Annons:
Etikettövrigt
Läst 569 ggr
skuttis88
10/11/13, 9:55 PM

Så stor bländre som möjligt?

Jag ska fota mina kaniner i helgen och då vill jag ha suddig bakgrund. Men hur ska jag göra för att få så stor bländare som möjligt?

Tacksam för svar! :)

Fotar med en Nikon D3200

MVH Celina

Annons:
Inkanyezi
10/11/13, 10:18 PM
#1

Ställ programratten på A och vrid bländaren till lägsta möjliga siffra. Suddigast bakgrund får du med mest inzoomat, längsta brännvidden. Om du kan ha bakgrunden på längre håll hjälper det också.

denstore
10/11/13, 10:19 PM
#2

Sätt den på manuellt läge, eller bländarprioritet, och ratta in största bländare. Vad har du för objektiv?

skuttis88
10/11/13, 10:39 PM
#3

#2 Jag vet inte om det heter såhär men jag tror det.

AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

MVH Celina

Bagtjesen
10/11/13, 11:47 PM
#4

Jo det kan den heta😉

Och det betuder att största bländaren du kan få varierar med hur mycket zoom du har. När du använder zomm-ringen och den är satt till 18 kan du få den största bländaröppningen (det lägsta f-talet) alltså f3.5. När du har zoomat in så den står på 105 får du en lite mindre bländaröppning f5.6, men den är den största bländaren som du då kan få. Skillnaden är att det blir ungefär 2/3 mer ljus in i kameran vid 18mm jämfört med vid 105mm. Mellan de två bränvidderna variera största möjliga bländaren. De två tredjedelarna mer ljus vid 18mm gör då att du t ex i stället för 1/60s i slutartid kan få 1/100, vilket kan vara bra på lite rörliga föremål - dock räcker inte 1/100s till snabbare djur.

Största bländaröppning i det här fallet ger dig alltså möjliget att fotografera i lite svagare ljus eller få en snabbare slutartid. Det är ju det som är sambanden mellan bländartal, slutartid.

Även om det kan verka roligt att få riktigt när bilder på 'ninen så är det ofta bättre att hålla lite längre avstånd och sedan beskära bort en del av kanterna på bilden. Din kamera och ditt objektiv är så pass bra att det går att beskär och ändå med tillräckligt bra bild över 'ninen.

När du fotograferar rörliga föremål på det här viset är det bäst att ha Autofokus inställd på AF-C, eller möjligen AF-A så följer fokus kaninen som rör sig, även när du tryckt ner avtrycket till hälften. Kolla hur du ställer in mellan AF-S, AF-A, och AF-C i handboken till din kamera.

Lycka till med fotograferandet.


pellepiano
10/12/13, 11:49 AM
#5

Man kan också fuska genom att sätta kaninen framför en bild som är suddig =)  ( dvs sudda till en bild i Photoshop, gå och framkalla den i 50x70 cm och ha som bakgrund tex ).

skuttis88
10/12/13, 11:52 AM
#6

Nu har jag fotat och jag har lagt upp resultatet i en annan tråd som heter "Redigera min bild" här på Foto iFokus. Kika gärna in där och hjälp mig med redigeringen :)

MVH Celina

Annons:
Upp till toppen
Annons: