Annons:
Etikettövrigt
Läst 719 ggr
[norrpojk65]
2013-10-10 20:34

Copyright frågor

Jag har två funderingar.

1. Om man lägger in copyright i kameran för bilderna kan det på något sätt skydda bilderna eller går det att ta bort ?

2. Om jag nu vill lägga in copyright information för korten hur gör jag för att få svenska tecknen å ä ö ??? Jag har en Canon EOS kamera.

Annons:
Bagtjesen
2013-10-10 21:03
#1

norrpojke65

 1. Copyright och annan information som kommentarer som kameran lägger in i JPG eller rå (CR2 - Canon) är bara data i bildfilen och kan editeras via Exif Editors (då till skillnad från Viewers). Till vissa bildformat, t ex TIFF följer aldrig Exif och de andra grupperna av Metadata (i det här fallet "data om bilddata") med.

Men även dessa Metadata kan försvinna via bildredigeringsprogram. Vissa sparar all info och lägger till info om vad som gjorts i det programmet, som t ex förändringar/konverteringar till/från AdobeRGB/sRGB et c.

2. Nu har ju jag Nikon, och jag har valt att använda engelska menyer, men jag kan inte lägga in svenska tecken, och jag har efternamn med svenkt tecken i. Vad man då kan göra är att använda en Exif batch editor, som kan förändra t ex copyright informationen på alla bilder i en mapp.

Så, vare sig att lägga in copyright notering i själva synliga bilden, eller få det med i Exif från kameran är säkra metoder. Det fins program som kan leta sig fram i pixlarna och plocka bort bildtexten.

Den enda relativt säkra metod som finns är att överlagra krypterad information i själva bilden. Då kan man ju bevisa att det är ens egen hemliga kod som ligger i bilden. Det är denna metod som bl a ett amerikanskt företag använder, och de har en tjänst som man prenumererar på och deras datorer går igenom miljontals hemsidor på webben och letar efter deras speciella koder, som då är kund-specifika, och så skickar de meddelande via epost var bilderna är presenterade på nätet, till deras kund, du, som är copyright innehavare.

Hoppas att informatione är till någon hjälp.


[norrpojk65]
2013-10-11 17:00
#2

Bagtjesen

Tack för det utförliga svaret. Det var ett bra och klart svar. 

Så viktigt var det inte att jag behöver kryptera information i bilderna men intressant att höra om de olika alternativen som finns. 

2. Ja alternativet med att lägga dit copyright via bildhanteringsprogram har jag testat. Tänkte om man enkelt via kameran kunde få dit det med åäö, men det verkar så

Upp till toppen
Annons: