Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1100 ggr
Ridtravartjej
2013-10-04 23:12

Kritik - Svart/vitt hästporträtt

Vad tycker ni om dessa foton?
Vill gärna veta vad jag kunde gjort bättre och vad jag ska tänka på till nästa gång!

Annons:
Ridtravartjej
2013-10-04 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 1

Ridtravartjej
2013-10-04 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 2

Bagtjesen
2013-10-05 01:05
#3

Bild 2 bra, men i bild 1 ser området nedanför ögat ut som om hästen blivit rakad - det finns inga detaljer som hårstrån…

Miljöerna är bra, och skärpedjupet sitter finfint!

Bägtjesen


Yoshi13
2013-10-06 21:24
#4

Nr 2 är bäst. Men hade nog gärna sett båda ögonen :)

JNN
2013-10-07 08:42
#5

Jag gillar båda bilderna, men den första kanske har en aning överexponering. Inte  så att det stör, och den har fortfarande detaljer kvar i dom ljusa delarna, men jag tror att jag hade velat ha den lite mörkare. Man kanske blir lite lurad av den solbelysta bakgrunden som ser väldigt ljus ut. Men i övrigt tycker jag att den är fin, bra komponerad och skärpan är också bra!

Andra bilden är också bra komponerad, skärpan är inte riktigt hundra på mulen (heter det så)😉men inte så att det gör nåt. Tycker att du fotat vid ett annorlunda tillfälle mot för vad man är van att se, oftast är det bilder när man rider eller det kan i bland vara hoppbilder och närbilder på hästar, men det här är ett fint och som sagt lite annorlunda porträtt.

 Nu har jag ingen större erfarenhet av hästar visserligen men har följt med dottern i bland på hennes ridskola, och det här är tycker jag ett typiskt sätt för en häst att vända sig om och stirra blint på folket bakom den när dom ställt in den i stallet och ska göra  kväll. Man känner sig uttittad. 

Dessutom tycker jag att den bilden är perfekt exponerad.🙂

Ridtravartjej
2013-10-07 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 tackar :) Första bilden försökte jag göra så att solen skulle lysa så att hästen blev mer svart typ men de blev som de blev :p Och sen ville jag prova på lite snyggare porträtt då hon gärna inte vill vara så snygg på vild när jag rider :p Så hade två som hjälpte mig, en som höll i henne och en som stod och prasslade med en påse så hon hade uppmärksamheten dit och öronen fram :) Den andra bilden är även beskuren för det är egentligen en bild på hela hennes kropp :) Denna bild är inte redigerad över huvud taget och tycker den är kite rolig, hon ser lite galen ut xd

Annons:
Bagtjesen
2013-10-07 12:26
#7

Den senaste bilden (från #6) hade jag gärna sett en helbild av!

Ser att det är fotografens skugga med nere till höger, men om du har hela hästens kropp så går det troligen ändå att beskära bort fotografen, utan att färändra bilden proportioner -  det finns nog tillräckligt mycket luft ovanför hästen, men man bör vara försiktig för det får inte bli för lite luft över huvudet. (Det är lite bättre med lite asymetri - mindre luft under föterna och mer över). Om det inte blir bra - redigera bort diin skugga.

Jag tror att man ändå kommer att se det "tokiga" i hästfejset ändå - det är ju hela kroppspråket inklusive halsen som berättar hela sanningen.

Bägtjesen


Ridtravartjej
2013-10-07 12:31
#8

#7 det är tjejen som höll i hästens skugga :) Och vad menar du men helbild? Av hela hästen eller?

Bagtjesen
2013-10-07 12:38
#9

#8, Du skriver: "Den andra bilden är även beskuren för det är egentligen en bild på hela hennes kropp :)".

Alltså, ja - endera bilden obeskuren eller något åt det håll jag föreslog!?

Bägtjesen


JNN
2013-10-07 12:53
#10

Tror ni pratar om olika bilder nu, det väl bild 2 som är beskuren men i originalutförande så var det en helbild på hästen..?

Sen var det bild nr 6 som Bagtjesen gärna sett en helbild av, och då menas förmodar jag en helbild av hästen. Men den var ju oredigerad så det lär ju bli svårt..!🙂

Bagtjesen
2013-10-07 13:08
#11

Jo det blev ett syftningsfel! Jag menar och kommenterar den tredje bilden i #6 - och svarade frågan i #8- De andra två bilderna har jag ju redan kommenterat. 

Bägtjesen (som just nu är på väg ut i skogen någon timma).


Upp till toppen
Annons: