Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1329 ggr
sofiN
10/3/13, 6:47 PM

Porträtt Foto!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! :)

Jag är nybörjare på detta, alltså en amatör fotograf! skulle önska att jag kunde ta fina porträtt bilder, för det är det jag vill syssla med i framtiden :)

Tog en porträtt bild på min underbara son! Jag själv tyckte det blev en super fin bild, skärpan kanske kunde bli bättre osv? och hade bara naturligt ljus (Den sol som fanns) eller vad man säger att jobba med!  

Hoppas att jag kan få lära mig mer av er som kan detta!

ge gärna kritik, bara bra för mig!

MVH / Sofi

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Annons:
[Teddies matte]
10/3/13, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fin bild! Gillar den verkligen, bakgrunden är inte för rörig och pojkens utstrålning är härlig, oskärpan är lätt fixad, så här kan det t.ex. se ut då;

pellepiano
10/3/13, 7:06 PM
#2

Det är en trevlig bild. Vinkeln kan tycka lite annorlunda men är bra tex om horisonten är för ljus, då blir det  alldeles vitt bakom honom.

Uttrycket är mycket bra fångat tycker jag. Sånt kan vara mycket viktigare än teknikaliteter.

An variant är att sänka sig till hans höjd om nu marken inte är så intressant.

När det är molnigt väder som här, så spelar det mindre roll hur han är vänd, i och med att ljuset är helt jämt så att säga, så då kan man välja den bakgrund som passar bäst av alla 360 grader.

sofiN
10/3/13, 7:14 PM
#3

Åh Tack snälla för bra kritik ! :) och Tack snälla för att du fixade till bilden, hur gjorde du det? :P jag har själv redigerat lite på min vanliga bild, men fick den inte så skarp! hur fixade du skärpan, Photoshop? det är sånt där jag vill lära mig!! :) Ja och det var inte så jätte mycket sol eller så !

men ett härligt foto och jag lyckades att fånga utstrålningen :)

Men tack snälla för tipsen! ska tänka på allt och tar till mig det ni skrivit!

MVH / Sofi 😃

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

[Teddies matte]
10/3/13, 7:17 PM
#4

#3 Varsågod, det är väldigt enkelt, i photoshop väljer du filter - sharpen - smart sharpen.

sofiN
10/3/13, 7:20 PM
#5

Tack Teddies matte!

aa det är inte så svårt då :P Har haft Photoshop förut när jag gick i gymnasiet, men glömt en del, nu ska jag köpa det igen så jag lära mig massor igen!

MVH !

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Bagtjesen
10/3/13, 7:29 PM
#6

Det som de andra före mig säger är riktigt, och jag gillar den ovanliga kompositionen; från en höjd och dins sons överkropp är lite vriden vilket blir bra!

Det konstiga är varför bilden blivit lite suddig när brännvidden är 39mm och F5 avstånd ca 2-3m? Du borde ha ett skärpedjup på nästan 1 meter, eller bättre. Och så har du använt "Single Point AF". Det vill säga att fokuspunkten normalt då var satt på översta skjortknappen som skulle ha varit i finfin skärpa!

Du kan ha tryckt ner avtryckare till hälften och flyttat dig något och sedan tryckt av bilden?

I annat fall pröva igen på ett fast föremål på ungefär samma avstånd och se efter om bilden ändå blir lite oskarp - då har något hänt med kameran/objektivet.

Testa -det är bättre att göra det nu än riskera att missa några bilder framöver.

Bägtjesen


Annons:
sofiN
10/3/13, 7:36 PM
#7

Hej Bägtjesen! 🙂

va snällt att du skriver!

Va kul att du gillade den ovanliga kompositionen:) Tycker själv att det blev en bra bild faktiskt!

jaa det är faktiskt konstigt! Jag hoppas innerligen att inget har hänt kameran eller objektivet, skulle inte va nå kul! men ska kolla upp det, ja det är tråkigt om man skulle missa några fina bilder framöver! och som du skriver, jag kan ju ha tryckt ner hälften och för flyttat mig nån mm , jag vet faktiskt inte, men tack för tipset, ska absolut testa ta några bilder på fast föremål så får vi se vad som händer!! :)

Tack !!

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

sofiN
10/3/13, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej igen! Har denna bild jag tog med! :)

synd på skjortknappen att den ej va knäppt :P men denna blev inte så skarp heller, försökte till en bra skärpa på Photoshop , men blir bara fel :/

Jag har den här bilden i färg också!

Vad tycker ni om den ?

MVH / Sofi

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

[Teddies matte]
10/3/13, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Gillar den också, riktigt härlig!

Hur gjorde du när du försökte skärpa bilden?

Knappen kan man ju redigera dit i photoshop, såhär t.ex;

sofiN
10/3/13, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack :) joo jag gjorde som du sa, och då tyckte jag att skärpan blev riktigt skarp och det blev inte så bra :/ men det där får man testa sig fram! ja se där , där är ju knappen :D hehe!va kul! Tack snälla ! jag får nog ta mig en kurs i Photoshop :P

Denna bild är i färg!

 MVH / Sofi

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

[Teddies matte]
10/3/13, 10:04 PM
#11

#10 Man måste ändra hur pass skarp man vill ha bilden, det finns ju 2 lägen man kan ändra på.

Testa på, finns massor man kan lära sig, finns ju många bra guider på nätet också!

sofiN
10/3/13, 10:15 PM
#12

Ja jag såg det, kollade google :) så det finns mycke på Youtube osv !

så man får öva och öva!

MVH !

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Bagtjesen
10/3/13, 11:40 PM
#13

Hej igen SofiN.

Jag blev lite mystifierad av den lite luddiga bilden så jag gick tillbaka till den första bilden och tittade i informationen om bilden. Där såg jag bilden är tagen med en inställning "Easy (Portrait)", kan det vara den inställningen som spökar och att den förutsätter att huvudet är centralt i bilden? Men, s k ansiktsigenkänning är ju vanligt sedan ca: 10 år i kameror och en äldre kamera jag hade hitte ett "nylle" även om det inte var centralt placerat.

Men det kan också vara så att porträtt-inställningen är menad att göra bilden lite "softare", och att det är det som är problemet.

Eftersom dina andra bilder också "lider" lite av det problemet (fast det svartvita fotot är bättre) så tror jag att det kan vara kameran som ställer till det.

Försök att ta någon bild utan "Easy (Portrait)" inställningen, helst någon mer neutral inställning - kanske landskap - och se på resultatet av det testet också…

Bägtjesen


Annons:
sofiN
10/4/13, 6:45 AM
#14

Hej Bägtjesen! roligt att du skriver igen! Behöver all hjälp jag kan få ! :P

 Då ska jag göra det, ja jag brukar använda  "Easy (Portrait)" då jag fotar ansikten osv! men jag ska testa med landskap så får vi se vad som händer:) Tack för att du berättar så man begrip också, då blir det lättare för mig att förstå ! :)

men ska kolla upp detta på en gång, när det ljusnar ute så ska jag ut och fota lite! Med vänlig hälsning!

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

JNN
10/4/13, 6:55 AM
#15

Jag gillar den första bildens vinkel och särskilt den senare som är uppskärpt en aning. Oftast passar det bäst att gå ner till samma nivå som barnen när man fotar barn, men det här är ett undantag som bekräftar regeln.. Mycket snygg komposition.🙂

Har också funderat på det där med oskärpan, kan vara delvis för att du använt porträttläget, det brukar ha en grundinställnings om gör bilden en aning soft, men det här känns ändå för mycket. Tycker själv när jag testat Liveview att kameran reagerar långsammare och att jag då kanske inte håller den tillräckligt stilla i vissa situationer.

Sen verkar ditt objektiv vara utan IS om jag inte tar fel, det kan ju också vara en bidragande orsak.

Fast den senare bilden, den som först visades i svartvitt känns ändå mer skarp och även om  den har en snygg bakgrund så kan jag ändå tycka om kompositionen att där skulle jag nog velat att du gått ner till grabbens nivå och kanske tagit med hela benen, som den är nu blir det lite av det klassiska "vuxenperspektivet" på honom.

 Är det så att du saknar IS så kan du prova att öka ISO, tror att du här lätt hade kunnat ha ISO 400 utan problem.

Bra jobbat överlag!🙂

sofiN
10/4/13, 7:06 AM
#16

Hej !! Tack JNN för att du skriver!

Jag ska kolla mina inställningar på kameran, inte roligt då man missar fina bilder bara på en liten inställning! vet ej om jag tryckt ner knappen till hälften och rört mig litegrann för jag hade ju inte stativ! men ska kolla upp det :)

Och det ska jag absolut tänka på , att gå ner till barnets nivå!

ibland tycker jag det är snyggare med olika vinklar det var därför jag tog den där vinkeln, men som du skriver så är det synd att min sons ben inte är med på bild! blir lite halv konstigt :P

och jag använda porträtt läget, men ska kolla landskaps läget så får vi se om bilden blir skarpare nästa gång! ska ut i helgen och ta lite bilder hade jag tänkt! Träna träna!!

Men tack för att du ändå tycker om bilderna ,så jag inte är helt ute och cyklar !!

Trevlig helg! MVH !

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

JNN
10/4/13, 7:44 AM
#17

Tänkte bara tillägga angående ISO, är lite osäker om man kan välja ISO själv om man använder dom färdiga programlägena t ex porträtt, landskap, sport osv. Har för mig att då ställs det in automatiskt. Kan ha fel på den punkten då jag aldrig använder dom själv.

Det porträttläget gör är dels att göra bilden lite softare , men jag tror även att den gör färgerna lite varmare. Men allt detta kan man ju göra i efterbehandlingen i datorn sen om man behärskar det.

Man kan ju även gå in i kamerans menyer och välja en bildstil, tror att det finns så att man kan välja nånting i stil med soft fokus, minns inte exakt, det var ett tag sen jag testade.

Men då kan man ju i så fall fota i Av-läget, det gör jag oftast i normala fall utom när jag fotar makro. I Av-läget väljer man bländarens storlek (f-talet) och då väljer kameran resten. Man kan ha ISO på auto, men man kan även välja själv. Beroende på hur ljus eller mörkt motivet är så kan man få använda sig av + eller - kompensation.

Vet inte hur mycket du hunnit lära dig om detta, men prova gärna om du inte redan gjort det, och fråga gärna om du undrar över nåt!🙂

Och trevlig helg på dig också!🙂

sofiN
10/4/13, 9:31 AM
#18

Tack JNN!:)

Då ska jag absolut testa det! Vad bra har redan lärt mig en hel del genom att sätta in mina foton här, det är fantastiskt roligt :)

Nä jag har inte lärt mig så jätte mycket än, Gick media på gymnasiet nått år innan jag bytte till Johnbauer, så jag har glömt en hel del om kameror osv ! :)

men man ska inte ge upp! Skulle vilja hålla på med porträtt foto i framtiden, bröllopsfoton osv! så det är ju bra om man lär sig lite Photoshop också !Men först vill jag ju lära mig att ta fin fina bilder! :)

skulle det vara något så frågar jag !

Tack ! Ha det bra!

MVH / Sofi 😃

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Upp till toppen
Annons: