Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1021 ggr
JazzBass
2013-10-08 20:41

(M) - Morgondimma vid sjön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Var ut en morgon i söndags vid stugan och fotade bl.a. den här bilden. Märkte inte att slutartiden sken iväg när jag riktade kameran in i skuggan samtidigt som jag hade mitt 70-200 på kameran med en 1,7x telekonverter påmonterad. Slutartiden landade på 1/25s så skärpan är inte den bästa med tanke på brännvidden som var 280mm. Man får tacka bildstabilisatorn för att allt inte bara blev sudd.

Men på nåt vis gillar jag ändå bilden. Undrar bara om ni andra ser nåt i den? Och hur är efterbehandlingen? Ville göra den ganska low-key och med låg kontrast, men drog ändå upp kontrasten och t.o.m. clarityn en del. Viktigaste frågan är kanske följande: Passar efterbehandlingen till motivet?

Exif: f/8, 1/25, iso 200, 280mm. (Åt skogen valda parametrar så det behöver inte påpekas…) 😞

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Bagtjesen
2013-10-08 21:28
#1

Passar absolut - Den dubbla (speglingen av björken) och dess våldsamma rotvälta. den tunna smala strimman dimma. Höger björks spegling som en bortre "parentes" i bilden.

Ja också finns det dom som inte har bildstabilisator…


JNN
2013-10-09 06:45
#2

Visst passar det, det här blev hur snyggt som helst. Undrar om den blivit lika stämningsfull om den varit krispigt knivskarp..? Är inte så säker på det.

Den här skulle jag lätt kunna ha på väggen!🙂

JazzBass
2013-10-09 07:19
#3

#1 och #2 - Tack så mycket! 🙂

Jag tänkte först lägga upp bilden i 1500px storlek, men det såg inte bra ut så jag valde 1200px istället, med efterskärpningen ställd på "hög". Då blev skärpan okej att visa upp. 😉 Tänkte också lite som JNN om skärpan också, men det är alltid lättare att ta bort skärpa än lägga dit den om det saknas, så jag hade gärna haft en lite skarpare bild att jobba med ändå. Kanske skulle ha varit bra att inte ha bildstabilisatorn på här, så kanske man skulle ha märkt att skärpan inte blev riktigt bra redan då man tog bilden. 🤐 Med stabilisatorn på ser det mesta hyfsat skarpt ut på kameraskärmen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: