Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 707 ggr
Nalle43
9/26/13, 4:24 PM

HDR (1:a försöket)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har suttit och jobbat med lite bilder i Lr och hittade då fem bilder som passade att göra HDR av.

Skulle gärna ha kritik på den här bilden. Ölands s:a udde kl 5 på morgonen.

Kamera: EOS 450 D

Objektiv: EF-2 18-55

ISO: 100

1/30 s f/11 brännvidd 30 mm

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Annons:
equestphoto
9/26/13, 4:45 PM
#1

Jag har aldrig sysslat med HDR, så jag säger bara vad jag tycker utan att ha någon större kunskap :)
Jag skulle vilja ha hela bilden lite ljusare, den är väldigt mörkt och det mesta hamnar i "skymundan" förutom de gula tonerna som lyser väldigt starkt. Lite mer ljus och färg i resten av bilden så är den superfin!

Schnauzertik
9/26/13, 4:58 PM
#2

Tycker det är ett bra första försök. Det syns verkligen att det är en tidig morgon.

Kul att se ljuset från fyren som stiger upp nästan som rök

Bra att du inte har dragit på för mycket i spakarna som många gör så att det blir en massa "färgbuller" som helt förstör deras bilder.

Men de gula molnen lite längre ner ser en aning konstiga ut och du har också fått in lite grönt ibland dem.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
9/26/13, 8:15 PM
#3

Det är ett bra motivval, som visar vad som skulle ha varit svårt att göra med en vanlig exponering.

#2 Schnauzertik påpekar det gröna i molnen, men det finns också ett rosa/violett färgstick på tornet på flera ställen.

Vet inte om du utgick från raw-filer och att det kan ha varit "normaliseringen" av de olika filerna (hur många och hur olika var de exponerade?).  Jag skriver "normalisering", eftersom det var kanske svårt att få bilderna över och underexponerade utan att påverka annat om du utgick från RAW?

Om du utgick från RAW så får inte konverteringen påverkas för mycket från RAW till jpg eller vad du valde som eventuellt mellanformat innan det blev den jpg som du visar här.

Om det inte varit problem med raw-konvertering så kan jag inte se annat än att du dragit för mycket i spakarna- jag har inte sett så stora färgfel när jag gjort HDR.

Försök inte justera bilderna innan du gör HDR-bilden - det kan nog tillföra problem till programmets HDR-hantering.

#0 Du skriver "1/30 s f/11 brännvidd 30 mm" men det är ju bara en exponering. De andra borde ha varit 1/15s eller 1/8s resp 1/60s eller 1/125s, för bländaren har du väl inte rört?

Kolla vad som kan ha gått fel i bildhanteringen? Bilden är absolut värd att räddas!

Bägtjesen


Nalle43
9/28/13, 11:47 PM
#4

Tack för era synpunkter! Kul att ni gillade bilden för det gör jag själv.

#1 Gryningsljuset var inte starkare än det är på bilden. De gula färgerna kommer av sammanläggningen av exponeringarna och jag ville inte "ratta" så mycket i LR.

#2 Det gröna kommer av sammanläggningen. Även om det varit coolt om strimman ovanför fyren varit ljus från den, måste jag erkänna att det är en kondensstrimma från ett passerande flygplan som försvunnit ur bild.

#3 Jag har utgått från obehandlade RAW-filer men gjorde sammanläggningen i PS. Jag har inte ändrat slutartiderna vid exponering utan bara gjort bländarjusteringar mellan +1 och -1 i fem steg.

Tack för era synpunkter men jag tror inte att jag ändrar på bilden, jag tycker om den som den är.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Upp till toppen
Annons: