Annons:
Etikettövrigt
Läst 2048 ggr
Mooniq
2013-09-20 09:43

Något att jämföra med...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett gammalt kort från första digitalkameran. Vatten o sten. Jag är nybörjare men jag skulle vilja att ni lägger in liknande kort och visar skillnader. Här forsar vattnet  ofokuserat men mossan på stenen är relativt klar. Ingen sol just i detta kortet. Kameran var enkel och i autoläge - förklara gärna era kort och om ni haft andra "lägen" på kameran när ni tagit era kort. Gärna natur & vatten i rörelse kort. Jag har nu en Canon Compact powershot 150 SX IS.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
JNN
2013-09-20 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild från Tyresta nationalpark i närheten av Åva, som jag tog för ca 2 år sen. Då hade jag inte ännu gått över till att fota i RAW, så det är en i princip oredigerad jpg-bild direkt ur kameran.

Kommer inte i håg men kan ha gjort lite justeringar, men vid den tidpunkten gjorde jag nog ännu mindre redigeringar än jag gör i dag..

Bilden är tagen på aftonsidan, utan gråfilter för det hade jag inte, men det är en rätt skuggig plats så jag körde i Av läge och slutartiden blev därför rätt så lång utan att ställa till det alltför mycket.

Kameran jag hade då var en Canon EOS 1000D, använde mig av stativ som jag placerat mitt ute i vattnet bland alla hala stenar, men det var som tur var inte så strömt..🙂

Mooniq
2013-09-20 11:06
#2

#1 jättevacker bild!

för att få den lite drömska flödet så har du alltså ökat på slutartiden. jag har kollat runt o min lilla kamera och den kan jag påverka.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-20 11:25
#3

#2 - Tack!🙂

Jo precis, med lång slutartid så blir vattnet lite mjölkigt, och det går ju så klart att använda sig av Av-läget som jag gjorde här, men det går ju lika bra att köra manuellt och själv prova sig fram till en lämplig slutartid.

Men har man dessutom ett gråfilter så går det ju bra att göra liknande bilder i betydlig starkare ljus, för det är ju det som blir problemet med lång slutartid, bilden blir lätt överexponerad.

Ett gråfilter dämpar det befintliga ljuset utan att påveka färgerna nämnvärt, så då kan man ha lång slutartid även i fullt dagsljus.

Tittade nu i Exif för min bild, slutartiden var 16 sek och bländaren var satt till f/11 och ISO 100. Så stativ är att föredra..!🙂

Mooniq
2013-09-20 11:27
#4

äger inget stativ. vad är gråfilter? finns det inbyggt i kompaktkamera eller är det något man köper till - till systemkamera?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-20 11:44
#5

Ett gråfilter är som ett slags solglasögon nästan för kameran, det dämpar ljuset så att man kan använda lång slutartid i dagsljus t ex, utan att överexponera. Dessa finns i olika styrkor och utföranden det finns kvadratiska som man behöver en filterhållare till som monteras på objektivet.

Många använder dessa filter till att fota solnedgångar over hav för att få vågorna att suddas ut och även för att man kanske vill få med mera ljus i en annars för mörk kvällshimmel, utan att det som då ska vara mörkt blir för ljust. Har ingen störe erfarenhet själv, har precis köpt mitt första gråfilter och knappt hunnit testa det.

Det jag köpte är runt och skruvas fast på objektivet längst ut i filtergängan, där linsskyddet annars sitter. Jag valde ett lite billigare för att se om det blir använt innan jag kanske investerar i något bättre, det finns dom som kostar över 2000 kr och det är lite saftigt för mig..

Här kan du läsa om det jag köpte:

http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=72_99_101&products_id=5639&osCsid=c994411ba80822e6bf642644b7eeaf7b

Mooniq
2013-09-20 11:46
#6

aha, det är alltså något för en systemkamera. jag kan inte byta objektiv eller skruva på något på min kamera .. Tack för en jättebra förklaring. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Bagtjesen
2013-09-20 12:29
#7

Mooniq.

Om du inte har ett stativ och har en Canon Powershot så finns det ju gängor på en sån kamera.

Alla stativ är inte stora och tunga. En del finns i form av teleskopiska vandringsstavar, med gängor upptill - dock har jag inte sett något med snabbfästen. Det är lättare att hålla en kamera still i sidled än i höjdled så ett enbensstativ i form av vandringsstav kommer också med när man ger sig ut i terrängen, den är ju nyttig till mer än som bara stöd för kameran…

Fina bilder från er båda två.

Bägtjesen


Mooniq
2013-09-20 12:33
#8

#7 Tack för bra tips!! Hittade ett hål i botten med gängor så jag får leta efter ett sånt som du tipsar om.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-20 12:48
#9

Här finns det lite exempel på stativ som inte behöver kosta så mycket.

Till kompaktkameror och liknande funkar de flesta, men har man en systemkamera lönar det sig att lägga ut lite extra, även om jag inte tycker att man behöver ha det  allra dyraste stativet heller.

Fotar man hemma i köket t ex så kan ju ett litet ministativ funka till en kompakt. Tar dessutom inte mycket plats om man vill ta det med sig..!

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/stativ

http://www.jula.se/search-result/?q=KAMERASTATIV

http://www.clasohlson.com/se/Stativ-Tripod-RM-90/38-3733

Mooniq
2013-09-20 12:51
#10

#9 tusen tack för länkarna. Kjell.com har ju många modeller att välja mellan och bra priser. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-20 13:01
#11

#10- Varsågod! Jo det finns ju en del att välja på, och har du inte allt för långt till en butik så åk och känn lite på dom så du får en uppfattning om vad du vill ha.

Hoppas du hittar något!!🙂

felixhaljeskog
2013-09-20 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är en bild från våren i år, här i Arbogas skogar :)

Mooniq
2013-09-20 13:21
#13

#12 jättefin bild. du har oxå lite "drömskt" flöde i vattnet - lång slutartid alltså??

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Bagtjesen
2013-09-20 13:22
#14

Jag har det Manfrotto teleskopiska enbensstativ som visas i JNNs första länk - 399:- hos Kjell. Använt i snart två år, fungerar bra, rekommenderar …

Bägtjesen


felixhaljeskog
2013-09-20 14:12
#15

#13 japp, kommer dock inte ihåg hur lång hehe, glömde också kommentera din bild.

Riktigt fin bild, gillar att vattnet har rörelseskärpa så det ser ut att röra på sig! :)

JNN
2013-09-20 16:24
#16

 Mooniq- jag glömde ju också bort att säga nåt om din bild, det föll helt bort då jag var på jobbet och sprang emellan och jobbade lite mellan inläggen. Hade även kameran med mig i dag som också fick jobba…😉

Jag gillar din bild, och även om vattnet inte är helt mjölkigt så är det ju faktiskt lite suddigt, ser ut som om det skulle kunna vara en målning. Miljön ser lite trollsk ut…

felixhhaljeskog - Härlig komposition och fina färger. Att du haft en längre slutartid är ju uppenbart, men har du haft nåt filter? Tänkte på att det ser rätt ljust ut med sol och allt…

Mooniq
2013-09-20 16:29
#17

Jag är jätteglad för att ha fått se bilder i samma tema i denna tråden!! Jag har fått fina förklaringar och jag har fått lite aha-känsla.. Såklart kunde jag inte ladda hem instr.boken men ska be brorsan göra det och skicka den som worddokument till mig. (jag kör Ubuntu)

Jag tog fram min kamera o pillade lite på inställningarna och tror jag hittade slutartiden - för när jag drog den mot höger så blev bilden på blomman suddig och när jag drog den till vänster om mitten så blev blomman skarpare.. tror jag har lärt mig nåt idag.. 🙂

Kul att det finns flera som har liknande motiv och att få jämföra dem var jättebra för mig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

felixhaljeskog
2013-09-20 16:50
#18

#16 Nej det är faktiskt efterbehandling, la över en varmare ton i bilden, för det var i början av våren så allt var jätte grått och trist, så det är lite manipulation i bilden om man tänker på färgena :)

JNN
2013-09-20 17:02
#19

Aha, där ser man.. Bra jobbat! :)

felixhaljeskog
2013-09-20 17:40
Annons:
[Jens]
2013-09-20 22:45
#21

Nu har jag inte läst hela tråden men jag måste få säga vad jag tycker även om jag är nybörjare? Det som jag kanske ska tillägga är att jag ÄLSKAR vatten och det kan alla mina vänner intyga. Jag har alltid fascinerats av vatten, vattendrag och vattenfall. I den första bilden som TS har lagt in är jättefin men det jag saknar i bilden är klarheten i vattnet. Jag skulle gärna ha velat se flödet av vattnet och även den sprudlande vattnet som kastar sig ifrån det. Sedan har JNN (som jag har har god kontakt med) lagt ut en bild där vattnet är drömsk. Ja den är vacker och drömsk men ärligt talat så tilltalar den inte mig som älskar vatten. Bilden ger inte mig en vattenkänsla utan den är bara drömsk. Jag skulle inte vilja ta i det och känna att det är vatten för det känns utifrån bilden att det är bara 'drömsk och luftigt', inte vattnigt och härligt. Bilden är jättefin annars! Drömsk men jag hade velat se det härliga vattnet. I inlägg nr 12 så är det likadant där. Jättefin bild men vattnet är inte vatten utan något drömskt. Vatten är för mig det levande, sprudlande vattnet. Vatten som lever! Svårt att förklara men nu har jag sagt mitt =) Jag kan se t ex en vattenflaska i en kolsyrad flaska som underbart också när jag ser bubblorna släppa några bubblor genom det klara vattnet. Nu gav jag bilderna kritik utifrån en som älskar vatten och det är bara jag som uttrycker mig vad jag tycker. =) Ni tycker säkert jag är tokig men jag är det men bara i vatten förhoppningsvis. Hahaha! Jag har sett fantastiska bilder med vatten tidigare här i forumet men ville bara kommentera bilderna jag såg i denna tråd.

felixhaljeskog
2013-09-20 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Menar du ungefär så här? :)

Förstår dock hur du tänker!
Men själv vill jag inte att bilder (som jag tar) ska stämma helt överens med verkligheten, gillar mer det overkliga, drömska utseendet, just för att det inte är verkligheten. Verkligheten ser man varje dag ändå, så jag vill ha något som inte är verklighet, det är därför jag t.ex. tog bild på bäcken med lång slutartid. :)

Bagtjesen
2013-09-20 23:59
#23

#22 felixhaljeskog

Vattnet ser ut som smält bly!

Vad är det som vi människor max kan uppfatta när det gäller rörlighet, jag har läst att det är 30 bilder per sekund.

Vi uppfattar alltså förändringar i vatten med som bäst 1/30s - det är kanske den slutartiden vore den optimala för verklighetsstrogna bilder på vatten som #21 JensW vill uppleva!

Bägtjesen


[Jens]
2013-09-21 07:13
#24

#22 och #23

Klart den bästa bilden i mina ögon här i tråden för den gör mig glad och jag tror det är jättesvårt att få till bra bilder. Önskar själv att jag ska kunna det och tänker lära mig det. Hoppas jag kan göra det efter instruktionen som Bägtjesen har gjort.

Absolut inget fel på de andra bilderna! Jag hoppas verkligen ni förstår det för bilderna är jättebra. De är fantastiska men vi alla är olika hur vi ser på vatten. 🙂

Om jag säger: Jag älskar Norge! Så kommer många förstå varför. Jag och min familj åker till Norge minst 2 gånger om året och jag vågar nog säga att jag har varit i varenda by i hela Norge för mitt intresse för Norge startade redan för 15 år sen. Fjordarna, vattenfallen, åsarna, floderna.. Oj så vackert det är i Norge! 🙂 .. och om en vecka så bär det av igen men det blir en kort runda och då åker vi över Hardangervidda och ska också se till att titta på den nya hardangerbrua som går över Eidfjorden.

Oj, det blev verkligen lite OT här. Ber om ursäkt för det.

Mooniq
2013-09-21 07:43
#25

#24 Jag förstår hur du tänker runt vatten, känslan av vatten och hur du vill ha dem på kort. 🙂 Jag gillar funderingar kring ämnet och jag är glad att jag skapade en tråd där andra gav sina intryck. Ibland vill man kanske ha en helt verklighetstrogen bild, ibland vill man kanske skapa något utifrån en bild - göra något mer.

Jag är amatör och tycker att jag fått fin feedback här, igår gick jag ut o micklade med min compactkamera och tog bilder på en och samma blomma i rabatten, när jag sen tittade i datorn, så såg även jag skillnader - så det blir ju ut o mickla igen, och igen, och igen.. 🙂

Det är roligt att ett intresse växer, jag tar det varligt, tänker inte studsa iväg och köpa nån systemkamera än.. utan jobba mig igenom min enkla och min mobil först..Jag skapar nog mer trådar, för jag upplever att det är lättare att få en aha-känsla när jag ser varianter på kort och text tillsammans…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

søs
2013-09-21 08:10
#26

Felix meget smukt udført…:-) som i et eventyr

søs
2013-09-21 08:11
#27

Mooniq ser rigtig fint ud..smukt med god stemning vh

Annons:
Mooniq
2013-09-21 08:11
#28

#27 tack

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-21 10:52
#29

#21 - Självklart får alla säga vad man tycker, proffs eller amtör eller nybörjare, det har ju ingen betydelse. Det är ju ändå en av idéerna med ett diskussionsforumen anser jag att alla ska få säga sitt. Alla kan vi ju lära av varandra och man kan nog behöva höra andras syn på saker i bland. Och jag förstår också hur du tänker kring vatten. Jag tycker nog också att vatten kan vara väldigt fascinerande och intressant. Och jag gillar nog alla typer av bilder på vatten, vattenstänk som fryses i en bild t ex kan ju vara kanonläckert samtidigt som jag gillar bilder med vatten som slöjas lite mjölkigt och drömskt, ungefär som i min bild. Så i det fallet är jag nog en allätare, men alla är vi ju olika och tur är väl det! #22- Den här bilden är också jättefin, läckert vattenfall som passar bättre så här än med väldigt lång slutartid, får mer dramatik så här om man frågar mig!

felixhaljeskog
2013-09-21 11:30
#30

Tack alla! :)

Ja Norge e riktigt fint, hoppas själv på att kunna åka dit igen snart!

bamse6311
2013-09-21 14:24
#31

TS Mooniq

Angående stativ så köpte jag ett Hama star61 till min kompakt.
Jag köpte det på Media markt men dom har tydligen inte kvar det.

Dock så finns det att köpa på andra ställen och ligger på strax över 200 kr.

Nu är det inget stativ som man sätter en tung systemkamera på men för en kompakt som bland annat din SX150 fungerar det fint.

Här nedan länk.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=546770

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: