Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1861 ggr
autumnleaves
2013-10-09 22:45

(M) Löv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade en uppgift i min fotografiklass att ta svartvita bilder på löv, och jag tyckte att dessa två bilder vart bäst. Har redigerat bilderna i Gimp, och tar jättegärna emot kritik både på fotografering och redigering! 

Bild #1 (redigerad)

Annons:
autumnleaves
2013-10-09 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild #2 (redigerad)

autumnleaves
2013-10-09 22:47
#2

Juste, kom på att jag bara får ha med två bilder per tråd så kan inte visa orginalbilderna.. :/

Bagtjesen
2013-10-10 03:49
#3

Den första bilden är tagen med ISO400 och 1/2500s. Vet inte hur din kamera är med ISO men något lite bättre kanske det hade blivit om du kört på ISO100 och 1/600s.

Bilden passar i svartvitt, men tycker inte att kompositionen, med lövets mittnerv liggande nästan rakt över bilden, bra nära halvvägs upp till bildmitten. Beskärningen, om någon, i sida är inte så spännande, den är varesig mitt i eller med lite extra luft - till höger tror jag skulle blivit bra.

Att skärpedjupet också hamnar mitt i bilden bidrar till att det blir lite för rektangulärt.

Bild 2 är inte i skärpa på vare sig "knoppen" eller det hitre bladet, och då hade jag föredragit att de inte varit mitt i huvudmotivet. Ljusmätningen är centrumvägd vilket gör att de mörkt fläckiga bakgrunden påverkat bilden så att huvudmotivet blivit en aning för ljust. Spotmätning på lomknoppen hade varit bättre, då hade bakgrunden blivit en aning mörkare och mer av de ljusa fläckarna i bakgrunden hade försvunnit mer. Med större bländare (lägre f-tal) hade skärpedjupet blivit kortare, och bakgrunden hade försvunnit ändå mer - blivit ännu suddigare, samtidigt som förhoppnngsvis blomknoppen och även bladet till höger hade blivit skarpt (men troligen inte det till vänster) Bilden hade blivit mindre orolig med bra fokus och suddigare bakgrund.

I båda bilderna förstår jag vad du är ute efter, men det finns en del att tänka på - så det är bara att plåta - försök tillämpa min kritik på något liknande och se om bilderna blir bättre? Digitala bilder kostar ju snudd på ingenting annat än slitage på kameran, så det är bara att plåta på…


JNN
2013-10-10 06:41
#4

Första bilden gillar jag, tycker att gråskalan är fin och skärpedjupet funkar bra som de är.

 Det jag kan hålla med Bägtjesen om är kompet, att lövet är lite väl centralt placerat. Man kanske hade kunnat vinkla kameran eller roterat bilden något ( om det finns kvar så mycket att den går beskära ) så att lövet hade legat lite diagonalt över bilden..? Bara en tanke..

 Och bild två saknar lite skärpa på knoppen som också känns lite överexponerad. Annars gillar jag kompositionen i den, och jag förstår hur Bägtjesen tänker angående ISO-t, men jag tycker inte att det gör nåt med hög ISO och lite brus i svartvita bilder. Om det inte blir för mycket, men det tycker jag inte det är i dessa bilder.

Däremot ser det ut som om du har smuts eller nåt på objektiv eller sensor i första bilden, det är några mörka fläckar ovanför lövet till vänster, det kan ju även vara på underlaget, men det kanske du skulle redigera bort!

Bagtjesen
2013-10-10 12:28
#5

autumnleaves.

Hur du vill ta kritiken beror ju på hur långt du kommit i skolan med kamerakunskapen och bildkomposition. Du begärde ju (M)-kritik, och då blir det ju fler kommentarer.

Det som jag skrev om ISO och som JNN också säger, är att det vanligtvis är en petitess - men samtidigt när man skall ta en bild och har tid på sig att planera, gå igenom kamerans inställningar, tänka på ljussättningar m m  så bör det finnas med på det man kontrollerar. Det är ju genom att tänka på "allt" som man förbättrar sig, eller hur?

Skulle vara intressant att veta om du tagit bilderna helt på frihand, eller med stöd för armbågar e dyl, eller om du haft stativ? Det kan förklara något av det jag tagit upp eftersom du fokuserat manuellt - att kameran rört sig i djupled efter att du komponerat.


autumnleaves
2013-10-11 00:06
#6

Tack för all kritik, det uppskattas verkligen! 

#3 Ja, känner också att kompositionen inte var helt som jag vill ha den heller. Ska se om det går att fixa till med orginalbilden, för kommer inte ihåg om jag beskärde den något.. hm… 

Tror jag hade lite brottom när jag tog den bilden, och gav inte mycket tanke till f-numret (woops!).. :( 

#4 Tack! Lövet låg på en bil, så kan kanske ha varit den som var smutsig… Men det är ju en skolkamera och folk är inte alltid så försiktiga med dem tyvärr, så det kan mycket väl ha varit skit på linsen också… Ska se om jag lyckas få till det! 

#5 Precis, uppskattar verkligen all kritik som ges! Det är ju trots allt så man lär sig se sina egna misstag och bli bättre. :) 

Fotade på fri hand, vi har inte så mycket tid på oss att fota då vi bara har 50 minuters lektioner, och vi måste även hinna lägga in bilderna i datorn och brukar alltid gå igenom vad vi ska göra innan vi går och fotar. Något frustrerande, för som du säger så vill man ha tid på sig att planera fotona.

Annons:
autumnleaves
2013-10-11 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har jag beskärd bild #1 annorlunda, lyckades inte få bort fläckarna men dem stör mig faktiskt inte så himla mycket. Märkte även att jag råkade göra den nååågot ljusare än den i #0, vilket föredrar ni?

Bagtjesen
2013-10-11 00:40
#8

#6  Ja det är ett klart framsteg på flera sätt. Du har lyssnat och förstått. En kort kommentar bara - Att kolla kameran kan man göra medan man letar motiv - man kan ta med sig en liten checklista - det har jag själv för vissa väldigt komplicerade inställningar jag behöver göra - för trots att jag i min kamera kan lagra 2 uppsättningar med egna inställningar, och sedan bara vrida på en ratt, mellan de två vanligaste inställningarna jag behöver göra - så är det svårt att komma ihåg de mer ovanliga, och få med allt…

Lycka till!


JNN
2013-10-11 07:15
#9

#7 - Den här tycker jag blev en klar förbättring, snyggare komp, så den gillar jag skarpt!🙂

autumnleaves
2013-10-13 20:40
#10

Tack! :) #8 Ska tänka på det!

Upp till toppen
Annons: