Annons:
Etikettwebbplatser
Läst 1125 ggr
CarolinePettersson
2013-10-05 15:01

Hjälp

Jag gör fotojobb men även bloggdesigner.
Nu gjorde jag en design för en blogg för drygt 4månader sedan. Lag ner x-antal timmar och satte pris 450kr.  Tjejen lovade att sätta in pengar.

Det tog en månad och inga pengar har kommit in, trots påminnelser om det. Tjejen blir förvånad att pengarna fortfarande inte kommit in och skyller på att hon fört över till fel konto och att hon skulle sätta över igen.

4 månader har gått och jag har fortfarande inte fått några pengar.
Nu skickar jag en påminnelse igen om att pengarna ska in innan helgen.

Hur skulle ni gå till väga?    Funderade på att lägga på 100kr för varje månad som har gått, för lite? eller för mycket?

Vad får jag göra i det här läget?

Annons:
Liz85
2013-10-05 15:25
#1

Hur satte ni priset? Muntligt eller skriftligt? Om det var via telefonsamtal, har du det inspelat?

CarolinePettersson
2013-10-05 15:26
#2

Via Mail, så har det skriftligt :)

Bagtjesen
2013-10-05 15:29
#3

Den ränta och påminnelseavgift(er) du kan ta ut är de du har krivit på den faktura du skickade. Räntan bör gälla från dagen efter det förfallodatum du angivit specifikt, eller om du angivit det som 10, 20 eller 30 dagar från fakturadatum.  

Om du inte angivit rante% och avgiftsstorlek så tror jag att du kan lägga på samma påminnelseavgift samt samma ränta som Kronofogdemyndigheten tillämpar.

Tyvärr jobbade du nästan gratis, och satte för lågt pris, hade priset varit högre så kunde det ha varit värt att kosta på den dryga 1000:- lapp i avgift för att anmäla ärendet till kronofogden - Då kunde du på nästa påminnelse lägga på avgiften till kronofogden till det ursprungliga fakturabeloppet och alla påminnelseavgifter och räntor…

Men ibland skall man påminna om Kronofogden och att de då får betala den avgiften också - ibland räcker det…

Bägtjesen


Liz85
2013-10-05 15:36
#4

I så fall borde du väl kunna ta hjälp av nåt inkassoföretag på nåt sätt. De hjälper ju företag få in pengar men de kanske hjälper privatpersoner också. Om inte annat borde de kunna ge dig råd hur du ska gå tillväga.

Om hon nu inte sätter in pengarna innan helgen som du bett henne senast. Hon verkar ju ändå ha fått några chanser.

Bagtjesen
2013-10-05 15:50
#5

Det är tyvärr så att inkassoföretag tar ut en hög avgift, ofta högre än Fogden.

Bättre att hota med fogden… Ingen vill komma med i det registret…

Bägtjesen


Liz85
2013-10-05 15:53
#6

#5 Jag har inget eget företag eller har behövt ta betalt av någon i tjänster men märker att du har betydligt bättre koll på dessa frågor. Bra svar du gav dessutom som säkert även kan hjälpa andra som tar betalt för sina tjänster. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: