Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 684 ggr
[[Månen@]]
2013-09-29 21:20

systemkamera med ett vääldigt bra objektiv:)?

Hej, jag hitta inget "kamera" så testar här.

Jo jag vill köpa en systemkamera och ett objektiv som kan zooma rejält med, min tanke med fotningen är att fota utsikt/naturen och min lilla hund

Jag skulle vilja ha förslag på en bra kamera och ett vääldigt avancerat men billigt objektiv:)

Vilket märke tycker ni är bäst?

Annons:
leemland
2013-09-29 21:21
#1

Vilken budget har du?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[[Månen@]]
2013-09-29 21:22
#2

nja typ 3000-4000kr

leemland
2013-09-29 21:27
#3

Nu är inte jag så duktig på modeller och så. 

Men jag kan nog säga dig direkt att ska du ha de vita objektivet(eller liknande) som på bilden så är kostnaden mer än de du har i din budget. Jag kopierade namnet på objektivet och fick fram DETTA.  

Jag vet att man kan bygga om en systemkamera så den kan sättas på teleskop. Om det är de du är ute efter. (vet inte hur ) 

Hur pass van är du vid fotografering? Nybörjare, hobby, proffs?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

MagArne
2013-09-29 21:29
#4

Kolla om denna butik har något användbart?
http://www.rymdbutiken.com

Typ dessa kanske
http://www.rymdbutiken.com/product.html/t-ringar-for-systemkameror

Jag tror dock att du inte kommer långt med 4000kr men riktigt gamla kamerahus får man ju få för en 500-ing. Typ Nikon D70. Resten av budgeten får du nog lägga på teleskopet.

[[Månen@]]
2013-09-29 21:32
#5

okej så det spelar ingen roll vad jag har för kamera? kan alla objektiv sitta på alla kameror?

[[Månen@]]
2013-09-29 21:34
#6

jag var väl rätt så duktig när jag gick media på gymnasiet men det är 6år sen så jag är jäkligt rostig och kommer inte ihåg mycket då jag inte har haft råd att köpa mig en kamera, så har jag allt fått använda min kassa mobilkamera :/

Annons:
leemland
2013-09-29 21:35
#7

#5 Nej de kan dom inte. Du behöver en speciell ring(kan inte namnet) för att få på ett nikonobjektiv på en canonkamera. 

#6 Okej, då är du kanske mer åt "hobbyhållet/avancerad".

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[[Månen@]]
2013-09-29 21:36
#8

Nu kanske inte rymden är mitt största mål eller jag behöver inte kunna fota planeter (även om det vore skitkul), men vad jag hade tänkt mig nu är väl natur och min lilla vovve:)

Kanske borde skriva det i första inlägget:)

[[Månen@]]
2013-09-29 21:40
#9

jaha okej men man kan alltså blanda om man har den där ringen då. Men behöver själva kameran vara speciellt bra?

Vilket märke tycker du är bäst?

leemland
2013-09-29 21:42
#10

#8 Men då bör du klara dig på en Canon eos 600d vilket jag tror kan finnas i din prisklass på blocket och så. (jag använder bara canon själv kan inget om andra märken)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[[Månen@]]
2013-09-29 21:43
#11

okej:)

leemland
2013-09-29 21:47
#12

#11 Det finns ju äldre modeller än 600an och nyare. Men kolla runt och skulle du ha problem kan du ju alltid fråga här igen så hjälper säkert andra dig. Själv har jag Canon eos 500D som jag är nöjd med :)  Kanske kan någon som är lite kunnigare än vad jag är hjälpa dig med andra märken och objektiv. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
2013-09-29 21:58
#13

Nej, man kan inte blanda med den ringen, men det finns möjligheter att blanda om man har vissa kameror. Men det är nog lite överkurs när man inte har någon tidigare erfarenhet. Det är säkrare och enklare att skaffa sig något av det som är färdigt att använda och som fungerar ihop utan krångel.

Eftersom "bra" inte är definierat rent tekniskt, utan en subjektiv uppfattning om användbarheten för en pryl, så säger det egentligen ingenting om vad du är ute efter.

Jag skulle föreslå att du går till en affär och pratar med säljare och lägger fram vad du tänker dig. Troligen är en systemkamera ett ganska vettigt val, med tanke på bland annat hunden; de sitter ju inte alldeles still jämt. En av de stora fördelarna med en systemkamera jämfört med andra sorter är att de är mycket kvicka på att hitta skärpa och att de knäpper av direkt när man trycker på knappen. Då har man chans att få det som man ser i sökaren när man trycker av.

Det finns systemkameror inom din budget, men du får knappast något särskilt stort zoomomfång eller långt tele inom det prisspannet. Mer troligt är att det räcker till ett kamerahus med en normalzoom. Om du vill ha en zoom med större omfång behöver du lägga på ungefär en tusenlapp.

Den här är exempel på en kamera som skulle kunna passa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR

Annons:
[Teddies matte]
2013-09-29 22:01
#14

Skall du ha en lång telezoom får du betala runt 10000 kr och ett fast objektiv som når långt ligger på allt från strax över 10000 till något på 100000 kr.

MagArne
2013-09-29 22:07
#15

Jag tror att TS kan komma ganska långt med säg ett 55-300mm som kostar ca 2500kr.

[Teddies matte]
2013-09-29 22:09
#16

#15 Inte om det gäller rymdfotografering, men nu verkar ju ts ha ändrat infon i huvudinlägget.

hydman
2013-10-01 14:15
#17

Det finns få avancerade prylar som är billiga. Däremot finns det prisvärda erbjudanden. Här är ett:

Canon 6D (knappt 3000 exponeringar)

Canon 70-300 4-5,6 L IS USM

Köpt nytt ink tbh. Mint cond.  

Pris 21 500 kr

Upp till toppen
Annons: