Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4498 ggr
drzeto
10/5/13, 10:13 AM

Diabild/negativscanner och bilddator

Hej alla! Behöver lite goda råd. Jag har ett projekt som jag tänkt på länge, jag vill scanna in alla gamla bilder jag har sedan början av sextiotalet, både diabilder (ett antal tusen) och svartvita negativ (ännu fler tusen). Jag har ju en scanner för detta, men den är ju ganska gammal (säkert 8-10 år) och säkert inte speciellt modern, men det finns åtminstone automatisk dammborttagning på den..

Nu till min fråga: Skall jag köra med min något långsamma scanner eller skaffa en ny? Kan tänka mig att en del har hänt på denna marknad de senaste 8-10 åren. Skall jag dessutom använda mina nuvarande datorer; en 5 år gammal iMac samt en 3 år gammal Dell XPS "allt i ett skärm". Båda är ca. 24" stora och båda har Photoshop installerat. Eller rekommenderar ni att jag låter bygga en riktig bilddator med en riktigt bra skärm istället?

Jag är kräsen så jag vill ha bra grejor!

Tack på förhand 

Annons:
Schnauzertik
10/5/13, 11:04 AM
#1

Beror ju lite på vilken scanner du har idag.

Utbudet av dia/negativ scanner är minst sagt litet och det har nog inte hänt så mycket heller på senare år. Däremot kan man kanske leta efter en bra begagnad (om nu inte din hör till dessa).

Satsa också på ett riktigt bra scannerprogram som vuescan

Alternativ kan vara att fota av bilderna men det går ju inte precis fort.

Angående dator så om du tycker att photoshop flyter på bra redan idag så är väl inte en uppgradering det viktigaste. Däremot är en större riktigt bra skärm ett verkligt lyft.

Värd för Pensionärer

JazzBass
10/5/13, 11:09 AM
#2

Har du en systemkamera med makroobjektiv kan du med lite DIY fota av negativen. Det går riktigt snabbt i jämförelse med en scanner. Det enda som dock är svårt att få till bra är färgnegativ, men svartvitt och dia funkar bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

papa-bear
10/5/13, 12:34 PM
#3

någon har lagt upp hur vederbörande gjorde en egen mojäng, med låda, kamera och blixt, här på foto.ifokus, så prova sökfunktionen.

Bagtjesen
10/5/13, 2:27 PM
#4

Jag är i samma sits och har hela 70-talet och halva 80-talet på dia. Jag vet att det finns riktigt bra skanners att hyra- men tydligen hyrde de bara ut i de områden där de hade butiken - och dit har jag 60 mil.

Tror att ScandinavianPhoto var en av de jag talade med för två år sedan.

Hoppas på att flytta inom ett år så nästa vinter räknar jag med att hyra en bra skanner…

Bägtjesen


drzeto
10/6/13, 8:17 PM
#5

Hej, tack för era svar. Min scanner idag är en Epson Perfection

3170 Photo för er som undrar. Tycker den funkar väldigt bra, men det kanske finns bättre och snabbare?

Det där med att bygga en egen mojäng med sin system kamera låter intressant, har ni fler tips på bra sidor om det får ni gärna dela med er :)

papa-bear
10/7/13, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

woho, jag hittade bilderna som tråden innehöll, men tyvärr ingen manual. 😞

Annons:
papa-bear
10/7/13, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

nästa

papa-bear
10/7/13, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

och sista

Schnauzertik
10/7/13, 3:13 PM
#9

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/rawbilder-cc/15_Fota+dina+%C3%A4ldre+bilder

Just dessa kurser är gratis på moderskeppet

Här kan du se under avsnitt 3 fota dina äldre bilder 4 video varav en om hemmabygge.

Värd för Pensionärer

JazzBass
10/7/13, 7:29 PM
#10

#6-8 - Det där är mina bilder som du inte har frågat mig om lov att publicera. Hur hittade du dem, om inte via tråden jag lade upp dem i med ganska långa förklaringar? Det hade varit bättre med en länk till tråden ifråga än enbart några bilder från den. Nåväl, de får vara kvar nu i alla fall.

TS: Setupen jag använt ovan är inte den allra bästa. Bättre skulle vara ett lite mer stabilt upplägg och inte minst skulle hållaren för negativen vara bättre. Det enda positiva med den här är att det är lätt att snabbt fota av en 36 bilders rulle, bara att dra fram filmen till nästa ruta och fota igen. Sen skulle det också vara bra om kameran och filmhållaren monterades på ett och samma fäste så man enkelt skulle ha kamerasensorn och filmen i samma plan. Det sämsta i det här upplägget, som syns i sista bilden, var smörpappret jag använt för att mjuka upp ljuset. Det funkade inte utan gav väldigt flammigt resultat. Sedermera har jag bytt ut det mot en bit jämnvit plast från en frysburk. Den släpper igenom mindre ljus, men flammigheten försvann i alla fall.

Istället för att fota med ett typ 50mm objektiv och mellanringar, som jag gjort ovan, kan man förstås använda ett makroobjektiv. Det ger bättre resultat och det är lättare att autofokusera på filmen än att försöka ställa in skärpan rätt med manuell fokus.

Trots allt går det ändå väldigt snabbt att fota av negativen på det här viset, och man har väldigt bra utgångsmaterial för vidare redigering om man så vill. Det svåraste att få bra är väl färgnegativ som sagt, de kräver nästan en scanner för att man ska få bra resultat.

På scannerfronten har förresten softan stor betydelse. Det enda som jag vet rekommenderas av många är Silverfast scanningssofta. Det kanske går att installera och använda till din nuvarande scanner också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

papa-bear
10/7/13, 10:33 PM
#11

förlåt, tänkte inte mig för 😞

Upp till toppen
Annons: