Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 3610 ggr
Schnauzertik
2013-10-09 10:44

Din allra första bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger hur ser din första  (eller åtminstone nästan första) bild ut. Vore kul att få se era första bilder också.

Här är min tagen ca 1962 med min första och enkla kamera, en vy över Uddevalla. Jag har inte gjort någon  nämnvärd redigering efter inscanningen utom lite blåtoning.

Värd för Pensionärer

Annons:
JNN
2013-10-09 11:00
#1

Vilken fin bild, där har du gjort ett bra jobb tycker jag. Både när du tog bilden och vid inscanning och efterarbete.!

Själv kan jag inte bidra med nåt, mina första bilder finns nog inte kvar, i så fall som framkallad pappersbild i nåt album hemma i Norrland hos mamma i så fall.

 Kan nog inte komma i håg heller vilka bilder som ska ha varit dom första, då jag fotade rätt mycket även nr jag var yngre och inte precis hade det som hobby.

Men det var en kul idé!🙂

papa-bear
2013-10-09 12:18
#2

har du visat den för någon historisk förening, eller liknande, i uddevalla? de kanske är intresserade av vad du har i ditt arkiv.

Schnauzertik
2013-10-09 12:50
#3

#2 Tack för förslaget, nej det har jag inte gjort. Det var länge sedan jag flyttade ifrån Uddevalla och har inte varit där på många år.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2013-10-09 16:11
#4

Bra initiativ Scnauzertik! Jag gick och hämtade några flyttlådor med dia, pärmar med negativ och, och det var ju i sig ganska nedslående. Jag hade inget där förrän 1969. Det som var taget med Agfa "partykamera" med "blixtkuber" (fyra blixtar som man kunde vrida fram manuellt), i albumen var förförliga inte mycket kvar av de bilderna. Negativen var dock bättre men inte bra. Men det var ju "filmkasetter" som skickades till snabblabb. Svartvita bilder som jag framkallade själv eller via labb är fortfarande bra - 60-talet får betraktas som ett "slit-och-släng"-decennium. Dia verkar ha klarat sig väldigt bra, några flyttlådor är inte öppnade sedan flytten Malmö-Sundsvall 1978 och där har några dia trillat ur diaboxarna, och legat mer oskyddade men ändå klarat sig bra.

Återstår att åka hem till min mor imorgon och leta igenom det gamla fotoalbumet med familjefotografier. Negativen ligger förmodligen i hennes källarförråd på 5 kvm fyllt från topp till tå. De äldsta borde vara från 58-59 och en bit in på 60-talet. De är tagna med en gammal bälgkamera som jag fick av en gammal man. Jag hittar inte åt  kameran nu men för de som vill veta sök på Kodak Autograpic Brownie modell 2, 1917-26 - den likanr väldigt mycket den kamera jag hade, men jag tror aldrig att det stod Kodak på den - det kan alltså ha funnits "kopior" med samma utseende. Negativformatet var stort, kan ha varit hela 6x9cm om jag nu minns rätt…


Jessicahagstrom94
2013-10-09 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Eehh.. jag är bara 19 år men kan ändå inte leta upp min första bild. 

MEN!! 

Den här bilden på min då 3 år gamla mus Pång är tagen 2006. Troligtvis en av de äldsta jag kan hitta. ;) den är tagen med min första stenålderskamera med vanliga batterier i.

Ylva-Li
2013-10-09 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nästan omöjligt att hitta den allra första bilden. Hittade dock en riktigt tidig. På den tiden man körde film och rullade fram den automagiskt. ;)
Minns verkligen hur kameran såg ut.

Kameran jag hade ännu tidigare gav fyrkantiga bilder och hade rött tyg på avtryckarknappen. Den hade jag när jag var 5-6 år. Denna bild måste vara tagen av mig när jag var kanske 7-8. Jättesvårt att säga. Men nästan 25 år sen.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Cahira
2013-10-10 04:06
#7

Jag hade gärna medverkat men jag har fotograferat sedan jag var gammal nog att hålla i pappas systemkamera, bokstavligen. Han hade en fotofirma och jag var med honom i mörkerrummet jämt och ständigt, både som modell och som beundrare. Herregud, pappa var ju magiker och trollade fram bilder på blanka papper! 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Schnauzertik
2013-10-10 09:13
#8

Roligt med responsen så här långt

Kanske blir det fler som kan vara med om vi säger din äldsta bild som du har sparad (och tagit själv)

Värd för Pensionärer

Cahira
2013-10-11 05:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tog en bild på min sköldpadda genom glas då den åt med min gamla analoga pocketkamera. Vet inte hur gammal jag var men det var nånstans mellan 98-03 iallafall om jag minns rätt. Är född 86 för den som orkar och vill räkna. :) 

Försökte tajma då den åt, hade ingen aning att resultatet skulle bli såhär bra! Älskar denna bild enormt än idag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JNN
2013-10-11 06:58
#10

#9- Förstår att du blev nöjd, perfekt tajming! Häftigt..!🙂

magganhm
2013-10-11 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

De här är min första bild som jag tog med min kamera samma kväll som jag fick hem den, Canon 1100d :)

Bagtjesen
2016-02-01 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag glömmer aldrig något, tror jag. Lovade att komma med också min(a) första bilder, åtminstone av de som blev något och sattes in i ett album! De är tagna troligen i december 1960 i Bollnäs när den lilla sjön Vågen som med bara några meters utflöde rinner ut i Ljusnan. Texen i albumet för dessa två biler (redan då tog jag tydligen bildsviter) är: "Några barn som leker Uppå källarbacken", "Vintern 1960".

Jag skrev om min första kamera i ett tidigare inlägg: "Jag hittar inte åt  kameran nu men för de som vill veta sök på Kodak Autograpic Brownie modell 2, 1917-26 - den likanr väldigt mycket den kamera jag hade, men jag tror aldrig att det stod Kodak på den - det kan alltså ha funnits "kopior" med samma utseende. Negativformatet var stort, kan ha varit hela 6x9cm om jag nu minns rätt…  " Vad jag kommer ihåg så var kameran inte särskilt exakt i fjädern som reglerade exponeringstiderna, och bälgen var otät, så det gällde att snabbt få upp kameran och ta en bild…


Bagtjesen
2016-02-01 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Blev något fel Det ovanstående är bild 2.


Annons:
MagArne
2016-02-03 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min första bild tog jag med pappas Nikkormat FT i väldigt unga år tidigt -80 tal. Men det var väl inte förrän i tonåren  jag förstod hur kameran fungerade och fixade ta hyfsade bilder helt själv. Tyvärr slutade ljusmätaren fungera i FT men jag fick i modern tid en Nikon FM2 så 2011 framkallade jag faktiskt min första s/v rulle själv ;-)

2002 tog jag min första digitala bild efter ha lånat en klasskamrats kompaktkamera. Senare samma år köpte jag mig själv en digital kompaktkamera tillsammans med brorsan. 2011 köpte jag första systemkameran, en begagnad Nikon D70.

Bilden är inte den absolut första men en av de få jag har kvar från 2002 års kamera. Toppen av Galdhöpiggen i Norge troligtvis 2003.

Upp till toppen
Annons: