Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 567 ggr
AmandaChristina
10/10/13, 10:45 PM

(M) - Milton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade mitt kusinbarn här om dagen och skulle uppskatta lite kritik då jag ska fotografera honom snart igen 🙂

Annons:
AmandaChristina
10/10/13, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild som jag bara rå-älskar 😃

Paltn
10/10/13, 11:59 PM
#2

vilka läckra ögon!

// Paltfan

AmandaChristina
10/11/13, 12:03 AM
#3

#2 Ja, verkligen 🙂

Bagtjesen
10/11/13, 1:00 AM
#4

Skön kille!

Dina 2 PNG bilder innehåller ingen fotoinfo, bara PNG-info.

Bild 1 perfekt exponerad, men bild 2 lite överexponerad.

Bild 1 kanske kunde ha varit med honom, mer hel, eller mer av armarna - det är så charmigt när det försöker hålla balansen i den där åldern - jag har tre numera vuxna söner, men jag minns! Bild 1 har komposition ändå som passar liggande som den nu är tagen, främst att killen inte är i centrum. Men jag skulle ha gått ner mer i samma nivå som honom inte snett uppifrån. Oömma kläder är ett mpste när man plåtar barn utomhus - ja de oömma skall sitta på fotografen…

Bild två i porträttläge. Synd att du missade delen av armen. Bakgrunden är också aningens orolig med soffan som går genom kalufsen - en meter åt vänster och kisen hade fått vrida sig (brukar bli/se bättre ut) och du har sluppit soffans nederdel.

Jag tycker du skall stå lite längre ifrån i båda fallen, det blir tillräckligt med bildmaterial ialla fall och då har du har justeringsmån till att göra beskärningen bättre. 

Man kan hålla på och trixa med barnet och kompositionen och få till rätt bakgrund ett litet tag -så länge man har ögonkontakt med barnet ofta och tilltalar det så brukar det ha fokus på fotografen…

Fundera om det kan fungera när du fotograferar. Gå runt hemma hos dig och låtsas att han är där och se hur du skulle göra.


JNN
10/11/13, 7:12 AM
#5

Tycker att det är två fantastiska bilder, med jättefina kompositioner! 🙂

Visst brukar jag också gå ner kanske lite lägre än du gjort i första, men det gör inget, ser ut som att du krupit ner lite i alla fall, det känns inte som det vanliga vuxenperspektivet som det blir när man tittar ner på barnen. Det här var alldeles lagom, mycket fin vinkel.

Bild två tycker jag är störtskön, vilken härlig min! Något överexponerad, men en mycket fin ögonblicksbild av vardagsnatur, där jag inte tycker att det stör med en brokig bakgrund i t ex ett vardagsrum eller liknande.

Om man arrangerar ett porträtt som kanske ska vara lite seriöst för att göra en förstoring och hänga på väggen, då hade jag nog sett till att ha en renare bakgrund, men det här är bra, går också hänga på väggen!🙂

Bagtjesen
10/11/13, 2:44 PM
#6

Ja, det är som JNN säger - allt beror ju på syftet/målet med dina bilder - och hur långt du är villig att anpassa dig för att få ett, två eller tre steg bättre bilder. Det är lättare att avancera i början - det blir mer och mer att tänka på ju bättre man vill bli.

Svårigheten att anpassa kritiken till graden (M) ligger också i allmänna ordalag som "uppskatta lite kritik"…

Men jag förstår också att man inte vill missa chanser då det barnet bara är i den åldern just nu… och då är det så att du kanske vill gå snabbt fram. Huvudsaken är att du tänker på möjliga kompositioner och inställningar och kanske övar så mycket som möjligt innan. En docka modell stor kan fungera som övningsobjekt - övning ger färdighet.


Annons:
Upp till toppen
Annons: