Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1408 ggr
[steffie00]
9/23/13, 5:55 PM

Kamera?

Hej! Har intresset för att fota, men jag har ingen kamera som är så bra. Funderar på att köpa en systemkamera. Hur mkt kostar en ny systemkamera ungefär? Vad rekommenderar ni? 

tacksam för svar! :)

Annons:
[Olasko]
9/23/13, 6:50 PM
#1

Dom flesta instegskamerorna ligger på allt från 3000-6000 kronor (cyberphoto). Jag rekommenderar att du åker till en affär där dom säljer lite olika märken på systemkameror och klämmer och känner på dom, vissa föredrar Nikon andra Canon etc. Själv använder jag en Sony SLT-A58 och är väldigt nöjd med den, jag är partisk i min rekommendation och har ingen erfarenhet av dom andra kameratillverkarna. Just A58 är en "nybörjarkamera" och lanserades i början av 2013, alltså en hyfsat ny modell till ett bra pris. Fördelen med Sony är bl.a att du har bildstabilisatorn inbyggd i kamerahuset vilket medför att objektiv blir lite billigare då dom inte behöver en bildstabilisator inbyggd i objektivet. 

Lycka till med ditt kameraletande!

[steffie00]
9/24/13, 6:44 PM
#2

Jag hade gärna haft en Canon, då min syrra har det och blir väldigt bra och fina bilder, och jag förstår mig på den lite bättre. Men det är väl olika med alla kameror. Finns ju andra bra. 

Ja, jag får nog åka till en kamera affär. 

En begagnad borde ju gå bra annars. (Beror ju helt på vilken typ av kamera och annat, men ska titta på blocket, så får jag se.) 

Tackar! :) Hoppas jag hittar någon bra kamera!

[steffie00]
9/26/13, 3:49 PM
#3

Det är ju väldigt dyrt, men en bra kamera ska det ju vara! Tror du det finns någon som kostar runt 1000-2000 Kr i alla fall?

Rea någonstans? Säg till i så fall!

magganhm
9/26/13, 4:03 PM
#4

Om du vill ha en prisvärd kamera så kan jag tipsa om Canon eos 1100d som är en bra kamera men inte alldeles för dyr. Jag har en sådan själv. :)

MagArne
9/26/13, 4:16 PM
#5

#3 Om din syster har en Canon så kör på en du med. Då kan ni låna objektiv och blixtar av varandra.

En begagnad kamera för 2000kr borde inte vara omöjligt. Visst den lär väl ha några år på nacken men inget fel med det. Den blir lite sämre i mörker men vid bra ljus kommer en 6år gammal systemkamera ta fullgoda bilder. Värt att börja med om inte annat. Objektiven kan du flytta till ett bättre kamerahus framöver.

Längst ner på denna sida kan du se modeller som Canon har släppt. Årtal samt hur avancerade de är. Värt att tänka lite på är att folk brukar ta hutlöst betalt för sina instegs/nybörjarkameror på blocket. Det kan vara värt att köpa en snudd på Semiproffs där ägarna vet vad det är de säljer och vet vad de är värda. D.v.s inte mycket för en kamera från 2007
http://sv.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_450D

Om du köper begagnat, fråga hur friska batterierna är. Originalbatterier är svindyrt. Det finns billiga piratbatterier som är ok men fortfarande en utgift på 200kr som du ska pruta. Fråga om du undrar något så hjälper vi dig att kolla priserna.

[steffie00]
9/27/13, 5:47 PM
#6

Mm.. Jag ska kolla upp det där. Tack! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: