Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1011 ggr
Masterworks
10/3/13, 12:46 PM

En bil i högre upplösning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såga mig inte vid fotknölarna nu, e fortfarande nybörjare! 🙂

Länk till högupplöst:

http://farm8.staticflickr.com/7334/9995448794_825775b416_o.jpg

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Annons:
Schnauzertik
10/3/13, 12:56 PM
#1

Det är väl ingen som sågar en så  välgjord bild.

Ser helt superbra ut.

Värd för Pensionärer

JNN
10/3/13, 1:05 PM
#2

Jag sågar ingen! Vid håller min kritik från den första tråden, men tillägger även här det om skuggan och luften, annars en superfin bild!🙂

Bagtjesen
10/3/13, 1:14 PM
#3

Ja, förutom skuggan (kompositionsmässigt - som jag också först nu tänker på) så förstärks intrycket av en bra bild. Speglingarna på bildörren/höger sida i bild blir ännu tydligare/detaljrikare med bättre Upplösning.

Jag kan inte heller se något brus, färgblödningar e dyl som skulle komma från redigeringen, men där finns det personer på forumet som är mycket skickligare än vad jag är…

Det är inte underligt att en bild på en svart bil klipper en hel del i svart i histogrammet. Enda lösningen på det vore, precis som jag sade i den tidigare tråden, HDR.

Nä, betyget sjunker absolut inte när jag ser den här bilden i högre Upplösning, tvärtom, jag ser att den faktiskt är så bra som jag kunde ana att den var…

Bägtjesen


Masterworks
10/3/13, 1:20 PM
#4

Tackar igen! 🙂

HDR vet jag inte hur det fungerar!

Jag kollade på originalbilden och den e tyvärr i samma format som den ni ser, finns inget mer att göra åt skuggan som saknas? Tror att det stod nån människa där som jag undvek att få med?

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Bagtjesen
10/3/13, 1:36 PM
#5

#4 Ah, en människa i kanten - det är lätt bortsuddat…i efterhand.

"originalbilden och den e tyvärr i samma format". Då låter du kameran bara spara i halva eller ännu lägre andel av vad kamerans sensor är kabable att göra, om det inte är en lite omoderna men i övrigt bra kamera du har… Uppdatera din personliga information med lite om din utrustning…

Kolla på HDR det finns massor med bra info på nätet, men i korthet så innebär det att man med kameran på stativ snabbt tar minst tre bilder, en underexponerad, en normalexponerad, och en överexponerad. Men man kan ta 5-7-9-11 bilder också. I PS(E) kallas det för PhotoMerge(r) Exposure. Bilderna tas alla med samma bländare med slutartiden som varierar. Alltid samma brännvid (om zoom) och samma fokuspunkt. Kameror har ibland inbyggd funktion för HDR (men ofta under olika beteckningar). Annars får man mauellt ändra slutartiderna (alltså helt manuellt - bländare och fokus och slutartid). Spegeluppfällning och trådbunden eller IR/radio koppling till slutaren ger ännu bättre chanser. Fungerar på stillastående motiv, och man bör hinna med bilderna på några sekunder - 1/2 minut för att inte moln och skuggorna på marken skall förändras för mycket - då blir det genast lite pussligare…

Så, pröva HDR på något enkelt - det är en bra kunskap att ha med sig i sin kunskapslåda.

Bägtjesen


Masterworks
10/3/13, 1:53 PM
#6

Alltså bilden är inte beskuren, det formatet menade jag! Jag tar bilden i RAW och "framkallar" i LR! 🙂

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Annons:
Bagtjesen
10/3/13, 2:07 PM
#7

#6,

Nej jag trodde inte heller att du beskurit bilden - vad jag menade är att du kunde ha tagit bilden så att du fått med hela skuggan inklusive en fot eller en halv peron eller vad det kan ha rört sig om. Du skulle ha behållit samma centralpunkt i kompositionen - bara fått med mer på båda sidorna (zoomat ut lite…eller placerat dig ett steg längre bak).

Att sedan retuschera bort personen/foten och beskära bilden och ta bort det som då kanske var överflödigt i högersidan av bilden är det jag tänkte på, och det som jag tror det andra också tänkte på som ett alternativ.

Bägtjesen


[JollyJustin]
10/3/13, 5:10 PM
#8

GUUD VAD SNYYG DEN BLEV :D

BRAVO BRAVO!

Bilar är inte min grej men bilden vad ju skit snygg!!

Masterworks
12/14/13, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har försökt ljusa upp bilden en aning och tagit bort lite störande saker i bakrutan! Vart den bättre eller sämre?

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Upp till toppen
Annons: