Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 749 ggr
dorismatte
10/7/13, 8:59 PM

(N) Kritik monopol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag satte upp mitt monopolspel för att testa fota för att få rätt fokus. Jag har experimenterat lite med ljussättning, ISO, bländare och slutartid för att försöka få en så bra bild som möjligt.

Jag har fått två bilder som jag blev ganska nöjd med! Därför vill jag nu ha lite feedback och kritik på vad ni tycker jag ska tänka mer på till nästa gång. 

Jag har inte gått in på bildredigering än, utan vill lära mig hur kameran fungerar först.

Annons:
dorismatte
10/7/13, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra bilden

[klara325]
10/8/13, 10:31 AM
#2

Hej! 

Bild nummer 1 är en bild i min smak, dock är den lite mörk. Men jag gillar skärpan och fokuset du valt att lägga på skon och huset!

Bild nummer 2 känns lite tom. Kanske på grund av att det endast är en tom spelplan i fokus och pjäser och hus är ur fokus. Kanske kunde chanskorten eller lite monopolpengar legat i mitten? Och återigen ljuset. 

Annars, bra nybörjarbilder! Och fortsätt utforska din kamera! :D

JNN
10/8/13, 11:02 AM
#3

Bilderna är väldigt mörka, fast du haft högt ISO, som är satt till 800. Slutartiderna är 1/32s i första och 1/21s i andra vilket betyder att det är ganska långt tid om du fotat handhållet.

Här skulle du behövt stativ och betydligt längre exponeringar för att det ska bli riktigt bra.

 Annars återstår nog bara en bättre ljussättning. Antingen blixt och helst då inte den inbyggda som inte brukar ge dom trevligaste bilderna när ljuset kommer rakt framifrån, utan hellre en extern blixt lite från sidan.

Funkar även med vanlig belysning, läslampa av något slag t ex.

JNN
10/8/13, 11:18 AM
#4

Hann inte färdigt, blev avbruten av vår dataansvarige som behövde kolla lite saker..😉

Såg i Exif ingenting om vad du hade vitbalansen inställd på, det stod bara manuell.

Nu är visserligen spelplanerna lite grönaktiga, men undrar ändå om du ställt in vitbalansen rätt utefter vilken ljuskälla du använt..? Jobbskärmen jag har är inte kalibrerad och kan ju visa helt fel, och det kan ju även vara för att bilderna är mörka men dom känns väldigt gröna.

Men det är bra att du tester dig fram och utforskar kameran, så kommer nog det mesta på plats så småning om!🙂

dorismatte
10/8/13, 4:22 PM
#5

Jag minns inte vad jag hade för Vitbalans. Eller hur är Vitbalans det man väljer moln, sol, glödlampa osv (har enheten K)..? Misstänker att jag använde "glödlampa".

Det jag gjorde med ljussättningen var att ha bordet precis vid fönstret en eftermiddag då det tyvärr var lite molnigt ute. Hade även taklampan tänd, vilket egentligen inte ger någonting. Ska testa att ta fram en läslampa och fota något nytt!

Jag har en tendens att få mörka bilder så ljussättning är verkligen min utmaning just nu!

Tack för tipsen angående bild 2. Jag tyckte också att det blev lite tomt, men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det skulle vara. Bara på det igen! Tack för alla tips!

En fråga, hur ser ni vad det är för slutartid och bländartal osv? Jag kollar en del här i formet och det skulle ju vara en bra idé att kolla vad andra har använt för inställningar i olika situationer :)

JNN
10/8/13, 5:20 PM
#6

Det finns speciella program för det, många är gratis. Googla på Exifviewer, hemma har jag ett som heter Photo Me, plus nåt tillägg som jag inte kommer i håg.. Men du kan även se Exif i dina egna bilder i Windows bildvisare genom att högerklicka på bilden och titta på fliken information. Om du inte kände till det redan På jobbet kan jag inte installera program, men det finns webbaserade sidor, men har inte nån adress på mobilen, så jag kan inte ge nåt exempel. Den sidan jag använder heter Jeffrey's Exif viewer eller nåt sånt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: