Annons:
Etikettövrigt
Läst 1658 ggr
Jessicahagstrom94
2013-09-30 16:13

Erfarenhet av detta objektiv?

Jag har planerat att köpa ett Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G ganska länge nu, och skulle vilja se bilder tagna med det objektivet.

Främst djur och natur.

Jag har en Nikon D3100.

Hur tror ni det skulle funka på ett katthem, alltså ljusmässigt och med tanke på skärpedjupet som kan bli av 1.8? 
Det oroar mig att det inte är bildstabilisator, men det kanske inte gör så mycket?

Har läst mycket gott om detta objektiv men jag vill gärna se bilder som folk har tagit, då främst på djur och natur som sagt.

Några kanske känner igen mig med mina objektivproblem från den tidigare tråden om katthemmet och vilket objektiv som passar dit och jag ber om ursäkt ifall jag är dryg med mina frågor, haha.

Annons:
MagArne
2013-09-30 16:24
#1

Bildstabilisator har du ingen större nytta av på ett 35mm. Bildstabilisatorn kommer heller inte hjälpa mot rörelseoskärpa från katterna utan enbart när du själv skakar kameran. Jag tror att ett 35mm kommer bli utmärkt i katthemmet där man gärna inte vill använda blixt.

Nikons fasta 35 och 50mm presterar som allra bäst på bländare f/4 till f/8 men ser ju helt okej ut även på f/1.8 och ibland behöver man ju vara tvungen att ligga där för att kunna ta en användbar bild över huvud taget.

Kolla denna länk med bilder tagna med detta 35mm
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=18543&skip=50

Jessicahagstrom94
2013-09-30 16:45
#2

#1 Okej :) 

Jag trodde att man bara kunde ha f/1.8 på det objektivet, hah? 

Fina bilder fanns det där! 

Hur som helst lär ju 1.8 vara betydligt bättre än 4.5-5.6, så det kan ju inte bli sämre.

Jessicahagstrom94
2013-09-30 16:48
#3

Funderar även över närgräns.. är det ens nån idé att försöka få närbilder med det?

MagArne
2013-09-30 17:12
#4

Ja du kan välja bländare mellan 1.8 till typ 32 :-) 35an har en närgräns på 30cm och det är ganska okej. 18-55 kitobjektivet har en närgräns på 27cm om jag minns rätt. Är väl inte macro fullt ut men inte långt ifrån. 50mn 1.8 har betydligt sämre närgräns på 45cm

Sodaduck
2013-09-30 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har ett sådant objektiv och även en likadan kamera som du. Jag tycker det är jättebra och här nedanför är det en bild jag tagit inomhus med det objektivet på min katt. 🙂

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Jessicahagstrom94
2013-09-30 17:17
#6

#4 Jaha okej :) *känner mig dum*

Men det var ju en OK närgräns ändå, ska man fota macro får man ju skaffa sånt objektiv eller ringar, såna har jag till kitobjektivet. 

Tycker fortfarande detta objektiv låter som en bra idé :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-09-30 17:18
#7

#5 Fantastiskt fin bild! 

Skärpan, ljuset och att bakgrunden är så suddig :) precis vad jag letar efter till katthemmet.

Sodaduck
2013-09-30 17:20
#8

#7 Tack så mycket! :-)

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Hanna
2013-09-30 23:38
#9

Jag har detta. Ska se om jag kan hitta några bilder :) (Nyss fått det)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Paltn
2013-09-30 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Finns en hel del trådar här om precis det där objektivet.
Har det själv också och kan bara säga att det var ett köp jag inte ångrat.
För den förhållandevis lilla prislappen får man ett knivskarp objektiv som ryms i alla kameraväskor eller fickor då det inte sitter på kameran.

Exempelbild jag kan bjuda på, fotad med bländare f2.5 iso200 1/2000sek (nikon d5100)

// Paltfan

Jessicahagstrom94
2013-10-01 13:18
#11

#10 Otroligt fin bild! 

Åh vad jag blir sugen att köpa det, men jag får vänta och se när jag har råd, nu kommer ju julen också..

ssofia
2013-10-05 12:35
#12

Jag hade objektivet du frågar om ett tag, gillade verkligen brännvidden och vad man kunde göra med den. Mitt ex bakfokuserades och såldes till slut, men jag saknar brännvidden :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Jessicahagstrom94
2013-10-05 15:57
#13

#12 Bakfokuserades?

Härligt att många verkar gilla det :) jag skulle kika på det idag på media markt i Valbo men dom hade sålt slut på det, frågade om dom skulle få in det igen och det skulle dom :) jag måste dock vänta på pengar så de gjorde inget, ville mest höra vad dom hade att säga och det var positivt där också. :)

Annons:
Bagtjesen
2013-10-05 16:11
#14

#13 Bakfokuserade betyder att kameran in med det objektivet fokuserad en aning längre bak än vad som var riktigt bra - det är inte helt ovanligt - men inget av mina objektiv gör det.

Det är i sig ingen anledning att sälja objektivet, för det är lätt att testa hur mycket det bakfokuserar och sedan gå in i menyerna på kamerahuset och korrigera motsvarande.

En linjal eller ett måttband räcker, men klarar man inte av det kostar det inte mycket på en fotoverkstad.

Vill man alltid hålla på att testa sina objektiv själv, vilket jag gör ett par gånger per år, eller om jag slagit i objektiven i något så använder jag en "tumstock" och kollar.

Annars tycker jag Datacolor Spyder LensCal verkar vara ett bra verktyg som jag kommer att lägga till arsenalen av kringutrustning…

Bägtjesen


Jessicahagstrom94
2013-10-05 16:20
#15

#14 Okej🙂

Hur vet man om det bakfokuserar?

Bagtjesen
2013-10-05 18:21
#16

Om det går att ställa om och finjustera fokus på D3100 så sök t ex under menyn för inställningar (skiftnyckel-symbolen) och se om det finns något som heter t ex AF-finsjustering - fins det så brukar det vara en bra förklaring i handboken.

I praktiken: Man testar att fotografera mot en tumstock eller linjal som lutar en aning (ca 30 -45 grader). Använd A-läge och största bländare. Sätt fokus mitt på t ex 10cm eller 20 cm, och sedan förstorar man upp bilden i LiveView (tror det finns på D3100-hinner inte kolla), eller tittar i bilden på datorn och kollar i läge 1:1 (100%). Ser du då att fokus inte ligger på 10cm, utan bortanför - det är en bedömningsfråga - så är det bakfokus, ja framfokus säger sig själv…Man kan lura sig på skärpedjupet också, så använd en skärpedjups-program (sök på DOF ellr depth of field och calculator). Kalkylatorn berättar hur mycket skärpedjupet skall vara om du vet bländare, brännvid, och fokuseringsavståndet (till fokalplanet - en vit linje på kamerahuset som brukar sitt på ovansidan till höger på Nikon-husen) - vissa kameror och objektiv lägger in info om fokuseringsavståndet som kameran mätt avståndet till i Exif. Skärpedjupet ligger ju dels framför och dels bakom den punkt som du fokuserar på, men beroende på objektiv, bländare och avstånd så är fördelningen mellan hur mycket som ligger framför och bakom fokuspunkten olika.

Är det ett zoomobjektiv bör mant testa åtminstone fullt utzoomat fullt inzoomat och mitt i eller ett par ställen mitt i. På zoomar som inte har fast lägsta bländare utan variabel, t ex f4.8-5.6 så behöver man kolla skärpedjupet i DOF-kalkylatorn för varje.

Om man inte vill använda en tumstock eller en linjal kan man skriva ut en sån speciell linjal på papper - titta på backfocus microadjustment et c. Det finns andra lite mer svårbedömnda fokuseringsblad också - t ex de på http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Oavsett om du kan justera det på din kamera är det värt att testa om det är ett problem - vad som då går att göra bör man nog fråga kamera/objektiv-tillverkaren eller försäljningsstället om.

Bägtjesen


Jessicahagstrom94
2013-10-05 18:39
#17

Intressant, tack för all info :)

Jessicahagstrom94
2013-10-05 19:48
#18

Men iaf, om ni tycker/tror som jag, att det där 35mm kan bli bra på katthemmet så kommer jag köpa det när jag kan. :) 

blir det för trångt i burarna får jag helt enkelt ta med mig katten till en soffa eller nåt, men jag har testat mycket med mitt 18-55 och 35 funkar om katten sitter en liten bit bort när man är i burarna. (men de flesta ska ju minsann komma och gosa när man ska ner på marknivå…😂)

Det känns iaf inte alldeles för begränsande även i burarna, så det är bra. & jag är ju rätt liten och smidig så jag kan väl klämma in mig i nåt hörn i världens mest obekväma ställning i burarna om det ska behövas för att katten vägrar sitta tillräckligt långt ifrån. ;) 

Jag vet att det har sagts att jag inte har nån nytta av bildstabilisering, men stör mig ändå lite på att det inte finns.. det är alltså helt onödigt?

Hanna
2013-10-05 19:49
#19

Jag tror det blir alldeles utmärkt :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Bagtjesen
2013-10-05 20:40
#20

Ja det blir det, du får bättre skärpedjup med 35mm, men samtidigt kan använda större bländar (f1.8 i st f f4.8-5.6) och få lite samma skärpedjup som vid 50mm. Dessutom får du då 1.5 ggr snabbare slutartid… eller kan sänka ISO en aning…

Bägtjesen


Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-05 20:42
#21

Då blir det detta objektiv!🥳

papa-bear
2013-10-06 11:29
#22

det som siffrorna säger, 35mm f/1.8G, är väl vad jag förstått att 1.8 är den största bländaren på objektivet, och minsta bländaren 32(?) och att det är ett fast 35 mm

Jessicahagstrom94
2013-10-06 20:32
#23

#22 Ja :)

Upp till toppen
Annons: