Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2310 ggr
MarHai
2013-10-05 14:54

M - Höstbilder i studio.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis köpt en svart bakgrund till studion och håller på att lära mig hur man ska ljussätta för bästa resultat. Har bara fotat med vit bakgrund förut.

Här är en av de första försöken. Att det svarta örat försvinner in i bakgrunden stör mig mest.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
MarHai
2013-10-05 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kanin 2.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jessicahagstrom94
2013-10-05 16:17
#2

Kan inte hålla mig, måste få säga:

Ååååååååååååhhhh!!!!! vilka söta😍
Speciellt #1❤️

Jag tycker bilderna är fina :) 

#0
Fint komponerat, gillar att löven och frukten inte är för oskarpa.
Jag kanske ser dåligt men jag tycker inte att hela ansiktet är skarpt, vilket jag hade velat..? 
Det stör mig att bakgrunden är skrynklig, men samtidigt gör det ingenting för papper blir skrynkligt, inget att göra nåt åt.
Och som du säger så försvinner den mörka delen av örat lite så du kanske kan ljusa upp just den delen lite?

#1 
Superfint, har inget att påpeka just nu.

JNN
2013-10-05 16:32
#3

Tycker också att det är jättefina bilder, och det stör inte att bakgrunden är lite skrynklig, men om man vill går det nog redigera bort relativt enkelt skulle jag tro. Att det sen är lite ojämnt gör inget, det bli bara lite liv i den då.

Kompositionerna är bra i båda bilderna, och det är fina färger och bra skärpa i dom. Att skärpan upplevs lite oskarp i ansiktet som Jessica säger kan nog bero på att slutartiden är ganska lång. Kaninen har förmodligen rört sig lite. Men den andra bilden blir nog min favorit, kul att den inte kunde låta bli rekvisitan..🙂

MarHai
2013-10-05 16:54
#4

Tack för givande svar båda två :)
Jag kollade upp bilden på datorn men där tycker jag den är skarp. Det kanske beror på uppladdningen på iFokus? Den skrynkliga bakgrunden beror på kaninen i #1 som försökte hoppa upp på den. Ska klippa av den skrynkliga biten till nästa gång :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Bagtjesen
2013-10-06 00:24
#5

Jag hann inte riktigt reagera på när dina bilder lades upp så jag tittar på  dem ordentligt nu istället.

På mina skärmar så blir de bra, inget är riktigt så mörkt som man först tror - tror man att bilden är för mörk eller för ljus så måste man ju sätta sig så man ser precis i mitten på skärmen där allt är neutralt. Så jag är mycket nöjd med mina nykalibrerade bildskärmar - och idag kan jag se att skrivaren också har tagit kalibrering, både skärm och fotopapper ser likadant ut…

Det jag reagerar på är att du fått hårda veck på bakgrundspapperet, som förresten ser mörktblått ut med en nyans av blå och rödvioletta toner - inget fel i det. Hårda veck behöver nog fixas till i redigeringen. Vet inte om det är papper du har, men det ser stelt ut i en för övrigt väldigt naturlig bild - en form av kontrast som ibland blir bra - men långt ifrån alltid.

De gamla fotostudios som fanns runt i landet förr i tiden hade ofta svart, blå, och andra färger och toner i sammet som hängde lite löst veckat - med rätt ljussättning ger det oanade möjliheter till skuggor och toner. Min morfars och mormors förlovningsfoto är taget med det, men fotografen här uppe var inte så skicklig så han fick för långt skärpedjup - Men det fick inte du.

Båda bilderna är bra, var och en på sitt sätt. På den andra ser det ut som 'ninen tänker "Nu håller du på igen med dina apparater, igen - tror du att jag få någon lunch nu - nä - det är visst självservering!"

Bägtjesen


MarHai
2013-10-16 10:48
#6

#5
Som du kan läsa högre upp så beror vecken på att en av kaninerna hoppade upp på bakgrunden. Har klippt bort den biten nu. =)

Hur ska jag göra för att få en helsvart bakgrund?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
equestphoto
2013-10-16 12:05
#7

På min dator så skiftar både bilderna i blått, bakgrunden ser inte helt svart ut. Det kanske kanske vara med flit? 

Annars är det väldigt fina bilder!

Bagtjesen
2013-10-16 13:36
#8

#6 MarHai och #7 equestphoto

Det som syns i EXIF-informationen är att Vitbalansen är satt till Auto i kameran, och den (vitbalansen) har nog inte korrigerats i något bildbehandlingsprogram.

Endera experimenterar man med att sätta vitbalansen manuellt och tittar efter när det verkligen blir svart, eller också speciellt om man jobbar i studio, och har en kamera där man kan finjustera vitbalansen redan innan man börja fotografera sina huvudmotiv. Det finns rekommendationer hos många kameratillverkare att man kan använda ett vitt papper, men vad som är riktigt vitt skiljer en hel del mellan olika papperstyper och blekningsmetoder och tillverkare.
Dock är det ett bra sätt att lära sig att förbättra vitballansen på. Själv köpte jag omedelbart när jag köpte min nya kamera för 26 månader sedan ett s k gråkort. Ett riktigt gråkort håller en fastställd norm hur grått det i verkligeheten är, d v s hur mycket ljus det reflekterar. Själv köpte jag ett modell större Nikon gråkort för 195:- för studio och ett litet som jag ibland tar med i fält.

Det är jätteenkelt att på det sättet kalibrera sin kamera för studion, med lite vana tar det några sekunder…

Det som förtjänar att sägas är att jag skrev i mitt inlägg #5 om det "violetta" intrycket, och sade "inget fel i det" - och det gjorde jag därför att en kanin som har svarta inslag i pälsen på ryggen försvinner mot en svart bakgrund - och det brukar se konstigt ut. Bättre då att ana sig till att kaninen har en rygg mot det violetta… Vit eller Svart bakgrund? Det finns ju ljusgrått melerat, mörkgrått melerat, samt en hel del andra färger. När det gäller små djur och bakgrunder kan man hitta jättefina stuvbitar av t ex sammet (opch siden/silkes-liknande material) som är enfärgade hos butiker som säljer tyger…


Upp till toppen
Annons: