Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 531 ggr
Masterworks
10/7/13, 2:49 PM

En himmel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och väntade på dottern som red, och tyckte det var en fin himmel så jag tog en bild! 🙂

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Annons:
JNN
10/7/13, 2:56 PM
#1

Det har du rätt i det var en väldigt fin himmel. Den enda kritik jag kan ge är väl kompositionen, skulle vilja se mer av himlen och mindre av den mörka marken , som ändå inte har så mycket till intressanta detaljer då den är en silhuett.

Hade dt varit fullt dagsljus har jag nog köpt kompet, men nu skulle jag velat rikta kameran högre upp..

Men det är väldigt fina färger! 🙂

Masterworks
10/7/13, 3:04 PM
#2

Jag gillade den stora silhuetten då den bröt av bilden på mitten? Men man kanske inte ska göra så? 🙂

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

JNN
10/7/13, 3:16 PM
#3

Tror inte det finns något som heter ska egentligen, utan det är väl olika hur man tycker och tänker!

Förstår på ett sätt hur du tänkte, men jag brukar normalt inte vilja ha med så mycket i en bild som inte innehåller detaljer om det är silhuetter man talar om framför allt. Men det är ju olika från fall till fall, man kan ju fota en hel människa som silhuett och då vill man kanske ha med hela den personen.

Men själva principen menar jag, om man t ex fotar en båt i en sjö eller ett hav, med mycket vågor, och himlen är klarblå, så skulle jag nog ta med mer av vattnet, men är det kav lugnt och himlen har massa vackra färger eller är väldigt dramatisk så väljer jag mer av himlen i stället.

Så i detta fall så är ju silhuetten rätt så icke föreställande, inget som direkt säger mig vad det är, så då hade jag hellre haft mer av den läckra himlen.

Men det är ju vad jag tycker andra kan ju ha en annan åsikt. Om du förstår vad jag menar..?🙂

Edit:

Nu har ju denna linje lite svängningar, men oftast placerar man inte horisonter och liknande i mitten av bilden, men det finns ju alltid undantag..

Masterworks
10/7/13, 3:18 PM
#4

Men det är ju ganska mycket i bilden nedre del oxå? En väg, en äng och huset! 🙂

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

JNN
10/7/13, 3:21 PM
#5

Jo förvisso, men för min del känns den ändå så pass mörk, att man får anstränga sig för att se dom sakerna. Men det kanske beror delvis på min skärm jag har här på jobbet. Men om det går att ljusa upp den nedre delen, då blir det en annan femma skulle jag tro. För min del i alla fall..!

Men det är en fin bild helt klart!🙂

Jessicahagstrom94
10/7/13, 4:15 PM
#6

Otroligt vackert. :) 

Sitter och väntar på att få se om det blir lika fint idag för då sticker jag och kameran ut.

Annons:
Bagtjesen
10/7/13, 6:18 PM
#7

På min skärm ser bilden ut att vara mycket välexponerad, man ser detaljer nästan överallt utom i området innan skogranden möter himlen.

Att dela av mitt i är oftast inte det bästa, även om det är en kurvatur.

Tredjedelsprincipen är användbar även vertikalt och inte bara horisonalt.

Vägen i nerkant är "i vägen"! Eftersom du har en del ljusa "hundkex"-liknande växter som är ljusa skulle du endera beskära precis nedanför dem eller strax ovanför dem - Då kommer också vägen enbart in från högra nedre kanten och ger diagonaler liksom skogskanterna/fältkanterna.

Nackdelen med att beskära nedtill är att telefonstolpen kan komma att dominera lite.

Bägtjsen


Upp till toppen
Annons: