Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 7758 ggr
natha-mjau
10/1/13, 12:18 PM

suddiga bilder, Nikon D7000

När jag fotar med min Nikon d7000 blir det aldrig bra.
Det kvittar vilket objektiv jag använder, har ett par stycken hemma som jag testat med.
Tar jag bilder på människor tillexempel blir ansiktena suddiga, inte alls så bra kvalite som det ska vara, det blir dock bra kvalite när jag zoomar inte väldigt mycket.
Att fota någonting i rörelse är inte ens att tänka på då för det funkar inte alls.
Jag har även en D5000 och den är hundra gånger bättre.
Fotar jag med exakt samma inställningar och objektiv med den som med D7000 så blir bilderna på D5000 mycket bättre.

Är det något fel på min D7000?
Jag kan med mina kameror så jag är inte direkt någon nybörjare, men håller fortfarande på att lära mig D7000.

Annons:
Bagtjesen
10/1/13, 12:36 PM
#1

Det verkar helt otroligt, skillnaden mellan D5000 och D7000 är inte så stor, men bilder med D7000 borde alltid bli något bättre. Du skriver särskilt att bilder i rörelse är stor skillnad med nackdel för D7000 - Jag skulle tro att du INTE har samma inställningar och att autofokusen vid rörelse inte hinner med - sskillnad mellan AF-A, AF-S eller AF-C mellan kamerorna. Du kanske har AutoFokus-läge på objektivet men inte på kamerahuset?!

Lägg upp en bild tagen med D7000 helst i "Fine"-jpg eller "medium" och lägg upp på forumet i den här tråden (max 5MB) - bilden skall vara oredigerad så att vi kan se informationen från Exif.

Bägtjesen


natha-mjau
10/1/13, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har använt mig av objektivena Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (som följde med D7000) samt AF-S DX Zoom 55-200mm f/4-5.6G ED.
Det är dem objektiven jag använder mest.

Det är AF på både huset&objektivet.

Bifogar en bild som är fotat med D7000, lägg märke till oskärpan i ansiktet (Har fler bilder men tänkte ja skulle ta av de finare bilderna och va snäll mot personen på bilden som fjantade sig inför kameran x) )

natha-mjau
10/1/13, 2:38 PM
natha-mjau
10/1/13, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

D7000, lite mer in zoomat men ändå inte riktigt bra skärpa vid ansiktet

JNN
10/1/13, 3:10 PM
#5

Svårt tycker jag att avgöra, men i bilden tagen med D5000 så har du haft brännvidd 45 mm och fotat på ett avståndpå 4.2 meter. Det gav ett skärpedjup på 1.7 meter, varav ca 70 cm framför och ca 1 meter bakom fokuspunkten. 

I den andra bilden, tagen med D7000 har du haft en brännvidd på  102 mm, fotat på 3.8 meter och det gav ett skärpdjup på 24 cm. Där är det en viss skillnad som skulle kunna vara en del av orsaken.

Skärpedjupet kanske inte räcker till helt, och sen vet jag inte exakt var du fokuserat, men om du fokuserat på ögonen och låst fokus när du komponerat om bilden borde det ha blivit skarpt i ansiktet.

Den något längre brännvidden kan inverka också till viss del, men tror inte det då det ser ut att vara skärpa över bysten, så kan det vara där som du satte fokus, eller har du använt flera fokuspunkter så att kameran då väljer den del av motivet som är närmast?

Inkanyezi
10/1/13, 3:44 PM
#6

Om du gör ett skärpetest med kameran, så kan du se om den helt enkelt ställer in fokus fel. Bilderna är ju knappast så suddiga som man skulle kunna tro av din rubrik, men åtminstone på den sista ligger skärpan inte på ansiktet, utan en aning längre bort.

Kameran har flera olika sätt att ställa skärpan, och det som är standard är att den ställer efter flera fält, där kontrasten är tillräckligt hög. När man fotograferar någon med en blomsterhäck i bakgrunden är det då stor risk att skärpan ställs på blomsterhäcken, eftersom kameran hittar bättre kontrast där att ställa skärpa på. Det går inte att se med Exif viewer var kameran har satt skärpan, men om du öppnar bilden i Nikons eget bildvisningsprogram, och jag tror också att det går i Photoshop, så ska programmet kunna visa vilka punkter som valdes för skärpan.

Om du vill ställa skärpan kritiskt i ansiktet, måste du välja bara en punkt för skärpan, och det brukar funka bäst med den i mitten. Man ser annars när man trycker halvvägs, genom att skärpepunkten lyser upp, var kameran väljer att ställa skärpan.

Men skärpetest gör man på ett annat sätt. Man skriver ut ett testblad, som man lägger exempelvis på golvet framför sig, och så riktar man kameran snett neråt mot testbladet, i ungefär 45° vinkel. Man använder bara skarpinställningspunkten i mitten, och siktar på det grova svarta strecket i mitten av testbladet. Då kan man se på centimeterskalorna på ömse sidor, var skärpan är bäst, och normalt ska det vara på nollstrecket, mittför det grova svarta där man lade skärpepunkten. Om skärpan ligger längre bort, har man vad som kallas "bakfokus" och om den ligger närmre, är det "framfokus". Det går att justera, exempelvis på Lasses Kameraservice.

Annons:
natha-mjau
10/1/13, 4:11 PM
#7

Jag ställde in fokusen på ansiktet men ska försöka ta nya bilder med exakt samma inställningar, för det var inte avsikten med bilderna ovan :)

Ni kanske kan svara på några andra frågor jag har ang min D7000,

-hur ändrar jag till tex AF-c utan att vrida om till Manuell? För just nu verkar den vara låst på AF-a och hittar inget i menyerna eller inställningarna

- Varför blir bilderna så mörka hela tiden? Kan aldrig fota inomhus utan att använda blixt eller iso över 1000 (men det kan jag med d5000)

JNN
10/1/13, 4:19 PM
#8

Här hittade jag lite om fokuset.. http://bobkrist.com/secrets-of-the-nikon-d7000/

Inkanyezi
10/1/13, 4:31 PM
#9

Har du bilden i råformat, eller har du bara tagit den som jpeg? När man öppnar råfilen visar programmet var fokuspunkten ligger.

Ansiktet är faktiskt inte suddigt, men på porträttbilden av kvinnan är kontrasten väldigt hög, och det finns både urfrätta och igensotade delar i bilden. Skärpan förefaller ligga en aning bortom ansiktet, men det är inte alldeles enkelt att avgöra. Det dynamiska omfånget i bilden är betydligt mindre än det dynamiska omfånget i kamerans chip, så om du har råfilen, går det att plocka ut mycket mer ur den.

När kontrasten är så hög som man får i direkt solljus så här, kan det vara idé att använda en funktion som heter Active D-Lighting för att lätta upp skuggorna och hindra att högdagrarna fräts ur, om man låter kameran göra jpeg. Bilden visar nästan ingen teckning i hennes ögon.

Det finns en hel del material om hur man fixar fokusprobblem på nätet. Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=Rs57G4XTZVE

JNN
10/1/13, 4:35 PM
#10

Apropå ISO, det brukar gå att välja i menyerna hur högt ISO-ska gå om man nu kör med auto. På min t ex går den upp till ISO 3200, vill jag ha högre måste jag ändra det antingen genom att välja manuellt eller ändra i menyn. Kan det vara det som spökar?

Bagtjesen
10/1/13, 7:44 PM
#11

Jag har gått igenom EXIF-informationen, och den skiljer sig lite åt, kanske för att det finns saker i D7000 som inte finns i D5000.

Båda har inställningarna "Metring mode: Pattern" vilket ger ett stort antal fokuspunkter, det kan vara ett av felen.

D5000/Mannen: Kameran ger ingen uppgift i Exif om vilken autofokus som använts, men den kan använda AF-C…

Vid AF-C och du trycker in avtrycket till hälften så fortsätter kameeran att kontinuerligt ändra fokus till dess du trycker ner knappen helt…

D7000/Bruden: Bilden är tagen med AF-C (Kontinuerlig autofokus!), att då ta en bild i maghöjd/ungefär vid den svarta handväskan, och med ett grunt skärpedjup - 24cm enligt JNN i #5 - kan förklara en del. - Även om du satt fokus på hennes ansikte och tryckt ner till hälften, och sedan riktat ner mot magen/handväskan så har kameran fokuserat om.

Det bästa är att använda AF-S när du fokuserar på en del trycker ner till hälften och riktar om kameran. (AF-A kan också fungera - kameran tar då lite extra tid på sig att avgöra om föremålet är rörligt eller orörligt och sätter sedan själv om sig till AF-C eller AF-A).

En annan sak är att själv är jag inte nöjd med 18-105 objektivet - t o m jag ser att bilderna är suddigare ute i kanterna… Bilden med D5000 är mannens ansikte mer centralt placerat i bilden medan kvinnan/D7000 är högre upp från centrum (rättare sagt längre ut på kanten). Även det blir tydligare med relativt stor bländare…

Om du inte följer Inkanyezis förslag om att använda testblad för fokus, så måste du ta två bilder på samma föremål med samma objektiv, men olika kamerahus (använd stativ) för att det skall kunna bli en rättvis bedömning. Annars blir det som i fallet med de här två bilderna att det är som att "jämföra mellan äpplen och päron".

Bägtjesen


JazzBass
10/1/13, 8:06 PM
#12

#7 - håll in knappen på af-inställningsspaken och ratta på hjulen så ser du att det händer saker. ;-) Hinner inte svara på några fler frågor nu men kan återkomma senare ikväll vid behov.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
10/1/13, 8:26 PM
#13

Att ändra mellan olika fokuseringsalternativ - om du håller kameran framför dig: Håll inne Knappen på vänster nedre främre sida vid spaken AF / M. Vrid samtidigt primär-ratten, den som ligger vid höger hands tumme, på baksidan (mot dig).

Som jag sa i mitt inlägg #11, så bör du inte använda AF-C och om du vet vad du gör använder du AF-S när du tar bilder där du först fokuserar och sedan riktar om. (AF-A är en reservmetod som många gånger/oftast fungerar). Vill du vara säker på vad du skall göra väljer du alltid RÄTT METOD FÖR VARJE TILLFÄLLE SJÄLV.

Är det kameran eller du själv som gjort fel kan man fråga nu när du redan skyllt på kameran 😉

Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: