Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1235 ggr
Schnauzertik
10/11/13, 8:58 AM

Bläck till skrivare

Lurar lite på att köpa refillpatroner och bläck från inksystems men skulle gärna vilja kolla era erfarenheter av deras pigmentbläck.

Epsons orginalbläck till min skrivare kostar upp emot 20:- per A4 utskrift medan ett refillsystem skulle hamna under 5:- per A4.

Frågan är då hur mycket tappar man i kvalité och finns risk för att skada skrivaren, behöva rengöra oftare eller annat.

Hur bra är inksystems bläck och finns det bättre för liknande pris.

http://www.inksystems.se/category.html?category_id=167

Om ni har erfarenhet av CIS system tar jag gärna emot dem också

Värd för Pensionärer

Annons:
Bagtjesen
10/11/13, 2:02 PM
#1

Jag testade och använde deras ersättnings/refiller när jag "motvilligt" installerade färgpatroner åt kunder som ville ha billigare patroner än original när jag jobbade i butik. Jag tycker att bilderna blir klart sämre även på hyfsat bra fotopapper. De installationerna gjordes för 2-3 år sedan. Jag tyckte då att det inte var så stor skillnad på hur dåliga bilderna blivit 10 år tidigare, runt år 2000 med samma och liknande fabrikat- bl a från Clas. 

Jag testade också för 5 år sedan motsvarande på en av mina egna färgskrivare och det jag kunde se var att refillerna slösade mer med bläck. (Jag skrev ut färgsidor för inlagor i en bok som en kamrat publiserade på eget förlag). Skillnaden i "dryghet" var uppemot 30-40 procent. Att räkna med 5:- går inte, snarare 7:-.

Det testet gjordes först med ett antal testsidor och sedan på ett 20-tal böcker a 4 sidor med original. Huvudproduktionen uppgick till 150 böcker i två omgångar (100+50). I det fallet i en bok och med inte högsta kvalité på fotopapperet så gjorde det inte så mycket - koncentrationen på boken låg inte på fotot utan på texten. (kuriosa - alla 170 böcker bands in för hand…jag stod för ett 40-tal…)

Sedan är det också typiskt att grundfärgerna som ju sedan blandas inte är helt korrekta - därför så kan det bli så att man måste laborera mer med färginställningarna när man går från bildskärm till utskrifter, och det kostar också…


Schnauzertik
10/11/13, 3:27 PM
#2

Tack för ett bra och utförligt svar.

Låter som att det blir till att fortsätta köra med originalbläck då.

Hade hoppats att det fanns någon tillverkare av epsons bläck som sålde samma bläck under noname ungefär som det ibland är med reservdelar till bilar. Men icke…

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
10/11/13, 4:20 PM
#3

Schnauzertik - jag förstår din tankegång - men "namebranding" förekommer inte vad jag vet, överhuvudtaget. När originalfabrikanterna har höjt sig ett snäpp eller två de senaste 5-10-15 åren så ligger kopiorna lika långt bakom som de låg vid samma tidpunkt tidigare.

Enda chansen till lite billigare är att köpa en dyr stor skrivare med jättepatroner, det blir något billigare på ett-två års sikt om man är entusiast och skriver ut relativt ofta.

Glömde att påpeka att skrivarnas rengöringsintervaller infaller relativt ofta och då slösar man på bläck, om man inte skriver ut så ofta. Att stänga av skrivaren helt när man åker på semester någon vecka kan vara ok, men man riskerar att det kittar igen - torkrisken är större när det är refiller, för hålen slits och blir större, samtidigt så slösar man lite mer bläck då också.


HellviHumle
10/11/13, 5:46 PM
#4

Jag har en Canon 4700. Av olika anledningar blev den stående i två år. I våras så installerade jag den igen och skrev ut. Det blev en del ränder men efter att lyckats hitta "djuprengöring" så skriver den ut klanderfritt! Det var alltså med samma patroner som när den blev stående. Jag var djupt imponerad och, förstås, glatt överraskad,

HH

Bagtjesen
10/11/13, 6:35 PM
#5

Ja, naturligtvis kan det hända - svalt och inte för torrt så ökar förutsättningarna att lyckas - men jag har också sett negativa resultat efter bara två eller tre månader, och bara att byta färgpatroner…


Inksystems
10/13/13, 4:49 PM
#6

Hej,

Jag är här för att berätta samt svara på frågor om vårt bläck samt Bläcksystem.

Ni som provat vårt bläck för flera år sedan fick prova ett bläck från en av våra första leverantörer, detta bläck fungerade bra i skrivarna, men gav inte alltid bästa resultat.

Detta uppmärksammades av mig och jag la ner mycket tid för att hitta ett prisvärt men samtidigt bra bläck. (Det finns tyvärr mycket skit ute på marknaden).

Idag så har vi två olika bläckleverantörer, den ena heter OCP och är ett  tyskt företag som tillverkar ett både prisvärt samt bra bläck.

Våran andra leverantör har sin produktion i en toppmodern anläggning i Kina. Dessa har även ett labb i Tyskland som hjälper dom utveckla sitt bläck. (Även Råmaterialet är från Tyskland).

Om ni har funderingar eller frågor om vårt bläck eller några andra funderingar så skriv ett inlägg här eller emaila oss på Info@inksystems.se

Med vänlig hälsning

Daniel Feuk

Inksystems

Annons:
Upp till toppen
Annons: