Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 668 ggr
sofiN
2013-10-08 11:41

vattenbild :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Här kommer det allra första försöket till en vattenbild! :)

Har ni några bra tips på inställningar och trixs när man fotar vatten droppar? vet att man kan använta en ugnsforms plåt och låta vattnet från kranen droppa , ha olika skärbrädor (färg) som bakgrund osv osv!

ge gärna fler tips ! och sedan får ni naturligtvis kritisera bilden! :D

MVH / Sofi 🙂

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Annons:
JNN
2013-10-08 12:03
#1

Är det här ditt första försök så är jag väldigt imponerad! Bra skärpa och kompet är mycket snyggt, gillar att droppen inte är i centrum.

Skulle dock vilja att du hade kameran lite lägre ner, så att man ser droppen lite mer från sidan den blir lite mer framträdande då. Men skärpan tillsammans med den fina färgen är  jättebra, skulle lätt kunna vara en vägghängare!

 Jag har själv inte fotat såna droppar särskilt mycket, så jag är inte säker på att jag kan ge direkt några tips, ser ut som du har koll redan nu på egen hand..!

Ser att du använt blixt, är det den inbyggda då eller?

Om du använder blixt skulle jag rekommendera att fota i manuellt läge, i stället för porträttläget, börja med att ställa in ISO på 100, max 200. 100 bör räcka, och sen väljer du bländare, t ex f/ 6.3 och sätter slutartiden till mellan 1/125s -1/200s nånstans , där får man prova sig fram. Man kan få prova olika bländare också.

Vid såna här bilder tycker inte jag i alla fall att vitbalansen är så jätteviktig, man kan testa lite olika där också för att få olika effekter, kan bli rätt häftigt med lite tur.

Som bakgrund såg jag nån gång att nån hade målat ett papper med regnbågens färger i nåt enkelt mönster, det blev rätt fint. Kom i så fall ihåg att stoppa in det i nån plastficka av nåt slag.. Men så här enfärgat är kanonfint också när man lyckas så här bra!🙂

sofiN
2013-10-08 12:28
#2

Åh tack så mycket :) ja det var första gången, körde faktiskt på porträtt läget såg jag, skulle ju ha kört manuellt, för det är det mesta jag kör med faktiskt :D och jag hade bara den inbyggda blixten!  Jo jag förstår vad du menar då du tyckte att kameran borde ha varit längre ned, så man ser själva droppen, men ska jag testa nästa gång, ja det är en fin vägghängare, då jag skrev ut den i fotopapper och ramande in den, för min son ville ha den i hans rum :) Så det är skoj !

jaa det kan jag tro, kul med lite olika, fint det skulle va med regnbågens färger! :)

Jaa det va kul att testa, ska ställa in inställningarna och testa lite senare! :)

Tack för att du skrev ! Med vänlig hälsning !

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Upp till toppen
Annons: