Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 796 ggr
madeleinepa
10/6/13, 7:37 PM

Orkar stativet kameran

Vet någon om ett sånt här stativ orkar en Nikon D3100 med ett 35 mm objektiv? Någon som har det?

http://www.kamda.se/fancier-mini-kamerastativ-silver

Annons:
[Teddies matte]
10/6/13, 7:38 PM
#1

Nja, förutom mitt vanliga stativ har jag något liknande litet stativ och det blir väldigt ostabilt med en systemkamera.

madeleinepa
10/6/13, 7:43 PM
#2

Men det här stativet då, funkar det bättre?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437629

[Teddies matte]
10/6/13, 7:45 PM
#3

#2 Varför ett litet stativ? Mini-stativen är inte tänkt för systemkameror.

Vissa små stativ kan fungera med systemkamera, ex. liknande det du senast länkade, men då gäller det att skaffa en ordentlig variant, som faktiskt håller. Den du länkade verkar kunna vara lämplig för systemkameror.

madeleinepa
10/6/13, 7:59 PM
#4

Jag har redan ett större stativ. Men ska iväg och resa snart och tänkte att det mindre kan vara bra att ha, kan man ju ta med sig i t.ex. väskan. :)

[Teddies matte]
10/6/13, 8:00 PM
#5

#4 Ja, det kan ju vara smidigt förstås om man hittar ett som håller, det du länkade senast kan nog vara en idé.

Bagtjesen
10/6/13, 8:45 PM
#6

Bry dig inte om billiga, små, jättelätta, stativ om du har en systemkamera - om du kostat på en bra slant på en bra kamera varför ett dåligt stativ? - Varför riskera kameran och objektivet?

Kolla ALLTID i specifikationerna för ett stativ - bra stativ från bra leverantörer tillhandahåller sådan information.

Om det inte är ett litet stativ du vill ha för att sätta på bordet i hotellrummet och ta bilder med självutlösare, och att du är en fotograf som är ute och rör på sig, så rekommenderar jag ett enbensstativ - kan fungera som vandringsstav. T ex Manfrotto MMC3-01.

Det stativ som föreslås i #2 som kostar ca 400-500:- klarar enligt tillverkaren (joby.com/gorillapod) så tunga kameror som tre kilo, men jag har känt på ett och skulle inte sätta min kamera D7000 med 18-105mm och batterigrepp (ca 2,3 kg) på det! Kommer du aldrig att köpa ett större objektiv än 35:an? I så fall kan ett Gorillapod Fokus (titta efter i tillverkarens katalog och specifikation), det är inte världens bästa tre-bensstativ men kameran kan klänga fast lite varsomhelst - och klarar 5kg (enligt tillverkaren) , men kostar ca 1100:-.

Vad är din kamera värd?

Bägtjesen


Annons:
Paltn
10/6/13, 8:57 PM
#7

Har varianten i #2 och det bär upp min d5100 med 18-105-objektiv ifall jag vill. Men har använt det väldigt lite, använder oftast mitt 160cm-trebensstativ istället då jag väl har stativ.
Enda gångerna jag hittils haft bra användning av gorillat var då jag placerade kameran på biltaket, de små gummibollarna till fötter har ett gode bra grepp på plåt :P
Tycker även det blir aningens klumpigt att ändra vinkel på kameran då man då måste modellera om benen hela tiden ifall man inte skaffar ett huvud till stativet.

Kort och gott, gorillat för 500kr funkar för din kamera med 35-mm, men fundera på hur mycket du faktiskt kommer att använda ett sådant litet stativ, om det är värt ens några hundralappar att skaffa?

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: