Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 411 ggr
Lovisa_123
2013-10-03 15:53

Vad tycks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar vad ni tycker om denna bild, jag är verkligen ingen proffsfotograf. men säg gärna vad ni tycker! :)

Annons:
Lovisa_123
2013-10-03 15:54
#1

Vill gärna ha tips om vad man kan göra annorlunda/bättre! ;)

Bagtjesen
2013-10-03 16:10
#2

Det är ju egentligen en riktigt bra bild på många sätt. Skärpan i ögonen och refelexen i ögat där man ser huset i bakgrunden är rolig.

Synd att det inte är full skärpa på nosen (1), men det går kanske med efterbehandling.

Det som är tråkigt på att sådana här djurbilder är gallren och stängseltrådar och dylikt (2).

(1) Om du vet hur du ändrar inställningarna på kameran i manuellt läge så kunde du ändrat bländaren något. Bilden är tagen på 1/125s och bländaren F6. Om bländaren varit F7.2 eller så, så hade du fortfarande fått 1/100s eller möjligen 1/80s, och då brukar man ändå kunna hålla kameran stadigt. En aning mindre bländare (d v s ett större f-tal) hade nog hela nosen blivit skarp.

(2) Med den ändring jag föreslår i (1) så blir visserligen gallret ännu mer framträdande, men om kaninen istället befunnit sig längre från gallret hade gallret troligen försvunnit helt/nästan helt.

Det hela handlar om skärpedjup och bländaren och det påverkar slutartiden. Om du inte redan vet vad de betyder eller hur de hänger ihop, så sök på de tre orden på nätet.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: