Annons:
Etikettövrigt
Läst 2185 ggr
TheAlmab
2013-09-25 16:42

Hästhoppningskort?

Hej! jag har en Nikon D3200 (med 18-55 mm…? objektiv) min kompis ska tävla med sin häst och frågade mig om jag kunde komma dit och fota. jag har fotat hästar som hoppat förr men det blir alltid suddigt och dålig kvalite då man inte får använda blixt i ridhuset därför så kör jag alltid på ingen blixt. Mina frågor är om man kan ha kameran inställd på sport och att kameran fortfarande inte använder sig av blixten och vad tycker/tror ni är de bästa inställningarna för hoppning och alla typer av hästhoppning? skriv gärna på lite mer "bäbis" språk då jag inte riktigt är så jättebra på att fotografera och kamera inställningar…

Tack i förhand!

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
[Teddies matte]
2013-09-25 21:10
#1

Med ett standardobjektiv (som du har) blir det nog lite knepigt att fota i ridhus, du har inte möjligthet att få låna ett ljusstarkare objektiv av någon?

Paltn
2013-09-25 21:29
#2

höj ison så bör den klara ljuset. Så rackarns mörkt äre väl inte?
Ljuskompensera på plus också om det behövs, samt fota i RAW för att kunna finjustera det sista.

// Paltfan

emmaerlandssoon
2013-09-25 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Är väldigt svårt att få bra bilder med ett standarobjektiv då jag själv hade det problemet innan. Det behövs kort slutartid och högt ISO. Om du ska fortsätta att fotografera i ridhus och känner att du vill uppgradera din kamerasamling så rekommenderar jag att du köper ett Sigma 70-300mm, kostar runt 900kr på Netonnet och det är jättebra att fota i ridhus med. denhär bilden har jag fotat i ett ridhus med! :)

emmaerlandssoon
2013-09-25 21:55
#4

Sen hade jag lite dåliga inställningar här för jag borde haft kortare skärpedjup. :)

Bagtjesen
2013-09-26 00:24
#5

Gå till ridhuset och titta efter vad du får för inställningar. Ändra ISO - du kan gå rätt högt, åtminstone till 2000  och få hyfade bilder. Men pröva i västa fall upp till ISO4000. Fotografera i RAW (filerna heter då ????.NEF). Välj inte att skapa både JPG och NEf, då blir kameran långsammare när du tar seriebilder (CL & CH).

Ta reda på vad ridhuset har för belysningssystem (vilekn typ avlampor de har) och ställ in Vitbalansen så.

Du behöver inte ha dramatiskt korta slutartider; med 1/1000s så blir  allt fruset. Sedan skiljer det ju sig mellan om hästen rör sig mot dig eller från dig eller springer sidledes framför dig - Vid sidledes så följer du ju efter hästen i sökaren och då går det bra med 1/250-1/400s.

Din kamera skall också vara inställd på AF-C (continuerlig fokusering) - om den möjligheten finns. Vet inte om D3200 har inställningar som kan slås på som gör att fokus räknar fram hur fort hästen springer och hur långt framför fokus då måste ställa in.  

Så alla slutartider du kan få med din ISO-inställning som ligger mellan 1/400 till 1/800 kan du klar dig på.

Se till att sticka iväg till ridhuset någon dag innan och försök ställa in kameran som flera här har förslagit, och kolla hur resultaten blir.

Blir bilderna någotsånär bra så spara bilderna under U1 eller U2 om kameran har den möjligheten. Då kan du frotsätta att plåta som vanligt de andra dagarna och när du kommer till ridhuset vrider du ratten till U1, och då är de klara.

Var bara stýstematisk i det du gör - notera vad du ändrat på ochfrån vilket värde och till vilket nytt värde. Gå igenom de "listor" med förslag som vi har och sätt dig in i hur det fungerar i kameran, och testa….

Bägtjesen


JazzBass
2013-09-26 07:56
#6

#3 - Jättebra om du tycker det funkar för dig, men jag skulle avråda från det objektivet om man inte har en kamera med inbyggd bildstabilisering (t.ex. pentax/olympus/sony). Det funkar inte bra i mörka miljöer, då det saknar både ljusstyrka och stabilisering (det senare är inte nödvändigtvis nåt problem när man fotar sport, men nog i övrigt i dåligt ljus), vilket man också ser i din bild. Ser i Exif att du använt de här inställningarna:

ISO 3200 - Ok med dagens moderna sensorer. Men med tanke på de andra inställningarna borde du ändå ha använt iso 5000-6400 ungefär, men då lider kvaliteten ganska mycket mer än vid iso 3200.

f/4,5 - Med tanke på att du zoomat till 150mm och största bländaren i objektivet är f/4 endast vid 70mm och blir därefter gradvis mindre, så skulle du inte ha kunnat använda nåt kortare skärpedjup i den här bilden. f/4,5 är troligtvis största möjliga bländare på 150mm brännvidd.

1/160 - Det är en för lång slutartid för att frysa motiv som rör sig snabbt, och dessutom är det i längsta laget med tanke på brännvidden. För lång slutartid ger lätt skakoskärpa. Med 150mm brännvidd borde du helst ha legat på 1/250s för att minska risken för skakoskärpa, och med tanke på motivet som rör sig fort skulle du gärna få ha använt 1/500s slutartid eller så, för att frysa motivet bra. Den här bilden är tyvärr ganska oskarp.

Så sammanfattat så finns det verkligen orsak att fundera om man tror man klarar sig med ett ljussvagt objektiv om man ska fota sport i dåligt ljus, men det är klart att ljusstarkare objektiv kostar mycket mer. Jag skulle dock rekommendera att leta efter ett begagnat Sigma 50-150/2,8, som ger 1-2 steg bättre ljusstyrka (och kortare skärpedjup). De är inte så vanliga, men går att fås relativt förmånligt begagnade. Inte så billigt som 900kr dock, utan kanske snarare 3000. Men för det priset är det bland det bästa man kan köpa till en D3200 för det här ändamålet.

Om man ändå kör på ett ljussvagt teleobjektiv så har jag följande tips:

1) Kör svartvitt. Högt iso ser mycket bättre ut i svartvitt.

2) Förminska bilderna och efterskärp dem (om du bara ska visa dem på nätet eller på dataskärmen hemma, men behåll alltid originalet orört!). I litet format ser bilderna alltid skarpare och renare ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TheAlmab
2013-09-27 09:42
#7

tack för alla tips! :D

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

emmaerlandssoon
2013-09-28 20:07
#8

#6 Haha nej jag har inte använt dem inställningarna. Jag har en Nikon D3100 som föresten bara går att ställa in ISO 1600 & 3200 som högst.

JazzBass
2013-09-28 22:48
#9

#8 - Har du i så fall ändrat informationen i bildens exif-data? Om inte, så är det precis de inställningarna jag skrev i #6 som du har använt. Jag hittade inte på nånting utan kollade upp inställningarna i Exif. Men det är inte osannolikt att du trott att kameran har använt andra inställningar. Det gör den i vissa lägen, till exempel så har många auto-iso påslaget utan att veta om det…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-09-29 14:04
#10

#8 - Ser nu vidare att du använt något helautomatiskt autoläge (sport?). Då kan du inte bestämma vilka inställningar kameran ska använda utan den bestämmer själv inställningarna enligt vad ljusmätaren i kameran tycker borde funka bäst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

emmaerlandssoon
2013-10-01 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Detta kortet var taget i våras så har inte så stor koll vad jag fotade med då, möjligtvis Sport annars Manuell. Kan inte redigeringen förändra det kanske? När jag har på Manuell brukar jag iaf inte ha så högt ISO , men den största bländaren iaf. Sen brukar jag ha 250+ på slutartid vilket inte alltid funkar men beror med på ljuset i ridhuset. Är det ljust så brukar man kunna ha 1/500. :)

Detta kortet är taget för kanske bara nån månad sedan och då fotade jag på manuell. Sen kan man ju ha högre slutartid även fast det blir lite mörkare. bara att man får ljusa upp det i ett redigeringsprogram. 

:)

Upp till toppen
Annons: