Annons:
Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 2887 ggr
autumnleaves
9/19/13, 9:13 PM

Panorering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild jag tyckte blev bra som jag tog i min fotografiklass på high school (är utbytesstudent i USA) som jag ville dela med mig av :) Säg gärna vad ni tycker!

Annons:
Jalking
9/20/13, 12:20 AM
#1

Själva panoreringen är helt OK, men hur har du lyckats få med så mycket skräp? Det förstör fotot helt. Sitter det på linsen eller sensorn? (Tänkte ett tag att det kunde vara ett skitigt fönster mellan dig och motivet, men det kan det ju inte vara med en panorering.)

autumnleaves
9/20/13, 1:11 AM
#2

#1 Antar att det sitter på linsen eftersom att det är en av skolans kameror och alla är väl inte så försiktiga med kamerorna som man bör vara… Vet att det stör bilden men har inte tillgång till något redigeringsprogram så kunde inte fixa det :/

JazzBass
9/20/13, 8:01 AM
#3

Ser att bilden är tagen med extremt liten bländare, f/36. Det gör att skräp på sensorn och objektivets linser (speciellt baklinsen) framträder extra bra. Det kan vara bra att veta. Ett bättre sätt att nå de långa slutartider som  behövs vid såna här panoreringar är att använda ett gråfilter, minst ND8 (3 stegs ljusdämpning) men kanske också rentav ND64 (6 steg), speciellt om man fotar i starkt solsken som du gjort här. Då behöver man inte använda så här små bländare.

I övrigt tycker jag du lyckats bra med panoreringen. 🙂

PS. Om du vill bli av med fläckarna finns det säkert nån som kan redigera bort dem åt dig om du lägger upp bilden i gruppen "redigera mina bilder". DS.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: