Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1645 ggr
MagArne
2013-09-29 08:29

Bättre hjälpljus för AF i mörker

Jag fotograferade mina kompisars band igår med min Nikon D200, Nikkor 50mm f1.8D och SB400 blixt.

De flesta bilder blev riktigt bra men AF fick jobba bra länge i mörkret och ibland blev bilderna utanför fokus.

Finns det något bra tillbehör för lite extra ljus? Kanske någon annan blixt som kan hjälpa AF?

Annons:
MagArne
2013-09-29 09:11
#1

Hjälper mig själv lite tror jag 🙂
http://www.btobey.com/learn/af-assist.php

Blir det någon förbättring på AF-ljuset med säg en SB700?

Bagtjesen
2013-09-29 12:16
#2

Assist Light som kommer från den vita "ficklampan" på kamerahusets framsida, men räcker ofta inte tillräckligt långt - du måste prova dig fram om det räcker till för din fotografering.

Dessutom kan en del objektiv med stora motljusskydd helt/delvis blockera Assist light.

Jag tror att det också kan kännas störande för den som utsätts för det.

Ett bra alternativ är ju att använda manuell fokusering, men låta kameran sköta resten.

Jag har fått köra manuell fokusering när jag fotografterat fåglar utomhus sent på kvällen. Ofta sitter de bortom assist light räckvidd, och de flyger iväg ibland när de håller på att bli bländade. Rakt in i ögonen direkt så brukar de sitta kvar.

Vill en människa ha ett ljus lysande in i ansiktet sekundvis? Blixt bryr man sig oftast inte om man står på scen.

Bägtjesen


MagArne
2013-09-29 14:22
#3

#2 Okej, ja lampan på huset räcker inte till så det behövs något bättre men vad? Manuel fokus är ju ett sätt men finns det något man kan göra för att behålla AF?

Bagtjesen
2013-09-29 21:08
#4

Om du vill använda utrustningen i fält, så är det ju batteridrivet som gäller. Då är LED-ficklampa med lite större spridninsvinkel kanske en lösning?!

Kanske fungerar tillsammans med komponerande AF-S. Rikta ficklampan mot "målet", och tryck ner avfyrningen halvvägs - ta bort ficklampan och fullfölj nedtryckningen. När man kör komponerande på det sättet måste man tänka VÄLDIGT MYCKET på vitbalansen, och slutartiden och/eller bländaren måste man nog avgöra själv.

I natt höll jag på med något liknande, med min D7000 - det står en del om att man kan flytta en del funktioner till en funktionsknapp, och att man kan låsa avtrycket i ett läge och sedan ta bilden - men jag fick ingen riktig rätsida på det just då.

En idé är ju självutlösare t ex via kabel och tidsfördröjning på 2s (den enda fördröjningen jag kan välja på D7000). Tidsfördröjningen sker ju inne i kameran så att fixa till en adapter/mellansladd mellan självutlösaren och kameran, koppla in ett elektroniskt relä som tänder lampan i 2s medan man komponerar bilden…

Jag har sett liknande lösningar byggda på pyttesmå datorer t ex Phidget Triggers eller något baserat på Arduino. Fördelen med datorstyrningar är att de kan användas till mängder av saker. Det enda som behövs är USB-kabel eller GPS/Självutlösar-kabel.

Bägtjesen


MagArne
2013-09-29 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nä ficklampa och trådutlösare fungerar inte till det jag ska fotografera. Ska fotografera ett band i mörka klubblokaler. Där ska det gå snabbt och smidigt från alla möjliga håll och kanter.

Fast med lite knep och knåp kanske det som sagt går att bygga en egen AF-assistans med en ombyggd blixtsko och ficklampa som bara tänds under fokuseringen. Men föredrar att kolla upp färdiga produkter först.

Fungerar inte AF-assistansen i SB-700 samt SB-910 bättre än kamerahusets lampa? Eller de kanske inte når speciellt långt de heller?

Bifogar en lyckad bild från igår

Bagtjesen
2013-09-29 23:56
#6

Jag har bara min SB-910 manual att gå efter och där sägs sid E-19 under:

Notes on iusing the AF-assist illumination "The effective flash-to-subject distance with AF-assist illumination is approx. 1 m to 10 m … for the center of the image with a 50 mm f/1.8 lens. The flash-to-subject distance varies depending on lens in use." …"Suitable lens focal length is between 17 mm and 135 mm."

Där visas också en bild för vilka typer och antal fokuspunkter som kan användas inom brännvidderna 17-19mm, 20-105mm, 106-135mm för kameror i D3-serien.

På SB-910 går det att enbart använda blixten som en hjälp till AF: "AF-ILL ONLY", "AF-assist illumination activated while flash function cancelled".

Det mesta av informationen verkar alltså gälla för fullformat?!

Vad bra det är med diskussioner på forumet - nu har jag en grej till att testa…

Bägtjsesen


Annons:
Inkanyezi
2013-09-30 09:08
#7

Nja, det är inte kamerans format som avgör om AF-assist funkar, utan hur den hanterar det avancerade blixtsystemet. Det kan finnas svagheter hos de allra billigaste instegsmodellerna när det gäller blixtautomatiken, men exempelvis D90 och D7000 fungerar på samma sätt som FF-kamerorna när det gäller de här egenskaperna. Jag tror att det kan fungera med instegsmodeller också, när de kopplas direkt till blixten.

Bagtjesen
2013-09-30 12:56
#8

Tack #7 Inkanyezi för klarläggandet. Skall experimentera i kväll - för svårt att få tillräckligt mörkt och tillräckligt långa provavstånd inomhus dagtid. Intressant och användbart om man får det att fungera - vilket det naturligtvis borde göra - det är bara att lära sig hur…

Bägtjesen


MagArne
2013-09-30 13:01
#9

#8 Återkom med resultat sen för jag är klart intresserad :-)
För du har väl en SB-910 blixt va?

Bagtjesen
2013-09-30 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 MagArne, "Here are tze votingz öff tze Schwedish jory".

Varje gång jag tar fram blixten (några gånger varje år) så har jag glömt menyerna och rattar och spakar…

Testet försiggick i sidoutrymmet till mitt garage som är det enda utrymmet jag har som kommer upp i nästan 10 meter, 9,5 för att vara exakt. (se bilden med utrullad del av 20m måttband. Står man med ryggen emot så försvinner ½-1m. Det var så mörkt att jag knappt kunde se att jag riktade åt rätt håll.

Satte först D7000 på automatik utan blixt, och med SB-910 ansluten och inställd på "AF-ILL ONLY". Fungerade med 18-105 i alla brännvidder, därefter vidtog test med 70-300, och fungerade bra i alla brännvidder - dock lite långsammare att fokusera på 300mm, såg att det ljusröda Assist Fokus ljuset slog i främre delen av motljusskyddet.

Sagt och gjort, testade Sigma 150-500mm och det gick bra upp till 300mm sedan försvann för mycket av ljusmönstret på Sigmans långa näsa och över 10cm långa motljusskydd. Av med motljusskyddet och den klarade många gånger av strax över 400mm!

Först hade jag ISO400 som jag använt tidigare idag, men testbilden är satt till ISO100, och med Sigman på 300mm, utan motljusskydd. Testbilden är på 8,5m med autmatik med blixttillåten.

I halvskumm belysning fokuserade kameran varje gång på 3-4 meter med Sigman på under sekunden. I totalmörker alltså lite mer oregelbundna tider…

Det enda som kanske stör artisterna man fotograferar är ljusmönsteret, åtminstone när jag riktade det mot mig själv -på armlängds avsstånd - men det faller ju fort med avstånd - tror inte det upplevs problematiskt på 3-5 meters avstånd.

Tror att med rätt objektiv/motljusskydd där Assist Focus ljuset inte slår i så fungerar det åtminstone till 8,5m.

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-10-01 00:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

När grannarna har släckt tog jag en provbild under näranog sämsta möjliga omständigheter. 70-300@135 (Fast Exif säger i detta fall 10mm! - vad i allsin dar - har inte något sådant objektiv).

Försökte avstånd bortemot 10 meter men lyckades först på ca 3m. Men man måste ha i åtanke att det är taget neråt i ca 45 graders vinkel så mycket av Assis Focus ljuset föll bort.

Riktade kameran mot ett fönster med halvslutna jalusier på ca 7 meter och jättesvag belysning bakom jalusierna - kan möjligen likna ett ljust ansikte - fokuserade inom sekunden.

Bägtjesen


MagArne
2013-10-02 07:58
#12

Tack för info. Nu står ju en bättre blixt helt klart på önskelistan 🙂

Bagtjesen
2013-10-02 15:13
#13

Bara glad att kunna hjälpa till, jag lärde mig något nytt själv om min utrustning 😃.

Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: