Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2880 ggr
JazzBass
2013-10-02 16:28

Utmaningen - Omgång 44

Vi kör på ett lite annorlunda tema denna omgång - STILLEBEN. Som vanligt är det tillåtet att tolka temat fritt. 🙂

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndagen den 13.10, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Paltn
2013-10-02 18:58
#1

Felix tyckte Jazz borde beskriva vad stilleben är så att de som inte vet vad ordet betyder kan hänga med i tävlingen.
Så jazz ska få tid med sin stuga för att sen få tid över att själv deltaga i tävlingen så klistrar jag här in en beskrivning från wikipedia.

"Stilleben, med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' och leven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommor, böcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll."

Jag själv skulle kort och gott beskriva det: "avbildning av döda ting i fokus, så som prydnarer och saker."

Visste inte att kadaver m.m också ingick i stilleben men enligt wikipedia så göre det =)

Må bäste bild vinna, och resterande inspireras

// Paltfan

Cahira
2013-10-03 01:07
#2

Blir lockad att ta foto nu på koskallen vi har utanför huset men vet inte om det kommer väcka uppsåt eller om det passar in riktigt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JazzBass
2013-10-03 08:22
#3

#2 - För min del är det OK. Tror inte att ett gammalt kranie av en ko borde vara nåt problem för nån, men om nån nu absolut motsätter sig det så ropa till så snabbt som möjligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jessicahagstrom94
2013-10-03 12:08
#4

Fattar absolut ingenting om det ordet så jag hoppar denna omgång :)

JazzBass
2013-10-03 14:10
#5

#4 - Såååå svårt är det väl inte…? Bildgoogla lite för inspiration om du är tom på idéer. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2013-10-03 17:01
#6

#4 det är ungefär att du fotar en vas bara, fast du kan använda nästan vad som helst bara det inte är levande. :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-03 17:14
#7

#5 & 6 

Så.. jag kan lägga upp frukt på ett fat och ta kort? (typ de som kom upp mest när jag googlade)

Eller ställa en skål med en sked i och ett glas på bordet och ta kort? 

Alltså har jag fattat det hela rätt då? haha

Paltn
2013-10-03 19:18
#8

japp #7, du har fattat det ganska mycket rätt =)

// Paltfan

tlundegard
2013-10-03 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer ett stilleben från mig :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

JNN
2013-10-03 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

"Homework"

Kryddis
2013-10-04 00:35
#11

Jag hoppas att det är ok att tillägga att stilleben nästan uteslutande är ett arrangemang av föremål. Om du hittar t ex ett muskranie som ligger tillsammans med vissna löv och nedfallna rönnbär imosan och tar ett foto av det på plats är det alltså inte ett stilleben. Om du tar kraniet och lägger det på en sten tillsammans med några vissna löv, några rönnbär och lite mossa blir det ett stilleben.

Det är egentligen två moment i tävlingen kan man säga; arrangerandet och plåtandet av arrangemanget. :)

Cahira
2013-10-04 02:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Välplacerat kokranium. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

keptak
2013-10-05 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Örhängen.


Annons:
sofiN
2013-10-08 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

STILLEBEN Nailpolish / Sofi Nordin

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

skogstossan
2013-10-12 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ett mat- och blomsterstilleben

bakministeriet.blogspot.com

Paltn
2013-10-13 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Paus i fåtöljen

// Paltfan

JazzBass
2013-10-14 08:49
#17

Ok, vi börjar kommenteringen. Kul med ganska många bidrag! 🙂

Deltagarna:
tlundegard
JNN
Cahira
keptak
sofiN
skogstossan
Paltn

Kommentarerna och poängen ska vara postade här i tråden senast lördag förmiddag 19.10 (jag hinner inte räkna ihop några poäng innan dess p.g.a. en resa).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-10-14 10:46
#18

Ja jag kör i gång då

tlundegard  1p

Bra komposition och exponering,  skärpdjupet är hyfsat bra men saknar skärpa på rosetten. Hade nog gärna sett bilden tagen från lite lägre nivå.

JNN Min bild.

Cahira  1p

Bilden är tagen från en rätt så bra vinkel, man får en överblick hur kraniet ser ut. Bilden är dock en aning mörk skulle behövas ljusas upp för att jag skulle bli riktigt nöjd. Skärpan är mycket bra, och bilden passar helt klart i svartvitt.

Keptak  1p

Snyggt komponerad bild, och färgerna känns som svartvitt men att du sparat den gröna färgen.. Önskar dock att de kulor på örhängena som är närmast i bild vore skarpa, och att själva krokarna i stället var suddiga. Även om dom var lagda i ett fint mönster så känns det som att det inte är det jag vill lägga blicken på, det intressanta tycker jag är själva smycket i sig.

sofiN  2p

Det här var en väldigt läcker bild, kreativt tänkt! Snyggt med om hängande  dropparna, nästan på gränsen till att få kallas stilleben😉🙂Velar lite om ljussättningen, tror att jag kanske velat ha någon skugga med i bilden.

Skogstossan  2p

Dina tårtbilder är alltid grymma, denna inget undantag! Det brukar alltid se vansinnigt gott ut och det gör även den här skapelsen, men det är lite svårt att se riktigt vad det är, då bilden är lite väl mörk. Exponeringen i sig är superbra, men fatet och bakgrunden tror jag hade vunnit på om det varit lite ljusare. Sen ser fatet ut att luta lite, bilden kanske skulle behöva rätas upp!

Paltn  3p

Snygg och behaglig bild, välkomponerad och valet av svartvitt var klokt. Skärpan stitter som en smäck, men bakgrunden hade gärna fått vara lite mer oskarp.

Nu var det ett tag sen jag deltog, men ska försöka ta mig i kragen igen. Detta var en kul omgång, hade svårt att hitta på ett motiv som jag var nöjd med, och det blev  ett svårt val som vanligt att fördela poängen, många fina stilleben i denna utmaning!

sofiN
2013-10-14 11:33
#19

Hej alla Glada! då kör jag igång med min poäng sättning :)

Jag är ny här, och ej så bra att ge kritik på själva fotandet ! men jag försöker så gott jag kan !

Tlunegard 1 P

Snygg bild, ren och fräsch, fint med dom olika accessoarerna, saknar lite skärpa! men annars en fin bild!

JNN 2 P

Gillar denna bild Starkt, ett vackert stilleben, ser ut som hon drömmer sig bort till fjärran land, Tjusigt med det svarta! Väldigt kreativt och snyggt! Bra jobbat!

Cahira 1 P

Kort och gott så tycke jag att detta var en cool bild! snyggt med svart vitt! jag hade nog tagit bilden i en annan vinkel, kanske ha legat på gräset och fått till en annan vinkel, men i det stora hela tycker jag att du tagit en bra bild!

Keptak 1 P

Fina örhängen, snyggt placerat , snygg bakgrund , skulle dock ha varit snyggare om hela sättet hade varit skarpt ! Men i övrigt Bra jobbat!

SofiN Min eget Stilleben

Skogstossan 3 P

Jätte fin bild, har bara bra saker att säga att skriva om denna bild, så snyggt med färgerna som verkligen sticker ut från det svarta, Jätte fin presentation, bra ljus tycker jag,Vem skulle inte vilja äta den där goda bakelsen! :) Bra jobbat!

Paltn 2 P

Bra bild, snyggt med svart vitt, ser väldigt behagligt och avslappnat ut! Tycker det var en riktigt fin bild som du lyckats fånga !  :)

Det var min poängsättning! Fina bidrag!! :)

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

keptak
2013-10-14 12:04
#20

Och här kommer mina poäng 👍.

tlundegard 1p

Bra komposition. Tycker rosetten är lite mörk, hade gärna sett de olika "delarna" av den mer tydligt.

JNN 1p

Jag får känslan av en flicka som vill lära sig nya saker. Tycker dock hon är lite mörk i vänstra delen av ansiktet och jag hade gärna sett ögonen bättre.

Cahira 1p

Bilden passar bra i svartvitt, då jag tror det är en del blandade färger. Jag hade gärna sett den från en annan vinkel, kanske fått med tänderna mer.

keptak (min)

sofiN 2p

Fint med färger tycker jag. Jag hade nog valt en starka färg även undertill. Jag hade önskat att bakgrunden var vitare. Fint att de är lagda som en trappa.

skogstossan 3p

Väldigt fin bild! Snyggt komponerad och fint med olika rosa nyanser. Men jag hade gärna sett mer av bakverket och kanske skulle det även legat någon mer sten (eller vad det är) på vänstra sida, den som är där ser lite ensam ut.

Paltn 2 p

Mysig bild! Det är i soffan (för det är det väl) jag brukar läsa. Fin svartvit och bra komposition, men jag gillar inte riktigt ljuset på soffan som är framför boken.


Annons:
Cahira
2013-10-14 18:39
#21

tlundegard 1p

Gillar att bilden känns så mjuk med underlaget. Men hade gärna sett mer skärpa på rosetten så det hade känts mer som en helhet. 

JNN 2p

Kommer inte på nåt konstruktivt att säga. Tycker ihopsättningen var jättevälgjord. :)

Cahira (min bild)

Keptak 1 p

Hade älskat denna bild om allt var skarpt eller om skärpan låg på kulorna närmast tror jag. Hade nog gärna sett det lite mer centrerat med men det är nog mest en smaksak. :)

sofiN 3p

Denna var min favorit denna omgång! Supersnygg!

skogstossan 2p

Liiite lite för mörk för min smak, men denna gillar jag skarpt med. :)

Paltn  1p

Gillar att du har mer luft ovanför så det känns att boken ligger ned; man kan nästan känna bokens tyngd. Men vad som drar ned poäng är att skuggan får det att kännas som att boken är på väg att ramla ned ut ur bilden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paltn
2013-10-14 21:51
#22

tlundegard - 2

Fin bild med perfekt val av skärpedjup, dock känns den lite "gul", hade velat ha tyget och ljuset mera vitt.

JNN - 2

Gillar denna, finns en berättelse över bilden. En flicka som drömmer om att resa kanske :P
Valet av yta att placera prydnaderna på, något som ser ut att vara en bordsskiva som har tillräckligt små lameller i fogen att det liknar ett trägolv i flickans propotioner, detta och mörkret runt om ger extra bra berättande känsla över bilden. Bra!

Cahira - 1

Bra skärpa och en bild som gör sig bra i svartvitt, hade kanske velat ha en ljusare variant med större kontrast mellan kraniet och underliggande löv.
Bilden känns också lite för tajt beskuren vilket försämrar kompositionen i mitt tycke.

Keptak - 1

Fina örhängen i bra komposition, men med det väldigt korta skärpedjupet (vilket i sig är mycket fint i bildvalet) hade jag hellre haft skärpan på örhänget i sig istället för metallen.

Sofin - 3  (hade fått 4 om det tillåtits, samt om mina önskemål nedan också besannats :P )

Riktigt bra bild, välarrangerad!
Att placera motivet lite åt sidan faller mig oftast mer i smaken i val av komposition än att som här placera motivet i mitten av bilden, tycker dock att det i det här fallet funkar mycket bra då motivet "pekar" åt båda hållen med dropp både till höger och till vänster.
Skärpa och ljus är riktigt bra, ska man vara petig så tappar ljussättningen i kvalitet då du fått med färgad skugga mot bakgrunden ifrån den beigea och blå flaskan.
Pricken över i:et i arrangemanget hade varit ett annat färgval av nagellack att kombinera. Kanske tre stycken metallic-lack som den blå i olika färger hade gjort en ännu bättre bild….men nu är det min smak och önskan som talar…bilden är BRA! =)

skogstossan - 1

Sett många av dina bilder och vet vad du går för, allt som oftast mycket hög kvalitet på bakverksbilderna!
Men, här tycker jag tyvärr du tagit något steg tillbaka och missat i kompositionen av färger och kontraster.
Nertill gör sig de färgglada detaljerna sig bra emot det svarta, men fatet och bakverket i sig, detaljer i motivet jag tror du vill framhäva mest, dem smälter för mycket in i den svarta bakgrunden så man ser otydligt vad det är man tittar på.

Paltn - Min bild

// Paltfan

tlundegard
2013-10-15 19:34
#23

JNN - 2p Fin bild med fin komposition. Lite gul i färgtonen, hade gärna sett den lite kallare.

Cahira - 1p häftigt motiv, hade gärna velat se lite mer kontrast i bilden för att ge den mer liv.

Keptak - 1p fin kontrast och bra skärpa. Hade dock velat ha lite längre skärpedjup i bilden så hela örhängena kom i fokus.

SofiN - 3p riktigt läcker bild, fina färger och fin kontrast. Kreativt!

Skogstossan - 2p gillar dina bilder, man blir alltid sugen på sötsaker och riktigt fin komposition. Jag tycker dock att bilden hade blivit bättre om fatet och framförallt muffinsformen inte smälte in så mycket i bakgrunden, kanske hade kunnat belyst det bakifrån? Eller bara ljusat upp det lite.

Paltn - 1p fin bild, men hade även här velat ha lite mer kontrast, framsidan på boken hade gärna fått vara lite ljusare. Jag tror även att det hade blivit bättre med mer luft runt boken.

Måste ändå säga att alla bilder var väldigt kreativa! :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Martin
2013-10-15 20:40
#24

Fick inte ihop någon egen bild men är gärna med och lägger röster ändå. Otroligt många fina bidrag, svårt med poängsättningen!

tlundegard - 0 p
En bra bildidé men jag tycker att den skulle varit mörkare, eller haft annan bakgrund. Nu känns skuggorna lite oroliga i bilden och jag tycker också att rosetten/flugan är lite för mörk - den kommer inte riktigt fram.

JNN - 3 p
Ett kalasfoto! Perfekt bakgrund/omgivning, matchande titel till fotot och bra ljussättning. Passar bra med läxarbete, lite drömmande blick och strålkastarljuset, intill världen. Framtiden i sina händer!

Cahira - 0 p
Bilden gör sig i s/v men jag tycker den är lite för platt. Kanske större konstrast kunnat förbättra bilden / ge känsla av djup.

keptak - 0 p
God tanke men jag tycker att skärpedjupet är alldeles för kort, eller att vinkeln är fel. Det som ligger ur skärpa tar för stor plats i bilden och ögonen/blicken dras dit

sofiN - 3 p
Den här gillas! Väldigt snyggt utfört arrangemang, med rinnande fläckar/droppar men ändå inte en massa klet och kladd. Lite halos runt flaskorna och skuggor i bakgrunden stör lite, men jag förstår att det är svårt att få bort och jag hade definitivt inte gjort det här bättre. Urtjusigt, omgångens bästa i konkurrens med JNN.

skogstossan - 3 p
En mästare i en av sina rätta genrer, vi har sett många liknande stilleben av skogstossan tidigare och jag gillar alla. Mycket snyggt, och man blir sugen på lite gott - produktfoto för en konditor måntro? Jag tycker kanske att bilden är lite lite för mörk i bakgrunden/skuggorna för att få en fullpoängare. Fast jag gillar samtidigt att man får fundera lite, om det finns något till vänster om det som ligger på fatet. Full pott.

Paltn - 1 p
Passande med s/v, titeln och bokens stuk på soffunderlaget.

mvh Martin

skogstossan
2013-10-19 10:04
#25

tlundegard Ett litet Ittalastilleben ser jag.:) Det är något med den här bildens ljus som jag inte gillar. Jag är ingen expert men om jag få spåna fritt så misstänker jag att fotot är knäppt med glödlampa som ljuskälla? Iallafall är vitbalansen något varm i tonen och borde kanske göras lite kallare. 

JNN - 3 p Detta är den bästa bild du tagit (av dom jag sett iaf). Jag gillar hur ljuset faller och hur delar av bilden skuggas, vilket gör att flickan nästan ser levande ut. 

Cahira - 1p Jag tycker att den här bilden är en aning platt. Precis som någon sa kanske det skulle hjälpa med lite mer kontrast. Sedan är den nog också för tajt beskuren. Jag hade velat ha lite mer luft i bilden. Annars tycker jag att bilden visar kraniet i sin bästa vinkel!

Keptak - 2 p Jag verkligen älskar kontrasten mellan grönt och svart. Jag tycker också att bilden är ganska originellt komponerad, vilket jag gillar. Däremot känns bilden något oskarp.  

sofiN - 3p Väldigt snygg komposition. Jag är väldigt förtjust i saker som rinner ur burkar och längs bakverk osv. Det ger liksom lite liv åt döda ting! Sedan tycker jag också om vitbalansen som drar åt det kalla hållet. Det ger en känsla av vinter och nyår. Däremot saknar jag lite skuggor i bilden. 

skogstossan Min bild. 

Paltn - 1p Jag gillar balansen mellan ljus och mörker. Trots att bilden är svart-vit så känns bilden ändå väldigt varm. Däremot så tycker att bilden skulle tjäna på ett kortare skärpedjup.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-10-19 10:28
#26

Sådär, alla har kommenterat och till och med en utomstående, Martin. En eloge till honom för det! Alla som vill får ju kommentera. :-)

Det blev sofiN:s nagellacksbild som tog hem segern i den här omgången, följd av skogstossans och JNN:s bilder på andra och tredje plats. Grattis! 🥳🏆

Här är de summerade poängen:

tlundegard - 6
JNN - 15
Cahira - 6
keptak - 7
sofiN - 19
skogstossan - 16
Paltn - 11

Vad ska vi köra med för tema härnäst?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-10-19 10:45
#27

Får börja med att gratulera sofiN till den välförtjänta segern! Sen ett tema, kanske måla med ljus kanske kunde vara nåt..? Det gjorde jag visserligen i denna bilden också men det kan ju vare en kul grej… om det inte redan ha varit en sån omgång?

Annons:
sofiN
2013-10-19 10:48
#28

WAW!! Tack!! :D Känns otroligt roligt, första gången jag är med ! Tack för dom fina poängen! Super glad!!

KRAM! 😃

Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P

Paltn
2013-10-27 22:49
#29

Halloween och allt gåre väl ta ett tema mot "skräck" =)

// Paltfan

JazzBass
2013-10-28 07:18
#30

Tja, långt ifrån alla firar Halloween så jag tror det är bäst att välja nåt annat. Höstmörkret börjar bli mer och mer påtagligt så kanske det eller "dystert" kunde vara ett passande tema?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-10-28 07:44
#31

Dystert funkar för mig! (och halloween också för all del).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: