Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1531 ggr
TheAlmab
2013-09-28 17:12

Vågar du? ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på en så kallad klubbhoppning (där man övar inför tävling) och tog några kort, då jag är nybörjare och inte har så fin kamera utrustning så blir bilderna ofta lite suddiga och "grusiga" som en kompis kallar det. Nu undrar jag om ni skulle våga er på ett försök att redigera några bilder, kanske zooma in på dem lite och ta bort suddigheten (dock vet jag inte om detta är möjligt i ett redigeringsprogram) lite kritik uppskattas också men helst så att en lite mer oerfaren fotograf förstår ;)

Tack i förhand! :)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
TheAlmab
2013-09-28 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en till

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

TheAlmab
2013-09-28 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ännu en

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

TheAlmab
2013-09-28 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

:)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Bagtjesen
2013-09-29 00:46
#4

Det är nog tyvärr så att det är väldigt svårt att göra så mycket -de flesta bilderna är tagna med 1/160s och en bilden i #2 är tagen med 1/400s (den hade troligen behövt vara så snabb som 1/600s eller så för att bli riktigt bra) därför har den också blivit bäst, och kanske går att göra något med.

När man tar foton med så lång slutartid som runt 1/150s, så är det nästan bara om man skulle stå lite bredvid, och sedan följa med hästen med kameran (och inte stanna i den medföljande rörelsen när man "trycker av", dåkan hästen och ryttare bli lite "frysta" och skarpa medan bakgrunden blir oskarp - då får man rörelse i bilen, samtidigt som huvudmotivet blir skarpt.

Få se i morgon om jag hinner med att göra 1 försök - annars hinner kanske någon annan på forumet försöka.

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-09-29 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gjorde 3 snabba försök, det tog ett par minuter vardera. Visst det går att rädda något av bilderna, men samtidigt märker man att de blivit manipulerade, som du kan se - att göra ett bättre jobb med ett ganska dåligt underlag tar enormt mycket tid.

Alternativet är att träna massor. Vad jag menade med att ta bilder som är medföljande är ganska enkelt att träna på. Ställ dig på ett ställe där bilar inte kör så fort - runt 30km/h - samma som hästarna maximalt springer i korta galopper inför hinder.

Ställ in kameran så att du tar bilder på 1/200s, 1/400s, och en på uppemot 1/800s). Ha följande autofokus, och punktmätning. Försök att följa varje bil från så långt bort som möjligt (minst 20-30 meter) och håll kameran mot samma punkt på bilen och följ med i bilens rörelse. Ta en bild utan att stanna upp i rörelsen, så att när bilden är tagen så skall du fortfarande ha fokus på samma punkt på bilen som tidigare.

När (hela) bilen är skarp men bakgrunden suddig så har du lyckats.

Nåväl här kommer första bilden jag snabbredigerat.

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-09-29 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Andra bilden jag snabbredigerat. (Notera att alla tre bilderna har bara ändrats för att få lite skärpa - inget har gjorts åt ljuset - eller bristen på ljus).

Bägtjesen


Annons:
Bagtjesen
2013-09-29 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tredje bilden.

Bägtjesen


TheAlmab
2013-10-01 18:54
#8

tack :D  vet tyvärr inte hur jag ska få kameran att ta korten snabbare 

:(

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Bagtjesen
2013-10-01 19:55
#9

Det är alltid samma faktorer som avgör bilden - hur mycket ljus som finns tillgängligt, hur bra objektivet - att det har en stor bländare (lågt F-tal t ex 1:1.8 - 1:2) som bäst för de brännvidderna man behöver.

Det är inget fel på din kamera, men du behöver ett bättre/ljusstarkare objektiv - och det är dyra grejor…

Belysningen inomhus är inget du kan göra något åt, och du kan inte använda blixt på det stället. Då återstår att fotografera utomhus is stället…

Det finns bra fotoskolor på nätet, och bra fotoböcker på de flesta bibliotek. Kolla på ord som brännvidd, bländare, slutartid, och skärpedjup. Du behöver förstå de sammanhangen för att förstå vad som är omöjligt och möjligt - och vad som är beroende på utrustningen.

Bägtjesen


TheAlmab
2013-10-02 18:58
#10

Hur mycket ungefär kostar ett bra objektiv? skulle du kunna länka nått bra? 🙂

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Bagtjesen
2013-10-02 20:02
#11

Hej TheAlmab,

Varför jag skrev som jag gjorde i #9 är beroende på att det inte ens är säkert att det finns ett objektiv som klarar av så lite ljus, och samtidigt snabba slutartider, och om det skulle göra det så kanske det är med öppen bländare och då får man jättekort skärpedjup.

Dina bilder är tagna när ditt 18-55 är nära inzoomat, 46-55mm (vi räknar med 50 mm vilket hade varit bättre i flera av fallen om jag minns rätt- tänk på de kapade huvudena-, om jag minns rätt. Låt säga att du stod på 5 eller 7 meters avstånd från där hästen hoppade. Bländaren var alltid omkring f5,6. och tiderna runt 1/160s. Du har också använt ett på gränsen till försämrande ISO3200, och det är inget att göra något åt. Visst de minns kameror som klarar betydlig högre ISO och du får en bild, som är "grynig"…

5 meter och skärpedjupet är från 4-6,5 meter.

7 meter och skärpedjupet är från 5,5 meter - 10m.

Om du istället för en slutarhastighet på 1/160 vill ha 1/320s eller 1/600s och ofta över 1/800s så att hästarna och ryttarna "frysa i luften". måste man då istället ändra bländaren f5.6 till f2.8, f1.4 och sedan till något med ännu lägre f-nummer (f0.7) som inte ens finns att köpa för pengar…

Låt säga att du satsar pengar på en 50mm f1.4, och får slutartid på 1/600dels sekund (som ändå inte räcker för att få hästerna frusna i luften. 

Räka avstånden från mitten av hindret till där du står.

5 meter och du får ett skärpedjup på 4,6-5,4 meter

7 meter- och du får ett skärpedjup från 6,4-7,8  meter.

Hinner du fyra av kameran medan ryttaren precis befinner sig inom de  hållen? Är det acceptabelt att halva hästen ändå är suddig?

Ett nikon f1,4 som ändå inte räcker till kostar över 3000:- och då är det ingen zoom.

Och ett 50mm räcker inte alltid. Vad behöver du om du skall plåta på en tävling och sitter långt bort, då är det visserligen betydligt ljusare men ett bra 70-200mm f2.8 ligger på 18.000.-    

DET ENDA du kan göra är att inte stå snett framför hästen och ryttaren utan mer rakt ut från hindrens gavlar, och sedan följa hästen och ryttaren, med stadig hand, med kameran från lganska långt håll och knäppa kortet precis när de hoppar - men du får inte stanna upp med rörelesen av kameran när du trycker av, utan när hästen landat så skall du forfarande ha hästen och ryttaren mitt i sökaren.

Tänk dig det så här när du följer hästen från sidan med kameran så är hästen stilla men det är bakgrunden som rör sig. Naturligtvis rör sig hovarna en del (fastän hästen "står till"!). 

Då kan du gå från f5.6 till f2.8 och få 1/320s - mycket större chans! Ja, då kanske det går, men det krävs massvis med övning!

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-10-02 22:57
#12

En kanske bättre förklaring är hur långt en häst hinner springa under 1 sekund.

Det är nog inte otroligt att en ponny på språng motsvarar 15 km/tim eller ~4,2 meter per sekund. (15000m / 3600sekunder på en timme).

På en tiondels (1/10 = 0,1) sekund hinner den alltså 0,42m = 42cm

vid 1/100s = 0,01s hinner hästen 0,042m eller 4,2 cm

vid 1/200s = 0,05s hinner hästen 2,1 cm

1/320 = 0,0031 ger 1,3 cm

1/400 = 0,0025 ger ~1 cm

1/600 = 0,0017 ger ~0,7cm = 7 mm

1/800 = 0,0013 ger ~5mm

1/1000 = 0,0010 ger ~4 mm

Vissa delar av hästen kropp t ex ben och hovar rör sig oberoende och snabbare. Det är därför som kameran inte riktigt får en frusen bild förrän 1/600 - 1/800s. Dessutom förutsätter det att du inte skakar på kameran…

Om du följer hästen perfekt så blir hästens hastighet 0 eftersom kameran följer lika snabbt, det bara ben/hovar som blir suddiga med 1/160s. Missar du och rör kameran 1 meter fel per sekund  så blir hästens rörelse i sida bara 6mm!

Men de flesta bra bilder kräver 1/320 - 1/400 eller mer för att ha mariginal, och det är det som är omöjligt att uppnå i det ljuset inomhus.

Ditt objektiv 18-55mm har bländare mellan f3.5-f5.6. Den största bländaren (lägsta f-talet) kan du bara få när du har helt utzoomat till 18mm. när du vrider upp zoomen till 46-55mm får du f5.3 - f5.6, och du behöver f1.2,f1.4 som är dyra (kanske en 35mm vore bättre inomhus) då får du mariginaler) men ändå stor risk att det inte fungerar - såvida du inte byter till medföljande (kameran förjer hästen helt från sidan), och zoomar ut ställ objektivet på 35mm.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: