Annons:
Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 8171 ggr
Sindylina
2013-10-05 10:35

Tips för att fota handboll.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fotar mycket handboll inomhus o skulle gärna ta emot lite tips. Det blir en hel del suddiga bilder. Tyvärr så är det här med manuell inställning rena grekiskan för mig. Nu fotar jag med kameran i autoläge. 

Jag fixar att ändra ISO men inte så mycket mer. 

Jag lägger upp ngr bilder jag tagit.

Tack på förhand!!

Annons:
Sindylina
2013-10-05 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till…

Sindylina
2013-10-05 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en sista…

ssofia
2013-10-05 12:49
#3

Vad har du för kamera och objektiv? :-)

Ska försöka förklara så enkelt som möjligt!

Om du rattar in kameran på S-läget så kommer du styra över slutartiden och ISO't. Skruva upp ISO på ca 3200 eller mer (inomhus 3200, utomhus är ca 400-1000 lagom beroende på väder), och slutartiden på kanske 1/400 sek som minst för att frysa rörelser hyfsat. Då räknar kameran själv ut en passande bländare och fyrar av bilden åt dig. 

Viktigt när man fotar sport är också att använda sig av kontinuerlig autofokus, brukar kallas AF-C (Nikon) och AF-Servo(rätt? hos Canon)

Då följer fokuseringen det du pekar på när du trycker ner slutarknappen halvvägs, så du följer motivet med knappen halvt nertryckt alltså.

Tips! Be någon och gå snett emot dig eller framför dig så du kan öva på det om du inte använt inställningarna innan, det är väldigt enkelt då man provar. 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Bagtjesen
2013-10-05 14:23
#4

Sindylina -  ssofia har rätt, men flera grejor har du gjort - Du har ISO på 3200 åtminstone på den sista bilden.

Men det finns inställningar som är helt fel.

1. Du har slagit av Image Stabilizer "Vibrationsreducering, sid 17.

2. a) Du har ljusmätning och  satt till "Pattern". Det är ju det bredaste mönstret. När det gäller sport och att du följer en spelare och trycker av så tas för mycket hänsyn till ca 60% på höjden och 70% på bredden. Du bör ha spotmätning eller så b) med central fokuspunkt, och Centrumvägd mätning eller helst spotmätning, sid 79 och 60

3. Du har "Focus Mode: AF-A" och då jobbar kameran lite långsammare. "det är liksom AutoFocus - Automatiskt val mellan AF-S och AF-C" - kameran tar längre tid på sig genom att den också måste hinna med att välja. Se din D3100 manual sid 55… Val av AF-S eller AF-C går bara att göra om man har valt lägena P S A eller M. AF-C är ett måste i det här fallet.

4. Du har Vitbalans på Auto och bilderna blir bättre med "lysrör", se sid 87.

5. Kolla att du har Flimmer reducering satt till 50Hz, sid 42 och 139.

6. Om du nu fotograferar så att du sparar bilderna enbart i Jpg, så kan det vara bättre att använda NEF. För att om du tar bilder i S-läget satta till 1/400s, så kan kameran underexponera bilderna men du kan "framkalla" dem och öka exponeringen i ditt bildredigeringsprogram - de går i alla program jag har sett… Testa hemma i lite mörk belysning och testa så att det inte blir så att slutaren slutar att fungera,

Trots ISO3200 uppnår du bara mellan 1/125- 1/200 med f4 i den miljön du fotograferar i och om F4 är det bästa ditt objektiv kan prestera med 78-82 mm brännvid (som du har på bilderna), så räcker inte objektivet till. Endera måste du ta till ISO4000 vilket blir lite brusigt, men du lyckas något bättre när du kör med S-läget som ssofia också tycker du skall använda.

En annan sak man ser av åtminstone en bild bild 3 (den i #2) är att förutom att du inte har bildstabildstabiliseringen påslagen på objektivet (förutsatt att objektivet har bildstabilisering). så är det också troligt att du rört kameran. Killen i röd tröja längst till vänster står så stilla att han borde vara "frusen". Du kan testa att använda ett stativ med lite lättrörligt video-huvud. Ena handen på armen där du riktar kameran och den andra på avtryckare.

Vid ca 80mm brännvidd så brukar man säga att 1/80s bör räcka till för att få skarp bild på något orörligt, men är man inte väldig van och lite spänd, och dessutom rycker till lite när man trycker av bilden så blir det  på det viset. (Bildstabiliseringen kan hjälpa till…).

Du kör redan på F4 och då du har på bilderna bara fått 1/125s - 1/200s vilket som ssofia påpekar i #3 inte räcker till utan du måste ha minst uppåt 1/400s.

Ett 70-200 f2 objektiv skulle ge dig bättre förutsättningar - det är på gränsen att din utrustning klara av de ljusförhållandena som är i sporthallen…men det är ganska dyrt…

Det finns alltså en del inställningar som du behöver se över, och en del som är ett måste för det du gör är på gransen till vad som är möjligt…

Bägtjesen


Sindylina
2013-10-05 14:23
#5

Tack så mycket. Jag ska prova lite när jag kommer hem igen, nu ska jag iväg en sväng. 

Jag har en Nikon D3100, objektivet är Sigma 300 mm f 4-5,6.

Bagtjesen
2013-10-05 14:30
#6

Du har alltså ett Sigma zoom? med största brännvid 300mm och kör då troligen nära/fullt utzoomat? vid 78-82mm? Då måste du verkligen skruva på alla inställningar för att ha någon liten chans att få bra bilder…

Bägtjesen


Annons:
Sindylina
2013-10-05 19:48
#7

Än en gång, tack så jättemycket. Nu har jag läst, antecknat o ställt in. Jag ska fota imorgon kväll. Jag testar o ser hur det går…

Nu har jag i vilket fall lärt mig att det inte är så himla krångligt att ställa in o ändra som jag trodde. Allt finns ju i "snabbmenyn". 

Ska jag försöka att inte zooma så mycket? Bättre att beskära efteråt?

Bagtjesen
2013-10-05 20:56
#8

Japp - det är bättre att beskära efteråt. Det är svårt att hela tiden följa med när det går snabbt och då är det bra att ha kanterna på sin sida - så att säga…

Bägtjesen


JazzBass
2013-10-05 21:05
#9

#7 Du skrev: "70-200 f2 objektiv skulle ge dig bättre förutsättningar"

Tyvärr så finns det inga såna objektiv idag. Nikon har ett fast 200/2 för kring 50000kr men jag antar att du menar 70-200/2,87

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2013-10-05 22:05
#10

#9 Nä fel av mig … Jo, det kan ha varit fast 200/f2.0 eller också far  jag efter ett annat objektiv med zoom. Kan ha varit Sigma 120-300 f2.8. Jag letar ju nu också efter komplett byte till fullformat (på 1-2 års sikt). Funderar på att då IR-konvertera min D7000. I vilket fall så sökte jag då efter en ersättare till 70-300, och det blev Sigma 150-500, som passar bättre utomhus. Jag försökte för ett par år sedan på en Westernridning inomhus att använda 18-105 eller 70-300 - inget fungerade ju…

Det som jag dock egentligen ville poängtera är ju att man kan mäta sig fram till om man på NÅGOT sätt kan kringgå de begränsningar i en viss lokal - och att det inte på något sätt därför fungerar i en annan lokal…

En fast 200 är för lång bränvidd för en häst på kort håll och inte tillräckligt långt när hästen är i andra änden av arenan… 

När då folk tror att man kan tänja på gränserna hur som helst, utan att förstå att resonemangen gäller optikens lagar, och inte verkar ha förstått (kanske inte just i den här tråden, men så ofta att man kan säga vanligtvis) sammanhanget mellan ISO, bländare och slutartider och skärpedjup och att konsekvenserna av det också påverkar vad som är möjligt att "plåta", ännu mer när motivet är rörligt…

Bägtjesen


hydman
2013-10-06 17:45
#11

Jag tycker inte det finns någon anledning att inte (alltid) köra med största bländare. 

Sedan tror jag inte att 200 är för lång brännvidd i detta sammanhanget.

hydman
2013-10-06 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det är lite roligare om motivet skiljer sig från reklamskyltar och ribbstolar etc. Men det beror ju givetvis på hur motivet är placerat. 

Här är det tight mot bakgrund men den blir ändå hyfsat ur fokus.

hydman
2013-10-06 18:07
Annons:
Bagtjesen
2013-10-06 19:02
#14

#12

Jag var ute idag och testade brännvidder och föreställde mig hästar på olika avstånd…som skulle vara i ridhus

Jag såg att Sigma 120-300 f2.8 nog skulle ha gått bra, kanske varit i underkant med 120mm men föreställde mig att det skulle varit nära nog idealiskt. Jag hade funderingar då på den tiden för två år sedan, men eftersom det var så stora avstånd till fotoaffärer som hade den i lager så blev det inte av - jag ville också känna mig för med det återupptagna foto-intresset.

Du plåtar mycket i ishallar och då är ju förutsättningarna mycket bättre, med vit is och mycket bättre belysning än i ridhus.

Och Simgma:t då, 120-300 f2.8 prisbild 28.000:-

Bägtjesen


hydman
2013-10-06 19:11
#15

Nja, jag plåtar inte mycket i ishallar. Men så jättesvårt ljus kan det inte vara i ett ridhus. Det är jämnt och hyfsat naturligt. Bör inte vara några större problem att kompensera.

Sindylina
2013-10-07 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej!

Igår kväll fotade jag handboll med inställningarna ni tipsat om. Jag måste säga att dels så var det lättare att fota. Jag menar, det kändes som om kameran helt plötsligt hängde med. Tidigare har jag velat ta fotot i ett ögonblick men då har kameran inte varit klar o tillfället gått förlorat.

Det är absolut inga superbilder men ett bättre resultat.🙂 Övning ger färdighet…

Tack än en gång!!

Skickar med två bilder.

Sindylina
2013-10-07 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En till

Bagtjesen
2013-10-07 20:34
#18

Ja Cindylina det är ju jätteklara framsteg. Slutartider på 1/400s båda två - det som var oligt med dessa två bilder är ju att i den ena är bollen frusen (han håller inne skottet), medan Spelarna är i rörelse. I den andra är bollen suddig (för kort slutartid för att frysa den) medan spelarna har lite rörelseoskärpa.

Om du tog bilderna på frihand, även om det kan vara med stöd mot föremål et c eller armarna mot ett räcke, så är de riktigt bra.

Bägtjesen


Sindylina
2013-10-08 07:52
#19

Tack så jättemycket. Ja, bilderna är tagna på frihand. 

Det där med bollen har jag inte ens tänkt på förrän du påpekade det. Det är många detaljer o jag är glad bara jag lyckas fånga en bra situation utan suddiga spelare som bara är att radera.

Men som sagt, jag övar vidare. Sonen spelar handboll.🙂

Stuartlittle
2013-10-08 19:17
#20

Halloj!

ställ dej gärna bredvid stolpen typ 1-2 meter ifrån, morsa bara lite på domaren så brukar det gå  bra, då får du ofta sköna bilder, själv använde jag  Canons 85-1.8 när jag fotade handboll.

Annons:
Sindylina
2013-10-09 15:31
#21

#20 Jag vet.🙂 Brukar inte vara ngr problem. Jag brukar gå ned till planen eftersom sonen spelar kant o jag vill gärna ha bilder när han hoppar o skjuter. Denna gång blev det bara inte av, var så inne i att fota med den nya inställningen…😞

Upp till toppen
Annons: