Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1488 ggr
LillPom
2013-10-07 13:04

Kritik självporträtt :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vill ha lite kritik och tankar till detta självporträtt. Jag var så sugen på att fotografera porträtt men ingen frivillig ville ställa upp så jag fick låna mig själv :P

Annons:
JNN
2013-10-07 13:21
#1

Grymt snyggt fotat, självporträtt kan vara knepigt, men du har lyckats jättebra. Skarpa fina ögon har du lyckats med, det är ju ofta det som det kan falla på när man fotar sig själv, men det är inga problem här i alla fall!

Gråskalan är perfekt, och du har gjort en väldigt bra redigering i mina ögon. En aning posterisering i bakgrunden, men antar att det är när du lagt upp bilden här på forumet det blir så.

Ska jag säga nåt negativt, det är ju ändå en hård kritik som önskas, så är det beskäringen jag tänker på. Man behöver inte ha med hela huvudet i såna här bilder, men jag hade nog gärna haft med lite mer av pannan. Kanske bara en centimeter eller så.

Sen är det kanske onödigt mycket luft till vänster om ditt ansikte, men det beror ju tycke och smak och hur man ska använda bilden.

Men kort sagt, ett imponerande självporträtt!🙂

LillPom
2013-10-07 13:23
#2

#1

Tack för kritiken!! Ska ta till mig vad du sa !! :D

Bagtjesen
2013-10-07 13:25
#3

Fototekniskt sett ingenting utom att vitbalansen när du tog bilden var Auto - tror du har haft bra studioljus och då bör man nog sätta rätt Vitbalans - det är ju (H)ård kritik du vill ha!

Kompositionsmässigt är det ju bra med ena axeln framför den andra  och huvudet en aning vridet. Den främre axeln blir lite för dominerande genom att den är platt front mot kameran - axeln blir då onödigt stor.  Hade axeln varit mindre framskjuten mot kameran så hade den haft mer djup. Man ser ofta numera många beskärningar liknande den du gör som t ex beskuren "över toppen". Personligen är jag inte så svag för det men det är ju smak och tycke.

Beskärningen är 1:1.64 är kanske lite generös?

Det blir ju kanske det som kan tyckas vara petitesser, när man ger kritik på (H)ård nivå, men i det här fallet så ligger bilden på så hög nivå att det då måste bli lite petitesser. (om du inte förstår vad jag menar så betyder det att det är en mycket fin bild!).

Bägtjesen

PS Det blir säkert lättare att få tag på modeller när du kan visa upp så fina bilder! DS


LillPom
2013-10-07 13:39
#4

#3

Tack! Jag inget emot den hårda kritiken när du säger de så stämmer de in väldigt mycket! :) Så de är bara att ta detta och ta till nästa plåtning!

Jag hoppas de iaf! :D

uffelarsen
2013-10-07 14:42
#5

YES!  Riktigt snyggt , mycket bättre än så här blir det knappast, förutom kanske kanske ditt sätt att beskära bilden, men samtidigt är det bra att inte följa några "regler", när alla arbetar efter samma regler så kan det vara ett plus att bryta just därför, man tittar då ofta lite närmare på bilden eftersom den "aviker" vilket kan vara positivt, hur som helst bilden är riktigt nice , hur du beskär är en smaksak. 🙂

Schnauzertik
2013-10-07 14:53
#6

Håller  med övriga SNYGG BILD!!

Angående Vitbalans så om man fotograferar i RAW så är väl enda skälet att vara noga med den i fotoögonblicket för att kunna granska bilden bättre på kamerans skärm.

Värd för Pensionärer

Annons:
suchthefool
2013-10-07 15:38
#7

Vilket underbart självporträtt du har tagit! Skärpa & gråskala är otroligt bra. Jag gillar allt med den. Blir inspirerad av att ta på mig själv nu :)

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Paltn
2013-10-07 18:13
#8

Wow    …mycke mer kan jag nog inte klämma ut. Snyggt!

// Paltfan

[norrpojk65]
2013-10-07 18:30
#9

Mycket snygg bild!

Bagtjesen
2013-10-07 18:39
#10

#4 LillPom - det jag glömde lägga till förra gången var att det ju är jättesvårt med självporträtt, att jobba på och få till något som ens duger - och i den delen överträffar din bild det mesta jag sett.

Roligt att du kan kunde se samma saker som jag såg, om det sen hade gått att göra, eller går att modifiera, eller fungerar i ett annat sammanhang är inte alltid säkert…men uffelarsen, #5, har rätt när det gäller att bryta mot "regler" - som konstnär med kamera måste du fråga dig om det är rätt, och om det blev rätt - både vad gäller att följa regler eller att bryta mot dem.

Bägtjesen


pellepiano
2013-10-07 19:31
#11

Jag tycker mycket om bilden. Hade inget att invända första gången jag såg den. Bara gillade.

tlundegard
2013-10-07 20:28
#12

Väldigt fint porträtt! Och vad vacker du är :)

Den enda kritiken jag har att ge är att jag gärna hade sett lite mer konturer i ansiktet, speciellt runt näsan och kanske en lite tydligare linje mellan vänstra kinden och bakgrunden. Det ser ut som att du har jämnat ut huden, vilket jag tycker är okej. Men som sagt så hade jag nog varit lite försiktigare i de områden som har linjer och struktur.

Du har lyckats väldigt bra med ögonen och jag gillar att det är mycket luft till vänster i bilden, kanske hade det blivit ännu bättre med mindre luft till höger? :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

LillPom
2013-10-07 21:15
#13

#12

Tack för kritiken! Vad de gäller utjämning av hud så har jag inte rört de området :P De enbart just ljus som har gjort just detta som man säkert se mer på den mer högupplösta :)  Men jag ville bara säga de då jag försöker hålla sånt utanför och använda ljus. :)

Annons:
tlundegard
2013-10-07 21:40
#14

#13 jaha, bra gjort :) Du har rätt, när jag gjorde bilden större så såg jag mer detaljer, men det var fortfarande lite suddigt på vissa ställen. Kanske det beror på att huden är lite utfrätt eller det korta skärpedjupet? Det här är så små petitesser så de är knappt värda att nämna då det är en väldigt fin bild!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Felliiis
2013-10-07 21:52
#15

Håller med övriga! Bilden är skitsnygg och jag tycker om det stora space:et till vänster!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Ylva-Li
2013-10-07 23:17
#16

Mycket snyggt!
Gällande beskärning, så hade jag antingen lämnad mer över huvudet, eller kapat ännu mer. 
Har faktiskt inte så mycket mer än så att komma med. Grymt jobbat!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: