Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1955 ggr
Bagtjesen
9/20/13, 11:48 PM

Närbildslins och zoomobjektiv och förstoringsgrad

Usch inget bra på TV, och började fundera på skärpedjupet i Keptak:s bilder:

http://foto.ifokus.se/discussions/523b2bf18e0e740db0000d59-n-kritik-orhange

Eftersom jag aldrig sysslat med närbildslinser (utan hållit mig till bälgar och mellanringar, så tog jag för givet att Keptak kanske kommit närmare med linsen än de 45cm som det objektivet har (till fokalplanet).

När jag läser på lite grann så ser jag att närbildslinser till skillnad från mellanringar eller bälgar INTE påverkar närgränsen.

Objektivet har en max förstoringsgrad om 0,2x när den är satt till 105 mm. Fotot togs med 26mm brännvidd (med närbildslins) så blir förstoringen 26/105 d v s 0,2476… (alltså en förminskning på sensorn). Hur långt är örhänget?

Nåja tillbaka till skärpedjupet!

Eftersom närbildslinser inte mer än minimalt påverkar närgränsen så räknade jag på 26mm brännvidd och 45cm avstånd fokalplan till örhänget, och då blir faktisk hela skärpedjupet 4,53cm varav 2,15cm framför och 2,38 cm bakom.

Vad närbildslinsen 10x alltså gjorde vara att förvandla ett 105mm med 0,2x till ett 26mm med 0,25x?

Alternativt var inte objektivet inställt på oändlighet (fullt inzoomat)?

Jag tror att fokus inte blev helt rätt och fokus ser ut att ligga en hel del framför örhänget. Att se i sökaren eller liveview var fokus låg vid var nog helt enkelt svårt/omöjligt att avgöra eller så påverkades automatfokus av alla små felaktigheter som alltid finns i alla linser/objektiv. Alla imperfektioner förstorades ju med 10x. - Tror att det är därför som åtminstone den andra bilden inte ser ut att ha fått bra fokus på silveränden på örhänget, men det var nog feltänkt av mig - "osärpan" är nog bara förstorade imperfektioner i objektivet?

Vill veta lite vad andra tror då jag försöker repetera alla möjliga gamla kunskaper och formler.

Bägtjesen


Annons:
Bagtjesen
9/20/13, 11:52 PM
#1

Soooorry! Ser att jag borde ha skrivit "105mm och fokus på oändlighet" när det gäller förstoringsgraden 0,2x, och jag skrev inte att 45cm är närgränsen för objektivet.

Bägtjesen


Inkanyezi
9/21/13, 6:47 AM
#2

Det är lätt att bli förvillad, då det förekommer en hel del olika sätt att beskriva hur olika tillbehör fungerar, inte bara närbildslinser.

Det blir enklare att förstå närbildslinsen om man tänker sig den som en hjälp för avståndsinställningen på objektivet. Den har precis samma effekt som läsglasögon, och enklast förstår man hur den kan användas om man räknar om dioptritalet till brännvidd, och om man jämför med objektivets närgräns omräknad till ett dioptrital.

När man ställer in ett objektiv på kortare avstånd så ger det en effekt som liknar att sätta på en närbildslins. Om vi till exempel har ett Nikon 18-105 mm zoomobjektiv, och ställer in det på sitt kortaste avstång, 45 cm, så får vi skarpt på 45 cm avstånd från sensorn i kameran. Objektivet är knappt 15 cm långt, och avståndet från dess framkant till motivet är drygt 30 cm, eller 1/3 m. Det betyder att vid näravståndet har objektivet själv fokuserat ungefär som en lins på +3 dioptrier skulle ha gjort när objektivet är inställt på oändligt.

Brännvidden på en lins är en meter dividerat med dioptritalet. Det betyder att en lins på +1 har en meters brännvidd, och +2 har ½ m brännvidd. Brännvidden för +3 är ungefär 33 cm och +4 har ¼ m, dvs 25 cm. Med +5 blir det 20 cm.

Det betyder att när man sätter på en +3 på zoomen som fokuserar till 45 cm, så kommer längsta avståndet som man kan få skarpt att vara ca 33 cm från linsen. Objektivet kan fortfarande fokusera lika mycket som utan lins, dvs ungefär tre dioptrier till, så att näravståndet kommer att motsvara sex dioptrier, eller omkring 17 cm från linsen. Man kan alltså fotografera föremål som befinner sig mellan 17 cm och 33 cm framför linsen när den sitter på.

Det kan vara ganska opraktiskt att räkna avståndet från sensorplanet, även om det är en konvention att alltid göra det när näravståndet anges. Vid extremt korta avstånd är det ofta lättare att tänka sig arbetsavståndet, dvs avståndet mellan objektivets framkant och motivet.

När man sätter på en lins på +3 dioptrier på zoomen 18-105 kommer man alltså att kunna fotografera på ett längsta avstånd som är ungefär samma som näravståndet som objektivet har utan tillbehör, och näravståndet blir ungefär 15 cm kortare. När man är så nära, kommer avbildningsskalan att vara ungefär dubbelt så stor som man får vid närgränsen utan någon närbildslins.

Inom spannet som man kan få skärpa, kan AF fininställa skärpan, och objektivets stabilisering fungerar normalt, så att man kan ta på fri hand. Man kan också ändra avbildningsskalan och bildvinkeln med zoomen på precis samma sätt som när man inte har någon lins på. Just de egenskaperna är en mycket stor fördel jämfört med att använda en mellanring. Allt funkar normalt, det enda som påverkas är avstånden som det är möjligt att få skärpa. Utan linsen är det oändligt till 45 cm, och med linsen är det ungefär 45 cm till 30 cm.

Så visst påverkas näravståndet.

[Jens]
9/21/13, 7:48 AM
#3

#2

Tack återigen för beskrivningen. Skämtar Jag fick inte sakerna igår utan får snällt vänta tills nästa vecka.

Bagtjesen
9/21/13, 12:56 PM
#4

Tack #2 Inkanyezi.

Problemet jag hade är att jag inte kunde se någon sammanfattning av beräkningsgrunderna för närbilds linser "near filter". Allt annat finns bra spritt på mängder av sidor.

Jag skall försöka ta till mig det du talar om och göra beräkningar på lite olika förstoringsgrader på närbildslinser och skärpedjup och se om jag inte kan testa. Omsätta i praktiken alltså…

Tack igen

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: