den på en möbel (t.ex. bokhylla). Då kan man ha en bestämd plats som kameran riktas emot, och om handen hålls på den platsen, kan bilderna tas på naglarna under kontrollerade former.

Att få glittret bra på foto är mest en fråga om att lära sig tekniken. Det handlar i högre grad än något annat om hur man belyser, och också hur man hanterar ljuset  vid exponeringen och efterbehandlingen av bilden. Glittret har inte ett dugg med kameran att göra, utan det handlar helt om ljusuppsättningen. Troligen behöver man ett s.k. "hårt" ljus, ljus som kommer från en punkt exempelvis en spotlight.

Om du ändå vill ha en systemkamera för jobbet, så finns det flera från Samsung som också kan styras via WiFi, och Olympus har kommit ut med en också, men den är en betydligt dyrare proffskamera.

byCelina
2013-10-12 16:19
#3

Tack så jättemycket för era svar! Jag har också fått dom här två tipsade av några vänner; http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G12/ http://m.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/nikon-coolpixp520silvervska16gb/192713.3270/ Vad skulle ni säga om dom? Det är till min blogg så det är ju mest för web och jag vill ju att det ska kännas mer proffsigt än att bara fota med mobilen.

Inkanyezi
2013-10-12 18:40
#4

Ingen av de som du föreslår kan väl ses som särskilt "proffsig", även om den från Canon anses vara bland de allra bästa kompaktkamerorna. Den har dock en allvarlig nackdel när man jobbar med stativ, och det är att man måste ta bort den från stativet för att kunna få ut minneskortet.

Ingen av de två kamerorna har möjligheten till fjärrkontroll som den Fujifilm som jag nämnde. Canon har visserligen ett program för att köra kameran från dator, men det programmet underlättar inte mycket, och dess sökarbild är urusel. Det går inte heller att styra många av kamerans funktioner med det programmet, och den måste anslutas med sladd.

Nikon-kameran sägs vara WiFi-kompatibel, men det innebär inte att man kan kontrollera den via WiFi, utan enbart att det går att föra över bilderna om man har ett sådant minneskort. I övrigt är den ungefär samma som den som jag föreslog.

Att kunna sköta kameran från en surfplatta eller smartphone och att kunna se sökarbilden på den skärmen är en mycket stor fördel när man ska göra den sortens jobb som du tänker dig. Du kan alltså ta bilder och filma med full kontroll över vad du gör, utan att behöva vara nära kameran. Om du tar nagelkonsten på din egen hand, så behöver du inte sträcka dig för att nå kameran eller titta på kamerans skärm, utan du kan i så fall bekvämt titta på telefonskärmen och knäppa bilder eller filma därifrån. Det underlättar också ljussättningen, eftersom du kan se direkt på skärmen vad som händer när du flyttar lampan eller vrider handen lite, om glittret kommer fram.

byCelina
2013-10-12 18:58
#5

Har kollat lite på den du nämnde (Fujifilm) och jag gillar den och det du beskriver. Läste någonstans till en annan kamera att den än så länge inte funkade till iPhone, men jag misstänker att den här gör det, eller?

Inkanyezi
2013-10-12 20:06
#6

De enda appar jag vet av är till Android, så jag vet inte om den kan köras med iOS.

Annons:
byCelina
2013-10-12 21:50
#7

Letade reda på appen så det verkar som att den finns till IPhone. Hittade däremot inte kameran på Scandinavian Photo (kan eventuellt få lite rabatt där), vet du något annat märke med en liknande kamera på rak arm, eller vad är det jag ska söka på? Och verkligen stort tack för att du tar dig tid! :)

Inkanyezi
2013-10-12 22:03
#8

Det är knepigt att söka, och man bör nog prata med säljaren. för att få klart att allt funkar som det ska. Som jag ser det är det viktigt att kameran verkligen kan manövreras från telefonen, dvs att man har alla viktiga kontroller tillgängliga.

Det man behöver utöver att kunna knäppa bilder eller filma är:

  • Sökarbilden på den smarta enheten man kontrollerar med.

  • Kontroll över parametrarna som sätts i programläget man har valt, dvs att man kan styra bländaren om man har läget A eller styra korsvis i läget P.

  • Att det går att zooma via appen och att man kan bestämma fokuspunkt.

  • Att kompensationen kan köras från appen.

  • Helst ska man också kunna köra helt manuellt via appen.

Sedan finns det en del andra önskvärda saker:

  • Att kunna ställa egen Vitbalans via appen.

  • Möjlighet att använda extern strömkälla (adapter) till kameran.

  • Möjlighet att tömma minneskort och formatera via appen. 

Om de här sista sakerna finns, så behöver man inte plocka med kameran för att byta batteri eller minneskort, utan den kan sitta på sin plats för jämnan.

De här sakerna framgår vanligen inte av reklamtexterna, utan det får man dra ur dem. Och säljarna på elektronikvaruhusen imiterar en fågelholk när man ställer såna frågor.

Inkanyezi
2013-10-12 22:28
#9

Sony har ett par nya modeller som kan köras från app, men de är mer begränsade och kan inte användas på annat sätt. Samsung har flera modeller som kan köras via Android, och det finns också iOS-appar.

Precis vilka funktioner som finns tillgängliga varierar, och Sony-kamerorna saknar en hel del. Jag vet inte vilka som har motorzoom. men flera av Samsungs NX-modeller kan köras med appar från smartphone. Man kan väl leva utan motorzoom, men det skulle underlätta om man slapp gå upp till kameran för att zooma in till närbild.

Alla de här kamerorna är dyrare än den Fujifilm som jag först pekade på. Sedan kan det också finnas kompaktkameror som har liknande funktion. Du får fråga dig fram.

byCelina
2013-10-12 23:13
#10

Tusen tack för all hjälp! Känner att jag har lite mer kött på benen nu och då blir det ju så klart lättare när jag väl pratar med säljaren. Nästa vända blir väl en massa frågor om min nya kamera istället. ;) Ser verkligen framemot att få köra igång! Tack igen! :)

Upp till toppen
Annons: