Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1342 ggr
keptak
2013-09-19 18:53

(N) Kritik Örhänge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ett örhänge i dag och tog lite foton på det i min ministudio. Jag har inte använt det så mycket så kan inte så mycket om den typen av fotografering, men jag blev nöjd med denna bild. 

Kritik för mig som nybörjare på detta önskas.


Annons:
Bagtjesen
2013-09-19 20:18
#1

Mycket bra för att vara nybörjare! Du skulle nog förtjäna att att hamna minst på (M)😉

Estetiskt tilltalande bild, och att kroken på örhänget försvinner ur skärpa skapar djup.

Jag kollade i Exif och fick egentligen inte fram mer än D7100, 26mm brännvidd 1/40s, F4 - inget om vilket objektiv eller avstånd fokus är satt till, me njag skulle gissa på att du har haft möjlighet till ca 2 cm skärpedjup.

Jag tror att fokus hamnat något framför "bären" för ett par små grå dammkorn där verkar vara helt i fokus - jag tycker att man även ser det av att den svarta bakgrunden t o m är mer i fokus där. Silverknoppen till höger är det inte heller full skärpa på, verkar det som.

Eftersom det är skärpa framför så rör det sig inte om att du rört kameran utan du har använt stativ - en inte allför järv gissning.

Kompositionen i övrigt tycker jag är tilltalande, och klassisk - rött, svart och silver.

Vilket objektiv hade du? Hur nära var du.

Jag tycker din bild når 100% på (N) och skulle ha klarat sig MYCKET bra i (M), om jag fått råda.

Skön bild tycker jag.

Bägtjesen


keptak
2013-09-19 20:42
#2

Oj, vilken kritik! Tack så jättemycket! :) Jag är nybörjare att fota på just detta sätt men är medel när det gäller att hantera kameran. Satte på N då det kändes bäst, men det var kanske fel. Jag har beskurit den i Photoshop, men EXIF-datan borde väl vara kvar ändå? Får kolla upp det. Men jag använde kitobjektivet, Nikon Nikkor 18-105 och jag hade en närbildslins +10 på. Jag använde inte stativ :P. Jag skulle bara ta några bilder till min blogg då jag hade gjort mitt första örhänge, men bilderna hamnade även på min fotoblogg och en här :).


Bagtjesen
2013-09-19 22:01
#3

Ja, det kan förklara en del varför info försvunnit. Generellt är inte zoomarna så bra att sätta närbildslinser på, detsamma gäller om man sätter på s k mellanringar för att få till nära makro-bilder.

Du säger att du körde en inställning "N", tror du menade M för manuella inställningar av både slutartid och bländare?

Skaffa åtminstone ett litet men stadigt bordsstativ! Jobba på ett stadigt bord! Även om du inte rörde dig i sidled så rörde du kanske dig bakåt - det skulle förklara att skärpan hamnade framför motivet.

När man har stativ och kameran står stadigt så kan man trycka på skärpedjupsknappen på kameran (den sitter precis till höger om objektivet något uppåt när du håller kameran för att plåta). Men, när man har så här stora förstoringsgrader brukar det bli så mörkt att man inte ser skärpedjupet så bra ändå.

Skärpedjupet är alltid väldigt grunt vid fotografering av sådana här föremål, och om du kör med stativ och manuella inställningar föreslår jag att du tar ett 10-tal bilder och vrider fokuseringsringen pyttelite mellan varje exponering…

 … fortsätta att plåta!

Bägtjesen


Bagtjesen
2013-09-19 22:42
#4

Nä, nu förstår jag att du menade N som i Nybörjare. Nej det är inget fel att sätta det när du är det, men kan du konsekvent göra bra bilder och ta till dig förslag och få dem att fungera så tycker jag att du ska lyfta dig ett snäpp. Sedan kan det var så att man vill vara N på en teknik som man är nybörjare på, medan man är ganska eller mycket erfaren på annat inom foto - det är åtminstone min personliga åsikt.

Om du inte fokuserade manuellt så kan det vara så att autofokusen inte fungerar med så mycket glas som det blir med linserna i objektivet och en stor bit glas utanpå… I det fallet är det stativ och manuella inställningar som gäller hela vägen…

Bägtjesen


JNN
2013-09-20 06:44
#5

Tycker också att du lyckats riktigt bra för att vara ny på detta område.

En närbildslins på +10 är många gånger onödigt mycket, +2 eller +3 brukar nästan oftast vara lagom. Har man kraftigare blir bildförvrängningarna mera påtagliga, speciellt runtom i kanterna.

Skärpan blir sämre och det blir i princip bara skarpt i mitten av bilden och knappt det. Så på lite mindre motiv som inte sträcker sig så långt ut i bild kan det funka. Sen är det avgörande vilka slags linser man har, är det billigare linser som jag hade en gång så blir det inte riktigt bra.

Sen kan man om man inte har ett stativ lägga kameran på nånting, en väska eller jacka eller så om man inte råkar ha en bönpåse som en del använder. Har du nåt sånt så skulle du kunnat ha lägsta ISO för bättre kvalitet och du kan ju även köra med tidsfördröjd utlösning och spegellåsning, då får du klart bättre skärpa.

Då kan du också utan större problem ha mindre bländare för längre skärpedjup, men är det som Bagtjesen tror omkring 2 centimeter kanske det ändå är lagom i denna bild, bara man är noga med fokuseringen.

Gör du på det sättet skulle du med lätthet kunna ha en svagare lins och ändå kunna beskära bilden krafigt, så att det blir en närbild, det vet jag att din kamera klarar med den Upplösning den har, den har väl dessutom ett cropläge om jag inte minns helt fel…?

Bilden annars gillar jag, färgerna går bra i hop och kompositionen är bra, och nu har jag ju inte sett några andra bilder på detta örhänge, men skulle gärna sett det från en annan vinkel också, i stället för enbart från sidan. Men det kanske du har i dina bloggar?

Men bra jobbat , hoppas vi får se mer från din ministudio!🙂

keptak
2013-09-20 10:45
#6

#3 Nä, det vore ju optimalt med ett makroobjektiv men det är inget jag har råd med nu då jag precis köpt kameran, plus lite saker till.

Jag har två stativ som jag använder, ska fortsätta göra smycken och fota med hjälp av det. Jag kan tänka mig att jag rörde mig så därför fokus hamnade fel.

Okej, ska testa dina tips.

#4 Precis, haha. Jag har fotat ganska många år och har sen jag köpte D7100 utvecklats väldigt mycket som fotograf då jag alltid fotar på M. Men som sagt första gången på detta sätt.

Jag hade på autofokus, ska prova manuellt nästa gång. Tog lite bilder nu på morgonen och provade manuell fokus faktiskt. Är dock inte helt säker på det, men övning ger väl färdighet.


Annons:
keptak
2013-09-20 10:46
#7

#5 Jag har sen jag köpte närbildslinsen att det inte är riktigt bra med så mycket, och har som sagt funderat ett tag på att köpa en annan. Det blir som du skriver, bara skarpt i mitten. Jag har inte den allra billigaste linsen, men den var inte heller så jättedyr. Så kanske mitt emellan nånstans.

Det var väldigt dåligt ljus där jag var. Hade inga lampor tända, bara ett fönster och så fick jag sätta för lite för att det inte skulle bli så skuggit.

Ja, det finns ett cropläge men har inte använt det då jag inte vet riktigt vad det är till. Skulle det vara bra att använde vid denna typ av fotografering?


keptak
2013-09-20 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag lägger upp en bild till (får ju bara ha två i kritiktrådar). Här tycker jag att skärpan hamnade lite fel också. Men det är nog som ni säger att jag inte använde stativ och då flyttade lite på mig. Tanken var att den skulle vara på knoppen.

Fler finns på min fotoblogg photobykimaxelsson.blogg.se


JNN
2013-09-20 10:57
#9

Den senare var mera tilltalande för min del då jag gillar när det blir en diagonal i såna bilder I det här fallet behövs det inte vara knivskarpt heller ända längst ut på kroken eller vad det nu heter, kan inget om smycken… Utan det är bara längst fram som det är nödvändigt enligt min åsikt!

Cropläget är när du vill komma lite närmare motivet, i praktiken blir det nästan som om du hade en mindre sensor. Cropfaktorn då är 1,3 i stället för 1,5 som det är i andra Nikonkameror. Har för mig att den är annorlunda på D7100, är inte säker, men på min Canon är den i alla fall 1,6.

Det innebär då att bilden känns mer beskuren, men man får kanske ha i åtanke att då används bara 15 mp i stället för 24 som du har på din kamera.

SaraFag
2013-09-20 11:37
#10

Jag gillade båda bilderna.
Jag personligen gillar bilder där hela förmålet inte är helt skarpt utan som i dessa fall - lite "oskarpa" på det som inte är "lika viktigt" eller hur man ska uttrycka det hela. :)

Mycket bra jobbat om du är nybörjade på detta, skulle nog säga att du är klart mycket duktigare än att få kritik på nybörjarnivå! :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

keptak
2013-09-20 12:44
#11

#9 Tack och tack för beskrivningen :). Jag ska börja utforska crop då.


keptak
2013-09-20 12:45
#12

#10 Tack för kritiken! Jag gillar också när det är kort skärpedjup.


Bagtjesen
2013-09-20 13:18
#13

Keptak. Bilden i #8 visar nog tydligt på att det är allt glas som ljuset skall gå igenom som gör att främre änden ("kronan"), som är väldigt vacker, inte blir bra -det blir lite för mycket "oregelbunden skärpa" i - det blir många men relativt små förvrängningar p g a allt glaset…

Jag tror dock nu, efter att du berättat om (+10) att det även kan handla om ett bra mycket mindre skärpedjup än två cm. Men går inte att räkna ut om inte distansen till objektet är känt.

JNN har givit föreslagt flera bra saker i sitt inlägg #5 om tidsfördröjd utlösning och spegellåsning - det fungerar jättebra med men stativ är ett måste i det sammanhanget.

Eftersom du någonstans ovan säger att du kommer att fortsätta att fotografera smycken (eller åtminstone något som jag tyder som att du vill göra det). Så i samband med tidsfördröjt utlösning och spellåsning är fjärrutlösning också användbart. Fungerar bra med Nikons lilla trådlösa.

Det finns två saker i ditt resonemang som gör att jag föreslår att du skaffar en mini/mikro studio till detta.  Det är ett litet ljustält/ljusbox (softbox) som man kan lägga in lite olika bakgrunder i, i länken nedan följer det med 3-4 färgade bakgrunder, även om det inte är bästa kvalitet. Att hitta något av siden/silke eller sammets stuv att lägga in i tältet/boxen. Att sedan sätta upp några små LED-ljuskällor utanför boxen - det finns de som man kan reglera ljusstyrkan på. Jag har en sådan ljusbox här hemma men glömde LED-ljusen söderöver för 11 dagar sedan.

http://www.linkdelight.com/PD008-Photo-Studio-50cm-19-Light-Tent-Cube-Softbox-with-4-Backdrops.html

Det finns flera olika storlekar och också med olika ljus. Finns på ebay för allt från 100:- exkl frakt till ca 400:- för de större längre. Hemma i gamla Sverige tar man ca 600:- för de mindre…

http://www.linkdelight.com/PE004X-4xAputure-160-LED-Video-Light+Flash-Stand+Filter+Hotshoe-Spindle.html är en lämplig belysnig med hela fyra för 75£ (exkl frakt från Kina). Även där är ebay ett bättre alternativ för att varorna är tullade och skattade och redan inne i EU - leveranstiderna blir också kortare - det tog nästan 5 veckor från Kina…

En liten fundering bara när det gäller de två bilder du nu lagt upp. Är det tänkt att du skalla ha din logga alltid nere vid vänstra hörnet?

Jag såg att din andra bild i #8 har mer luft mellan loggan och objektet än i #0 och att det på något vis blev bättre - eller också var det bara jämförelsen mellan två objekt - loggan och örhänget - som båda ligger horisontellt som gör skillnaden. Eftersom jag inte själv har någon egen logga utan helt rakt upp och ner har en © 2013 Bägtjesen, så funderar jag på om din logga på #0 skulle kunna ha varit uppe tillhöger och objektet en aning längre ner, och om det då ändå skulle bli bättre när det är två parallella objekt i bilden (oavsett om det ena är huvudobjektet?

Bägtjesen


Annons:
keptak
2013-09-21 08:50
#14

Fjärrutlösare (både kontroll och till telefonen) liksom en liten studio (inkl lampor) har jag så det kommer jag att använda nästa gång jag fotar på detta vis. Jag använde det inte då detta från början bara var tänkt att visa mitt första örhänge. Men jag kommer definitivt ta till mig alla tips till nästa gång. Loggan är inget jag brukar ha på mina bilder annars än här på iFokus och andra forum.


Upp till toppen
Annons: