Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 617 ggr
Mooniq
2013-09-19 20:00

Cosmos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna i trädgården idag. Jag har inte sått den men förra året hade jag Rosenskära på andra sidan huset i en utekruka.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
2013-09-21 08:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Första bilden tagen med samsung galaxy 3.

Detta kortet taget med canon powershot 150 SX is, här tror jag att jag har minskat tiden lite. Humlan ville dock inte stanna kvar som modell.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-21 11:00
#2

Mycket fina bilder, läcker blomma. Speciellt första bilden gillar jag, dels kul med humlan men även för att ljuset inte är lika hårt. Solljuset känns lite starkt i andra, och jag gillar dessutom kompositionen bättre i första bilden. Bakgrunden kommer bättre fram också i den, snyggt med gammalt grånat virke! :)

Mooniq
2013-09-21 11:03
#3

#2 

I bild två tror jag att jag kortade ner slutartiden lite. påverkar det så att ljuset blir "hårdare" hittade en inställning för Lövverk och valde den.

I bild 1 - så har mobilen valt allt själv.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JNN
2013-09-21 11:59
#4

Jo jag såg att du kortat ner tiden i andra bilden, men det är inte det som gör ljuset hårt, utan tvärtom. "Hårt" kanske är fel uttryck, men det är ett relativt starkt ljus, pga solen, så på kronbladen blir det på gränsen till överexponerat. Det saknas en aning detaljer.  Och det blir en del kraftiga skuggor också som inte är till sin fördel. Men i bland får man leva med det, om man inte kan skärma av dom med något när man fotar.

Så egentligen är det nog inget direkt fel på bilden, men hade du inte kompenserat exponeringen (kortat tiden) så hade den förmodligen blivit kraftigt överexponerad.

Men eftersom du även visar den första bilden så att man kan jämföra, så väljer jag nog den första . Ljuset känns mjukare som om det vore ett moln eller nåt som kom emellan blomman och solen, så skuggorna blir inte lika skarpa och detaljerna framträder bättre (till viss del i alla fall) trots att det är taget med en mobilkamera!

Upp till toppen
Annons: