Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 776 ggr
Finnsan
2013-09-22 00:52

Hjälp med ändring av färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit ute och fotat lite idag. Hur mycket jag än försöker jobba med bilderna i Lightroom och Photoshop så får jag inte till färgerna och tycker jag. Tycker de är lite för blåa, gröna, röda eller gula. Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Annons:
Finnsan
2013-09-22 00:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Finnsan
2013-09-22 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ännu en

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Finnsan
2013-09-22 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En fjärde

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Finnsan
2013-09-22 01:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och en femte :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Finnsan
2013-09-22 01:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och den sista :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Bagtjesen
2013-09-22 01:13
#6

Du måste nog tala om vad du har för kamera och så vidare, för det ligger ingen information i bilderna om kameran eller hur exponering gått till. En vild gissning är att det är något på tok med vitbalansen.

Bilderna är ju fina annars och några riktigt bra, förutom att det är hårda skuggor på några av dem. Så, upplys alla oss andra vad du har för kamera så finns det nog människor som förstår vad det kan vara för inställningar som kan vara fel - och vad som kan göras åt det!

Bägtjesen


Annons:
Finnsan
2013-09-22 01:18
#7

Det är en Nikon D90 och jag kan nog hålla med dig om att det är något helt galet med vitbalansen. Vet inte hur jag ändrar den heller :/ Har testat men utan gott resultat. Har misstänkt vitbalansen länge då jag får ändra nästan alla bilder..

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Inkanyezi
2013-09-22 11:58
#8

Om du har bilderna i råformat (.NEF) så är det en ganska enkel operation att få till vitbalansen, men det kommer ändå att vara skiftande balans i olika delar av de här bilderna, då de inte har helt enhetligt ljus, utan en blandning av varmt och kallt ljus.

Ett problem är att det inte finns någonting neutralt i någon av bilderna, så man får mixtra med vitbalansinställningarna på känn.

Schnauzertik
2013-09-22 12:12
#9

Förutom vitbalansen så kanske att du genom att använda NML i lightroom kan få till det?

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2013-09-22 13:41
#10

Finnsan. Om du inte redan har manualen i papperform så gå in på nikon.se och vidare till support välj konsumetnprodukter och D90 så kan du hämta hem manualen. På sid 3 i manualen hittar vid pilen märkt 13 var "Primärfunktionsratt" finns, och på sid 5 knapp 7 - den knappen "WB" som är gemensam för flera funktioner bl a Vitbalans och hänvisar till sidorna 95-99. Där står det mesta!

Titta i sökaren samtidigt som du trycker in WB-knappen och vrider på Primärfunktionsratten - sätt den till A så får du åtminstone en hyfsad Vitbalans i många lägen - använder du andra lägen behöver de vara helt anpassade till just den situation du just fotograferar i.

Om du ändrar från A till något annat, så se omedelbart efter det fotograferingstillfället till att du ändrar tillbaka till A - så blir dina "snapshots" - bilder du bara råkar ta i all hast väldigt mycket bättre…

Bägtjesen


timskoogs
2013-09-22 20:17
#11

Jag kör bekvämt och använder olika actions 😇 men du kanske vill ha det naturligt..

Finnsan
2013-09-24 01:30
#12

Tack snälla för all hjälp, ska kika i manualen :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

Upp till toppen
Annons: