Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Medel

(M) Kritik Bergsbron Norrköping

2013-09-27 21:43 #0 av: MagArne

Blev lite kvällsfoto i Norrköpings industrilandskap.
Bergsbron/Kungsgatan/Motala ström
Nikon D200, Nikkor 50mm f/1.8D
ISO 100, f/4, 3.0s, RAW
Redigerad i Apple Aperture

Är nog min första bild jag önskar kritiseras. Men ös på, jag tål Glad

Anmäl
2013-09-27 21:47 #1 av: MagArne

Blev en andra också
ISO 200, f/3.2, 6.0s

Vad jag vet om är blå prickar i mitten som jag tror är från vattendroppar på linsen då det duggregnade. Jag är för kass i Aperture för att få bort dem i dagsläget.

Anmäl
2013-09-28 12:11 #2 av: papa-bear

billjusen passar definitivt in, blev en snygg effekt. de gula ränderna stör lite, men va f*n.

prickarna ser ju ut som lampor i vattenbrynet, hade du inte skrivit något om det, hade jag inte letat. någon sekund kortare, så att väggbelysningen på gavlarna inte lyste upp så mycket.

det måste vara ett fotovänligt landskap, det där industriområdet.

som helhet Tummen uppTummen uppTummen uppTummen upp

Anmäl
2013-09-28 17:55 #3 av: MagArne

Tack för tipset, ska testa olika slutartider nästa gång och jämföra resultaten. Med lite tur får jag bättre förståelse för mörkergotografering då :-)

Ja, industrilandskapet i Norrköping är fint året runt, dygnet runt :-)

Anmäl
2013-09-29 00:22 #4 av: Bagtjesen

Gratulerar till två bra bilder. Eftersom du inte kan kontrollera trafiken så är det svårt att inse att det skulle ha kunnat bli sååå mycket bättre med HDR - fast då brukar det ju istället vara svårt att hålla tillbaka viljan att mixtra med bilderna, oftast för mycket.

Bra gjort!

Bägtjesen

Anmäl
2013-09-29 08:43 #5 av: MagArne

Hmm, jag hade ju faktiskt fått med en bild på bron utan trafik ser jag nu.

Här är bron utan bilar. Båda bilderna har ju sina för och nackdelar men vad som är bäst beror kanske på vad bilden ska användas till? Ljuset från bilarna har ju en rätt häftig effekt.

Jag måste allt ta och laborera lite mer med ljus från bilar i mörker Glad

Kul att ni gillar bilderna, det värmer.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.