Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 759 ggr
Vingfåle
10/9/13, 8:05 PM

Mitt första inläg... :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är den första bild jag laddar upp på den här sidan, för att se hur det funkar 🙂Den här bilden är tagen med min iPhone, då jag ännu inte kan ladda in bilder från systemkameran i datorn… 😛Ge gärna kritik på bilden och kanske även lite nybörjartips om sidan 😉

Annons:
Vingfåle
10/10/13, 4:55 PM
#1

Bilden är inte beskuren eller redigerad, som sagt lite av en "testbild" för sidan :)

JazzBass
10/10/13, 5:15 PM
#2

Välkommen hit! 🙂 Trevlig bild, skulle dock må bra av lite mer kontrast och varmare Vitbalans, om du vill pilla på den lite i efterbearbetningen.

Ser fram emot att se lite bilder som du tagit med systemkameran! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
10/10/13, 5:36 PM
#3

Hej Vingfåle, jag får väl bli först att hälsa välkommen då.

Att ge kritik är inte lätt om man, som jag, inte vet vad kameran du har kan prestera, på topp. Bilder är också ganska så komprimerade när vi ser dem som sitter här i andra änden.

Det jag kan gissa mig till att det var dåligt ljus, om info i bilden är rätt så är bilden tagen för ca 1 vecka sedan kl 17.59.

Kamerans automatik har då gjort vad den kan, och antagligen öppnat upp bländaren så stor den kan och f-talet är lågt bara f2.4. (f-talet anges som hur stor del av ljuset den släpper in i ditt fall 1:2.4).

Ändå har programet försökt att ta en bild ändå, och då istället gjort tiden som det tar att ta bilden längre. Det tog 1/22s (en tjugotvåondels sekund) och det är en förhållandevis lång tid, så man brukar inte kunna hålla kameran still så "länge". Bara det att man trycker in knappen för att ta bilden brukar innebära en rörelse som skapar s k "röreseoskärpa".

När du tog bilden jobbade alltså kameran på sin yttersta förmåga. Ett alternativ hade varit att låta kameran fyra av en blixt - om den möjligheten finns.

Det som man måste göra med varje typ av kamera är man kommer i kontakt med och tänker sig att använd lite, är att man tar rätt många bilder ttis det du gör att försöka ta mängder av bilder i olika situationer, mot långsamma/stillastående och snabba motiv, och i olika ljussituationer under dagen utomhus, och hur den beteer sig i vanlig rumsmiljö.

"Kompositionen" tycker jag är bra om du inte fotograferat mycket förut. Eftersom motivet är en "slingerväxt" som växer utefter marken så hade det fungerat bra med en bild i liggande format också (kameran roterad 90 grader åt endera hållet).

Så pröva alltså vad din kamera förmår i olika situationer och med olika avstånd från motivet.


Vingfåle
10/10/13, 7:30 PM
#4

Tack så mycket! Bilden är ju som sagt tagen med min iPhone, så kameran är väl inte optimal (även om det är en bra mobilkamera) Bilden är tagen i skogen, när solen höll på att gå ner så du har rätt i att den blev lite mörk… Jag har en liggande bild också, men den blev inte lika skarp, därför valde jag den stående 🙂

Upp till toppen
Annons: