Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 394 ggr
:')
9/30/13, 8:14 PM

(H) Blommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni att säga om denna? All kritik motages (:

Jag kan inget om olika inställningar på min kamera (Nikon D80) utan kör bara på orginalinställningar, ni kan skriva vilka inställningar jag borde haft på kameran om ni vill men risken finns att jag inte fattar något av det.

Annons:
:')
9/30/13, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Bagtjesen
9/30/13, 8:59 PM
#2

Du har antagligen tagit in bilden i något redigeringsprogram, för det finns inga uppgifter om hur bilderna är tagna i Exif (data om bilden som ligger inne i bild-filen).

Du har antagligen tagit i för mycket, i redigeringsprogrammet, för blommorna saknar detaljer p g a för mycket ljus. Alternativt så är bilderna ursprungligen överexponerade.

Tyvärr dominerar den gröna bakgrunden i stället för huvudmotivet i båda bilderna. Men du har fått bra skärpa på huvudmotivet.

Placeringen av huvudmotivet tycker jag kan bli bättre. Endera har du tagit bilden med låg Upplösning för du har bara 1793x1200px (2,2MP), eller så har du beskurit bilden.

Jag tycker at bilderna hade blivit bättre om du även fått skärpa på den främre kanten på stubben, nu drar oskärpan blicken till sig.

Om du har en så bra kamera som D80, bör du lära dig den ordentligt! I fallet med de här två bilderna så skulle du underexponerat bilden 1-2EV, så hade det bevarat detaljerna i blommorna - resten skulle ha gått att fixa i ett redigeringsprogram.

Ta dig ordentligt med tid att lära dig kameran - under/överexponering, skärpedjup/slutartid, är grunderna - så blir det bättre.

Bägtjesen


:')
9/30/13, 9:01 PM
#3

Tack så mycket! Var kan jag lära mig om hur min kamera fungerar? :)

Bagtjesen
9/30/13, 9:13 PM
#4

Varje kamera har en handbok, i vissa fall finns de kvar hos Nikon, även på svenska via aderas hemsida.

Men i kamerans handbok står bara det som är specifikt för kameran, och vilka spakar, rattar och liknande som gör vad.

…För att kunna använda kameran måste du förstå hur en kamera fungerar - det som jag skrev var grunderna i mitt inlägg #2 - Gå till biblioteket och titta vad de har för böcker om fotografi.

Att enbart pröva sig på och försöka förstå är ofta för svårt - man måste få bra förklaringar till sambande.

Du kan även leta efter nyckelorden jag gav dig i #2, och se vad du hittar - jag vet att det finns några bra fotoskolor på svenska på internet.

Så kombinationen av bok/fotoskola och kamerahandbok är ett måste!

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: