Annons:
Etikettövrigt
Läst 1736 ggr
skogstossan
9/19/13, 8:12 PM

Färgrymd

När jag tittar på mina fotons exiffiler så står det att jag använder färgrymd Adobe RGB, vilket inte stämmer då min kamera alltid är inställd på S RGB. 

Så irriterande. Varför blir det så här?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Bagtjesen
9/19/13, 8:30 PM
#1

Kameran kan ha en inställning och du kan ha valt en annan färgrymd när du installerat någon programvara från Adobe och fixat till bilden där. Den inställningen i Adobes program går i så fall att ändra i efterhand. Det är bäst om de är lika, för annars sker det en "översättning" och då riskerar man att något går förlorat, precis som om det vore en översättning i ett språk.

Exif visas kanske inte komplett i den viewer du har så att du får med all information - det skiljer SÅÅÅÅÅ mycket med vad viewers ger för information.

Lägg in en exempelbild på forumet och ange vilken kamera och vilket redigeringsprogram du eventueelt använt. Har du INTE använt en någon form av redigeringsprogramvara, utan det är en jpg direkt från kameran då kan man börja undra!

Då är det nog dags att kolla med andra som har samma kamera!

Bägtjesen


skogstossan
9/19/13, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer exempelbild.

bakministeriet.blogspot.com

Schnauzertik
9/19/13, 8:43 PM
#3

Om man fotar i RAW spelar det ingen roll hur kameran är inställd utan färgrymden sätts först i rawkonverteraren. Dock finns i kameran en inbyggd konverterare för att kunna visa bilden på kamerans skärm.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
9/19/13, 9:36 PM
#4

Jag får "Colour Space {0xA001} = uncalibrated (65535)" från Esif Viewer.

Det står att du har använt "Software / Firmware Version {0x0131} = Adobe Photoshop CS6 (Windows)", och det är där du ska kolla vilken färgrymd du spar bilden i. Det lär finnas flera att välja på, men på webben funkar det bäst med sRGB. Om ditt system klarar att återge större färgrymd, så kan det bli ganska stor skillnad mellan vad du ser och vad vi ser om du använder större färgrymd än sRGB.

Bagtjesen
9/19/13, 9:37 PM
#5

Ja, #3 Schnausertik har nog rätt. Den här bilden har varit inne i Adobe PS CS6 säkert därför som bilden har Adobe RGB färgrymd satt.

Nu vet jag inte såå mycket om Canon kameror, men av vad jag hört så följer det med en RAW-konverterare från Canon med deras kameror. Om Canons RAW-konverterare hade använts istället så skulle jpeg filen inte innehålla info om AdobeRGB. Åtminstone inte tills bilden varit inne i t ex CS6 och sparats till jpg.

Vanligtvis så finns det en hel del som talar för att använda kameratillverkarens egen RAW-konverterare, de vet för det mesta MER än en tredje-parts leverantör om allt i kameran… Canons kan kanske leverera från deras RAW till jpg i (s)RGB till AdobeRGB. Ju närmare källan en konvertering sker dess bättre…

Även om Canons RAW-konverterare används och inställningarna i CS6 är satta till AdobeRGB så blir det ju de inställningarna som "regerar".

Bäst är om samma färgrymd används hela vägen, men VILKEN färgrymd som är bäst att använda är en annan sak, det beror ju på hur den färdiga bilden publiseras.

Det finns en bra förklaring och bilder som demonstrerar skillnaderna och slutresultaten på http://fstoppers.com/adobergb-vs-srgb

Bägtjesen


skogstossan
9/19/13, 10:26 PM
#6

Tack så mycket för hjälpen allihopa. Jag har hittat knappen i Photoshop där jag kan spara i srgb. Det blev bra att ändra den bilden ovan till srgb. Men en annan bild som har väldigt mörka och vibranta färger ser riktigt risig ut i den färgrymden.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
skogstossan
9/21/13, 2:16 PM
#7

Nu har jag helt snöat in på det här med färgrymd. Inte för att jag har blivit något klokare. När jag tittar på exifdatan på olika bloggar jag följer så visar det sig att dom flesta foton använde ARGB som färgrymd.

Har också hittat något annat spännande i en exiffil. Vad menas med detta citat tex:  "Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile."? Vaddå "without an embedded color profile"?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
9/21/13, 2:50 PM
#8

Inbäddad färgprofil är någonting man har för att styra färgen i vissa program, och det gäller främst program för utskrift, som när man ska trycka, och man kan ha färgprofil i skrivaren och vissa bildskärmsdrivrutiner kan använda en färgprofil; det skapas en sådan när man kalibrerar sin bildskärm.

En inbäddad profil är en som finns med i bilden, för att den ska kunna läsas av sådana program som hanterar färgprofiler. På webben behöver man den inte, eftersom de allra flesta bildskärmarna inte är kalibrerade och inte kan hantera färgprofiler. Då används helt enkelt den sRGB som är inställd på grafikkortet som standard, och skärmen visar färgerna som det blir.

Färgprofilerna använder man för att kunna kontrollera att färgen ska bli så som man vill ha den vid utskrift eller vid skärmvisning på ett system som hanterar profiler.

Adobe har en bra sida om färgprofiler:
http://help.adobe.com/sv_SE/creativesuite/cs/using/WSBB0A8512-8151-408c-9F79-4A9E9E3BA84C.html
Och så finns det en på tryckeriportalen:
http://www.tryckeriportalen.se/profiler.html

skogstossan
9/21/13, 6:38 PM
#9

Okej, då förstår jag lite bättre. Inte så att jag förstår särskilt mycket om det ändå. Men jag kanske ska försöka läsa in mig på det om jag verkligen behöver lära mig det någon gång. 

Just nu räcker det nog med att jag får till rätt färgrymd för publikation på nätet. :)

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: