Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 819 ggr
EmelieKarlsson
2013-10-05 17:28

(N) Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild på min dotter precis. Jag tycker att den blev väldigt fin. Jag fick skärpa på båda ögonen? Hur gör man egentligen? :P hehe..

Jag redigerade lite på bilden. Överexponera lite..

Annons:
JNN
2013-10-05 18:35
#1

Tycker också att bilden blev fin men undrar om du skulle låtit bli att överexponera. Hade nog hellre sett den lite mörkare.

Skärpan är bra på ögonen, när man fotar på så kort håll med en så stor bländare så blir skärpedjupet inte så långt, så hela ansiktet är inte skarpt, men det kanske var tanken med den bilden.

Vitbalansen har du satt på auto, och här tycker jag att den blir lite kall, det verkar som om ljuset kom utifrån genom ett fönster så vitbalansen hade kanske funkat bättre om den var satt till moln eller rent utav skugga t o m.

Men annars är det en bra komposition, mycket bra faktiskt,en härlig vinkel till flickan, man brukar säga att man ska gå ner till barnets nivå men här är ytterligare ett exempel på att man inte alltid måste göra det..

Bra fotat!🙂

Bagtjesen
2013-10-05 18:42
#2

Där hade du inte så lite tur…

Bilden är tagen på 1/20s och då är det lätt att man skakar till , och du hade inte bildstabiliseringen på!

Bländaren blev så stor som f2.2 (stor bländare - litet f-tal) vilket bara, om jag uppskattar avståndet till dottern till 1 meter - bara ger skärpa i 5 cm totalt.

Små marginaler men det blev en bra bild…

Titta på bakgrunden i bilden, och om du vill planera porträtt (snarare än som jag förstår av den här bilden, ett "snapshot?), så bör du tänka på att få till en jämnare bakgrund - den svarta randen bakom hennes nacke är inte så rolig, eller hur? Skriver inte det för att klandra utan för att kritik skall få en att växa!

Bägtjesen


EmelieKarlsson
2013-10-05 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för ditt svar =)

Jag har alltid problemet att inte få båda ögonen skarpa men här lyckades jag. Men jag vet inte hur? Hur gör man egentligen för att få båda skarpa? 

Ljuset kommer från ett fönster. jag tycker bilderna blir finare med lite exponering. Men här är en bild som är tagen direkt efter men som blev oskarp, men med samma ljus som den första bilden hade innan jag exponerade. 

Jag tror jag hade 100 på ISO där. =)

EmelieKarlsson
2013-10-05 18:55
#4

Bagtjesen: Tack för kritiken. Precis vad jag vill ha =)

Detta var ett snapshot och övningsbild då jag ville få till ett bra ljus inomhus samt få till skarpa ögon. Jag övar och övar. Efter att ha läst på olika fotografers sidor så rekommenderar dom alltid att stå vid ett fönster för att få till ett bra ljus.

JNN
2013-10-05 19:01
#5

Jo att stå vid ett fönster är ett bra knep för att få bra ljus, men man får ha lite koll på vitbalansen också, som här hade fått vara lite varmare.

Oskärpan beror delvis på att inte bildstabiliseringen var aktiverad, men även på att slutartiden är lång, 1/21s är på tok för länge när man fotar handhållet och på rörliga motiv. Man kan i princip inte hålla kameran stilla så länge, och killen som blir fotat rör sig även under den stunden även om man tycker att man är stilla och att det inte är en lång stund. Men i fotovärlden är det rätt länge,,

Du kan i detta fall öka ISO, några snäpp,. och då få kortare slutartider för att få skarpare bilder.🙂

EmelieKarlsson
2013-10-05 19:07
#6

Det är en flicka =) hehe.. 

Tack för tipsen!!!

Annons:
JNN
2013-10-05 19:17
#7

Jo det var det ju, sorry! Tror jag har tittat på för många bilder nu..

Bagtjesen
2013-10-05 19:21
#8

#4 - Båda bilderna är tagna med ISO200.

Att få barnet att sitta på en stol vid ett fönster när det är lite halvmulet ute ger ett fint och milt ljus utan stora skuggor på skuggsidan av ansiktet. Sätt barnet med ryggen mot men långt från bakomliggande vägg. Helst en vägg som är "lugn" inte många detaljer. Stolen skall helst inte ha så höga ryggstöd att ryggstöden dyker upp vid axlarna så det kan vara bra med en pall, men barnet får inte sitta säckigt eller för stramt.

Vid bild två är det säkert skakningsoskärpa. Fokus ligger uppe i pannan vid hårfästet - men det bara tror jag.

Du behöver bättre ljus från båda sidorna och bakom, men från sidorna skall ena sidan ha mer ljus. Det kan räcka med att du har mer ljus allmänt och att du hänger en vit handduk en meter snett framför (eller köper en liten reflexskärm).

Det finns en liten murrighet i båda bilderna och det har nog att göra med att kamerans Vitbalans var inställd på auto. Om du inte rättar till det redan innan du tar bilden så brukar man ändå kunna rätta till det till 80-95% i ett bra bildbehansdlingsprogram.

Vad gäller fokus så låser de flesta kameror fokus när du trycker ner slutaren till hälften. Då gäller det, eftersom du kört på manuellt fokus att synkronisera vänsterhanden på fokuseringsringen och inte trycka ner till hälften förrän nästippen på barnet är i fokus (bild 2), eller näsroten (bild 1). Att fokusera på ett öga och sedan flytta kameran så att näsan är i mitten är svårt att hinna med.

Med bättre ljus kan du få lite mindre bländare (större f-tal) t ex f2.8 eller så och då får du ett större skärpedjup, men också längre slutartid, och du har redan alldeles för lite ljus.

"Tortera" inte barnet med att sittta på pallen medan du laborerar utan ställ dit något halvstort på ett bord och träna. Fotboll eller gul eller vattenmelon - inte något som är transparent…

Om du får svårt att få mer ljus gå upp med ISO till 400 eller lite högre! Det är inget egentligt problem på moderna kameror.

Kolla, som jag redan påpekat, vitbalansen och sätt på bildstabiliseringen!

Bägtjesen


Spectabile
2013-10-05 19:56
#9

Det finns ingen bildstabilisering på det objektivet 😉

Bagtjesen
2013-10-05 20:36
#10

Tack #9!

Ja då är det verkliget så att man måste ta tillvara alla chanser att komma upp i snabbare slutartider - om man inte är van behöver man ju mer än 1/50s snarare 1/100 - 1/150. Det är 3 ggr ljusare än hon har nu, och med tanke på den bländaren och det korta skärpedjup finns det  mycket till övers vid manuell fokusering. Det behövs nästan 4ggr!

Då är det ändå till att ha softboxar e dyl, om det nu inte är så att det var väldigt mulet den här dagen när bilderna togs.

Bägtjesen


EmelieKarlsson
2013-10-07 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag tog lite bilder på min kompis barn idag. 

Vi var inomhus och det var dåligt ljus. 

Jag var tvungen att höja ISO till de högsta talen för att få det någotlunda skarpt. Därav brusigheten i bilderna? 

Kunde jag gjort annorlunda?

Bagtjesen
2013-10-07 19:15
#12

#11 Nä jag ycker inte att bilden är brusig, men väldigt oskarp. Du fotograferar manuellt. Kanske var du för nära så att det helt enkelt inte gick att få skärpa? Men det "skarpaste" ligger i djupet näsryggen-ögonen (helt rätt), och det finns ingen skärpa bakom. alltså måste du ha fokuserat framför eller helt enkelt för nära.

Den här gången finns ingen information om bländare eller slutartid, men det ser inte ut som kameraskakning eller att barnet röt sig.

Kompositionsmässigt är inte bilden bra - du har fem olika bakgrunder. Ser att det är en soffa till höger - lägg barnet på en enfärgad filt (gärna lite ljus eftersom det är så mörkt i rummet) som hänger över soffans sits och ner på golvet, fotografera sedan när barnet är på väg krypande från soffan, men bara så länge som du inte ser framkanten på filten - eller också beskär du bort det som är framför filtkanten (inklusive själva filtkanten). Man kan alltid lägga tillbaka barnet i "utgångsläget"… och få fler chanser.

Sedan tycker jag du är lite bekväm som inte går ner lite djupare när du tar fotot. Pröva gärna ända ner till under barnets ögon och mun. Under hakhöjd kan bli bra, men långt ifrån alltid.

Remember - fotografering är 99% förberedelser. Kolla vad det är för närgräns på ditt objektiv, och håll dig en bit längre ifrån - beskär istället i efterhand…

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: