Annons:
Etikettövrigt
Läst 2048 ggr
Mooniq
2013-09-20 09:43

Något att jämföra med...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett gammalt kort från första digitalkameran. Vatten o sten. Jag är nybörjare men jag skulle vilja att ni lägger in liknande kort och visar skillnader. Här forsar vattnet  ofokuserat men mossan på stenen är relativt klar. Ingen sol just i detta kortet. Kameran var enkel och i autoläge - förklara gärna era kort och om ni haft andra "lägen" på kameran när ni tagit era kort. Gärna natur & vatten i rörelse kort. Jag har nu en Canon Compact powershot 150 SX IS.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
JNN
2013-09-20 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild från Tyresta nationalpark i närheten av Åva, som jag tog för ca 2 år sen. Då hade jag inte ännu gått över till att fota i RAW, så det är en i princip oredigerad jpg-bild direkt ur kameran.

Kommer inte i håg men kan ha gjort lite justeringar, men vid den tidpunkten gjorde jag nog ännu mindre redigeringar än jag gör i dag..

Bilden är tagen på aftonsidan, utan gråfilter för det hade jag inte, men det är en rätt skuggig plats så jag körde i Av läge och slutartiden blev därför rätt så lång utan att ställa till det alltför mycket.

Kameran jag hade då var en Canon EOS 1000D, använde mig av stativ som jag placerat mitt ute i vattnet bland alla hala stenar, men det var som tur var inte så strömt..🙂

Mooniq
2013-09-20 11:06
#2

#1 jättevacker bild!

för att få den lite drömska flödet så har du alltså ökat på slutartiden. jag har kollat runt o min lilla kamera och den kan jag påverka.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-20 11:25
#3

#2 - Tack!🙂

Jo precis, med lång slutartid så blir vattnet lite mjölkigt, och det går ju så klart att använda sig av Av-läget som jag gjorde här, men det går ju lika bra att köra manuellt och själv prova sig fram till en lämplig slutartid.