Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 660 ggr
Moalinn
10/5/13, 5:19 PM

(H) Barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade min systerson för några veckor sedan så skulle vilja ha lite kritik på vad som är bra och vad jag hade kunnat göra bättre.🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JNN
10/5/13, 6:46 PM
#1

Vet inte om jag har några speciella tips om förbättring, men min spontana reaktion blir nog över skärpan. Hittar inte riktigt nånting som är superskarpt, men det är heller inte dålig skärpa, men hade fått vara lite "krispigare" vid ögonen.

Du använde bländare f/5,6, och fick med den brännvidden och det avståndet ett skärpedjup på ca 8,6 cm.  Om ögonen blivit skarpare skulle det kunnat räcka, men jag hade nog sett ett litet längre skärpedjup. Skärpan skulle kanske blivit bättre om du även ökat ISO ett litet steg och använt kortare slutartid..

Bagtjesen
10/5/13, 6:48 PM
#2

Bra fototekniskt sett, men bakgrunden…

Kanske hade fungerat bättre om det varit lite hela leksaker kring.

Ansiktsuttrycket är väldigt fint fångat!

Bägtjesen


Bagtjesen
10/5/13, 6:56 PM
#3

Håller delvis med #1 JNN, skärpan ligger mellan skjortan och hakan/munnen.

Ansiktet är så stort i förhållande till resten av bilden att det nästan är åt porträtt-hållet. Porträtt tas ju ibland med softfokuslins eller mer modern via ansiktsigenkännande programvara i kameran. Därför "klagade" jag inte på det i mitt #2. Hursomhelt så går det att mixtra med bilden för att få den bättre - sudda till i bakgrunden - skärpa i ansiktet, eller rättare sagt skärpa i vissa delar av ansiktet.

Bägtjesen


Moalinn
10/5/13, 7:26 PM
#4

Antar att ni har rätt. Så otroligt svårt att se det här med skärpa och har dessutom svårt att få rätt skärpa. Jag är 100% säker att jag fokuserade på ögonen, fokuserar väl i och för sig alltid på ögonen men aldrig att jag lyckas få bra skärpa på dem. Ögonen blir mörka och allmänt konstig skärpa på hela bilden, vet inte vad jag gör fel.

Det var mest bara en ögonblicksbild egentligen då han var helt ovillig till att göra det man bad honom att göra, så detta kom i all hast så hade inte haft en möjlighet att ändra inställningar men bra att veta vad jag hade kunnat haft.

Angående bakgrunden så ville jag testa något annat än skog eller inomhus och han var inte speciellt villig att ligga på bar mark så fick använda en filt. Hade väl i och för sig kunnat klona bort den.

Tack för kritiken iallafall, behövdes verkligen! 👍

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[norrpojk65]
10/5/13, 10:14 PM
#5

Jag tycker det är en häftig bild. Visar att barn gör precis som de vill och låter sig inte styras hur de skall agera framför kameran. Ska du fota mig så då bestämmer jag att då skall jag ligga såhär :D 

Lite roligt också att han verkar ligga på en väg. trots ? För vilken unge vet inte att vägar är inte bra att ligga på :D 

Härlig bild !

Upp till toppen
Annons: