Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 476 ggr
[klara325]
2013-10-08 10:40

(H) Kritik sjöfågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild jag tagit med min Nikon D60 och objektiv Nikkor 70-300mm. Bilden har genomgått en liten vända i Lightroom.

Annons:
JNN
2013-10-08 11:24
#1

Den bilden gillar jag skarpt, häftigt att du hittade måsen liggandes i boet! Har inget särskilt att ge kritik på skärpan på måsen är perfekt, och det är snyggt med den suddiga bakgrunden.

Möjligen att du hade kunnat rikta kameran lite neråt men bara lite, eller beskurit i ovankant, så att man nätt och jämnt har kvar trä´t i bryggan längst upp till höger.

Men det är en struntsak i detta sammanhang, bara en detalj jag säkert hade gjort på samma sätt också, men kanske hade provat att fixa i efterbehandlingen..

Men det🙂 är en mycket fin bild, bra fotat!

Bagtjesen
2013-10-08 18:00
#2

Ja, det är en bild som jag också tycker om - naturen i storstaden, en del marina detaljer också!

Måsar som är lite vana med folk, (men även på platser där folk sällan förekommer) "trycker" gärna i boet - på några ställen i Sthlms skärgård fågelskyddsområden fick jag gå med naturvårdspersonal på 80-talet, och man kunde gå mellan måsbon medan de låg kvar.

Tycker att bilden är en aningens underexponerad, centrumvägd mätning, så troligen har vattnet påverkat exponeringen (ljusmätningen anser att hela bilden är ljusare än vad den är i huvudmotivet och automatprogrammet underexponerar.

Har du sparat råformat så är det lätt tillfixat, men bör att gå om du enbart har en högupplöst JPG också.

En aningens motljus gör att vänster kind och näbben då blivit lite för mörk och då även kinden in mot piren.

Du har tur i den lilla oturen genom att ingen del av vattnet är överexponerat, där för kan det gå att ordna allt med att bara ljusa upp hela bilden en aning (0,25-0,3EV). Annars så skulle lite detaljfixning ordna till det hela också.

Det är den lilla skillnaden mellan att köra ett program eller ta risken att göra lite fel med t ex A-läget (bländarförval) och exponeringskompensera det lilla som "ev" fattades.

Funderar också lite i samma rikting som #1 JNN vad gäller beskärningen. Men jag tror att både en liten exponeringstillfixning och sedan en fundering kring beskärningen så kan du fundera på vad som blir bäst.

Skall vi säga att det är 90% aningens lågt satt, men att du nog kan nå 100% genom en eller två smärre åtgärder?


[klara325]
2013-10-08 23:33
#3

Tack för väldigt utförlig och bra kritik från er båda! :)

JazzBass
2013-10-09 09:30
#4

Härlig bild! Möjligtvis lite väl kall Vitbalans och hård kontrast, men mycket bra ändå. Utmärkt komposition och måsens uttryck är också bra. Fint fotat! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: