Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 815 ggr
Ridtravartjej
2013-10-02 10:17

Vad tycker ni om mina bilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har haft min kamera i snart 1 år. För några veckor sedan skaffade jag även ett fast Macro objektiv till min Nikon och skulle vilja ha lite nybörjar kritik eftersom jag precis har köpt det och vad jag skulle tänka på tills nästa gång :D

Ni får gärna besöka min fotoblogg och ge lite kritik på den :D
www.ericadruggefotografi.blogg.se

Annons:
Ridtravartjej
2013-10-02 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

 En till

Ridtravartjej
2013-10-02 10:18
#2
Ridtravartjej
2013-10-02 10:18
#3
Ridtravartjej
2013-10-02 10:29
#5

#4 : Så :D

JNN
2013-10-02 10:35
#6

Du har tagit fina och trevliga bilder, särskilt den med daggen/vattendropparna på, som har väldigt bra skärpa.

Den först bilden är också fin, men hade önskat lite mer skärpedjup i den.

Kikade in som hastigast på din blogg, och där hade du också en del fina bilder. Speciellt natur/makrobilderna.🙂

Vad har du köpt för makroobjektiv?

Annons:
Ridtravartjej
2013-10-02 10:41
#7

#6 : Tackar :) 

Köpte ett AF-S DX Macro Nikkor 40mm f/2.8G.

Är inte så jätte duktigt på detta med objektiv men tycker att det är ett bra prisvärt objektiv, dock kan jag störa mig på fokusen som hoppar runt lite som den vill när jag ska fota xd

Men de är jätte bra som porträtt objektiv oxå :)

Har ett till ex men vet ej om jag får lägga in de :/

JNN
2013-10-02 10:49
#8

#7 - Ok! Det är nog ett bra pris, själv kör jag Canon så kan nte så mycket om Nikon-saker..

Sen kan du ju alltid skapa en ny tråd, man får ju ha max två kritiktrådar och två kritkbilder i båda per dag och användare..

Ridtravartjej
2013-10-02 10:55
#9

#7 Sant de kan jag ju göra :p

Bagtjesen
2013-10-02 14:35
#10

Ridtravartjej - Jag har också Nikkor Micro 40mm G och tycker om det mycket. Precis som du säger är det fint till porträtt, framförallt bilder med större del av ett porträtt än bara ansikte och hals. Mest användere jag dock det till Makro-fot med mellanringar för att plåta frökapslar och liknande.

Till kritik: du skriver "dock kan jag störa mig på fokusen som hoppar runt lite som den vill när jag ska fota xd".

Vet inte vad "xd" är! Men av meningen i övrigt tror jag att du menar att fokus hoppar runt, och det beror säkerligen på att du har inställning som göt att många fokuspunkter är aktiva och att du har AF-C. Pröva istället att använda AF-S med kanske bara mellan en eller 9 aktiva punkter. Med AF-S måste du hålla kameran blickstilla efter att du tryckt ner slutaren till hälften så ett teleskopiskt enbensstativ som kan bli från 3dm till 1,5m är en god hjälp ett bra trebensstativ är ännu bättre men kanske inte alltid kommer med ut i skogen.

Bätjesen


JNN
2013-10-02 15:14
#11

Tycker att fokusen kan även hoppa om man ligger alldeles för precis på närgränsen, eller om man tar riktiga närbilder på ett tunt grässtrå t ex, och det ligger nånting annat i närheten fast närmare kameran. Fokuspunkterna är inte så små som indikatorerna ( dom små ljuspunkterna) i sökaren visar, utan dom är något större.

Då kan kameran ha svårt att veta vad det är den ska fokusera på.

Upplever samma sak med mitt 100mm makro.

Bagtjesen
2013-10-02 15:28
#12

Jo det kan vara som #11 JNN resonerar om när det gäller närgränsen den ligger på 16,3 cm (från bildplan), då är hela skärpedjupet 1 cm vid f16, och vid f4 3mm.

Sedan är det skillnad också på om Ridtravartjej gått in på hela macroläget…om inte är närgränsen 22cm.

Om man ligger kring (eller mellan) någon utav de två närgränserna som finns för det här objektivet så är det nästan omöjlig att ta bilder utan stöd eller staiv…

Jag är lite avundsjuk på JNN som har ett 100mm mkro…

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-10-02 15:38
#13

Glömde en rättelse och ett viktigt tillägg

Micro 40mm 2.8 G har inte AF-C bara AF-S. (Och eftersom AF-C saknas behövs inget AF-A heller).

Även i AF-S-läge med Auto på kamerahus och objektiv, kan man manuellt vrida på fokuseringsringen efter att man tryckt ner slutaren till hälften och "fyrar man då av bilden" så blir den tagen med den manuella fokuseringen!

Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: