Annons:
Etikettövrigt
Läst 846 ggr
tlundegard
2013-10-09 11:23

Betala skatt som hobbyfotograf?

Jag har fått ett fotojobb, ska fotografera en tjej och vi har kommit överens om att det totalt ska bli 12 bilder. Jag tar 100:- per bild (vet att det egentligen är väldig lite men börjar så). Nu till min fråga. Jag har ju inget företag och kommer knappast gå med vinst med tanke på vad jag har lagt ut för min utrustning som jag har. Måste jag trots det betala skatt för de foton jag tar? Finns det någon gräns för hur mycket man ska tjäna innan man betalar skatt? Har för mig att jag har läst om att det finns någon regel för hobbyverksamhet eller dyl men hittar inget på internet och vet inte heller vad jag ska söka efter. Någon som kan hjälpa mig?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Trongutten
2013-10-09 11:39
#1

Följer detta inlägg :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

JazzBass
2013-10-09 11:46
#2

Tog bort dubbelpostningen.

Nu vet jag inte hur allt sånt här funkar i Sverige, jag bor ju i Finland, men det kanske är värt att kolla med Frilansfinans?

Om du har eget företag kan du troligtvis räkna bort kostnader för utrustning, arbetsrum, resor mm, men det blir också mer jobb med deklarationer och sånt. Att låta andra firmor ta hand om ens fakturering är enklare, men ger förstås mindre pengar i handen. Själv har jag för mitt musikintresse en egen firma för att lätt kunna fakturera för spelningar jag gör. (Då jag grundade firman år 2006 visste jag inte heller om några alternativ). Egen firma ger mest pengar i handen då jag oftast går lite på minus i deklarationen tack vare avskrivningar, resor och dylikt, och är inkomsten på sista raden negativ finns ju ingen vinst att betala skatt på… Momsskyldig är jag inte heller för att inkomsterna är på sån blygsam nivå, men hur reglerna om detta är i Sverige har jag som sagt ingen koll på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nalle43
2013-10-09 11:52
#3

Gå in på skatteverket.se och skriv in "Hobbyverksamhet" i sökrutan.

Där finns allt att läsa om hur du ska hantera dina inkomster på fotograferingar.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Upp till toppen
Annons: