Annons:
Etikettövrigt
Läst 1015 ggr
Ketang
2013-09-18 11:59

Sätta pris???

Jag ska sälja en bild till kommunen som dom ska trycka på en glasvägg. Väggen är 7m * 3,40m. Tryckeriet tar 20 700:- + moms. Hur ska jag prissätta min bild?

Annons:
[Moa-]
2013-09-18 12:01
#1

Varför är tryckeriets pris relevant i frågan?

Ketang
2013-09-18 12:07
#2

Om du inte tycker att det är relevant kan du strunta i det. Andra jag pratat med har frågat vad tryckeriet kostar så vissa vill väl veta andra inte.

[Moa-]
2013-09-18 12:09
#3

Fundera på dina omkostnader och din tid, resten är väl egentligen ganska irrelevant? Möjligen att eventuell unikhet bör vägas in.

Ketang
2013-09-18 12:13
#4

Omkostnader är helt ointressanta. Då skulle bilden kosta runt 200-300:- vilket skulle göra att alla yrkesverksamma fotografer skulle gå bärsärkargång. Jag vill veta vad som är rimligt att ta för en så här extremt stor bild. Det är en installation och ett konstverk. Pratar man med konstnärsfotografer säger dom "ta i så du skäms, sen tar du det gånger tre." Men det säger ju inte mig så mycket. Inte mer än att dom tycker att det ska kosta en rejäl slant. Men vad är då det?

Schnauzertik
2013-09-18 12:22
#5

Utan att kunna särskilt mycket om detta skulle jag säga (om du är en etablerad konstnär) ungefär 3-4 ggr vad tryckeriet ska ha, men vet inte om detta är realistiskt.

Om du inte är en etablerad konstnär så ska priset vara mycket lägre men där är det svårare att  bestämma, kanske samma som tryckeriet ska ha?

Värd för Pensionärer

[Moa-]
2013-09-18 12:31
#6

Jag ser inte varför du skall ha mer än ett tryckeri som verkligen presterar något när de skall etsa något på en stor yta som kräver extrem utrustning som kostar multum, utrusning som oftast endast kan nyttjas i detta syfte. Vad har du investerat i för utrustning som endast kan nyttjas till detta syfte?

I vilket syfte tog du bilden? Kan någon annan ta en motsvarande bild? Ser inte anledningen till att du skall försöka få ut så hutlösa summor för att någon vill nyttja en bild om den inte är väldigt unik…?

Annons:
Bagtjesen
2013-09-18 12:41
#7

Kommun som köpare säger du Ketang? - Tror att lagen om offentlig upphandling ställer krav på upphandling på belopp över 1 prisbasbelopp (som ligger på 44 500 för 2013!). Du bör nog utreda hur kommunens ursprungliga beeslut att köpa såg ut. Om du är underleverantör till de som levererar glasväggen så är det väl en helt annan sak, då är det deras budget och inte kommunens som du skall få pengarna från.

Solklart att exklusiva rättigheter till bilden måste spela in. En granne till mig tog mycket bra bilder på ett par björnungar uppe i en tall, och icke exklusiva rättigheter till kommunens årskalender (där kommunen betalar hela tryckningen var på tal) där erbjöds varje fotograf 1500:-

Bägtjesen


Ketang
2013-09-18 12:46
#8

#5 Jag ser inte mig själv som en etablerad fotograf/konstnär. Men jag har börjat lite smått att skapa mig ett namn här. Dom fotografer jag pratat med (både professionella, kända fotografer och mindre kända amatör fotografer) nämner några saker jag bör tänka på.

1, Se på samhället, bilder kostar. Ska det dessutom blåsas upp stort kostar det mer.

2, Amatörer som dumpar priser är aldrig populärt. Etablerade fotografer ser hellre att amatörer tar bra betalt än att dom dumpar priserna. Detta på grund av att dom får svårare att motivera sina priser.

3, Risken är att kommunen inte vill köpa en bild som är för billig. Detta på grund av att den inte får något värde och där med inte kommer att betyda något. Dessutom ses man inte som så seriös om man skänker bort bra bilder.

När jag säljer mina bilder i A3 format ligger jag extremt lågt. Inramat tar jag 800:- om jag tar A3 och täcker en 7'3,40m stor yta blir det ganska mycket pengar.

#6 Varför ska jag mer eller mindre skänka bort min bild och dessutom göra mina fotograf vänner irriterade och sura?

Ketang
2013-09-18 12:48
#9

#7 Jag kommer inte att ta över 30 000:- för min bild.

Schnauzertik
2013-09-18 12:50
#10

#6  Om jag gör en jämförelse  verkar du tycka att konstverket ska vara billigare än "ramen".

Värd för Pensionärer

[Moa-]
2013-09-18 12:52
#11

Ketang; ja, men vad är det du tar betalt för? Dina kostnader påverkar inte av att det är ett A3 eller annan storlek vad jag förstår? Snarare blir detta billigare för dig då du slipper framkalla och rama in själv? Så nej, jag ser inte varför du skall ta betydligt mer betalt för något som ger dig en lägre arbetsbörda.

Skillnad som sagt om du lyckats fånga något mycket exklusivt som ingen annan kan återskapa eller göra. Fångat en unik bild på en viktig händelse för kommunen, lyckats fånga en explosion mitt i eller något dylikt.

Att ta betalat bara för att är för mig helt ologiskt och något jag helt saknar förståelse för.

[Moa-]
2013-09-18 12:54
#12

Schnauzertik; det har vi många bilder hemma som har dyrare ram, ja. Sist köpte vi en handmålad tavla på en loppis, endast för att få ramen. De flesta kan knäppa en bild, få kan etsa den på en stor glasvägg…

Bagtjesen
2013-09-18 12:56
#13

En annan sak du skall tänka på är att du inte skall passera gränserna för att det skall bli så stor inkomst, netto, så att du behöver skatta. Det kan vara lite känsligt när man har med det offentliga att göra - alla kommer ju att veta att det är en bild från dig och att din räkning till kommunen blir offentlig handling. Om du tar 30 000:- och dina kostnader är drygt 20 000 så klarar du dig… Men jag vet inte riktigt vad gränserna går numera mellan hobby och affärsverksamhet.

Bägtjesen


Annons:
[Moa-]
2013-09-18 13:00
#14

Bagtjesen; även hobbyverksamheter och överskott därifrån skall deklareras och beskattas, enda skillnaden är att hobby räknas till inkomstslaget tjänst istället för näringsverksamhet.

Ketang
2013-09-18 13:13
#15

#13 Jag får tjäna 30 000:-/år utan att skatta för det. Pratade med skatteverket senast igår. Ska även på ett möte hos dom nästa vecka så den biten löser sig. 👍

#12 Nu vet vi vad du tycker, tack för din synpunkt.

Martin
2013-09-18 13:23
#16

Är det redan bestämt att det är din bild de vill ha? Då finns det väl (antar jag) en tanke om vad de är beredda att betala. Eller vill de köpa en bild av dig, och du får bestämma vilken det blir?

Du har säkert redan tänkt på det, men det kan ju vara bra att kolla vad de tänker för rättigheter osv också - det spelar såklart in i priset.

mvh Martin

Bagtjesen
2013-09-18 13:34
#17

Moa.

Ja då har reglerna ändrats någon gång de senaste 20-30 åren. Förr var det ett generellt avdrag på 10 000:- på inkomster, och med lika stor rätt att dra av investeringar man gjort upp till samma summa innan man ens behövde ta upp det i deklarationen. Jag var fotbollsdommare under ett antal år och de enda avdrag jag kunde göra var för resor, inköp av dress, 1 per år, och tvättkostnader… så mycket gick till skatt - Min fotohobby kunde jag aldrig dra av någonting på eftersom jag aldrig kom upp till 10 000:-.

10 000:- på den tiden motsvarade 1-2 månadslöner för de allra flesta och tre veckor på jobbet för en byggnadsarbetare…

Ketang

"Tjäna 30 000:-/år" skriver du - min fråga är om det är brutto eller netto. Och om det är netto - hur mycket får du dra av på din utrustning per år (de s k avskrivningarna). Och de rullande utgifterna som fotopapper…

Bägtjesen


[Moa-]
2013-09-18 13:54
#18

Bagtjesen; ja, då har reglerna ändrats. =) Enda skattefria inkomster (för vuxna, arbetsföra etc. personer) jag kommer på är egen konsumentförsäljning av egenplockade bär, svampar och kottar, där du får tjäna 12 500 kr/år skattefritt.

bgtommyalm
2013-09-18 16:04
#19

Om man kikar i prislistan för fotografer är priset ca. 7000:- plus moms för din bild. Priset avser då stortavla och större än 5kvm. Det är vad jag förstår en arkivbild, du har inte tagit den på beställning antar jag men om så skulle vara så debiterar du 1500 per timme.
Hur bilden sen trycks eller framställs har ingen betydelse.
Vill du slippa allt skattetjafs så låter du FrilansFinans ta hand om faktureringen.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ketang
2013-09-18 16:13
#20

FrilansFinans var en bra idé! Tack för det tipset. Bilden är en arkivbild dom beställt. Jag ska lämna in en offert på bilden den 9okt.

Skatteverket sa att jag kan tjäna max 30 000:-/år om jag inte vill börja krångla med att betala skatt eller moms osv. Och jag har inget problem med att betala skatt, men vill gärna slippa krångel med blanketter osv. Dom nämnde inget om avdrag för utrustning osv. Detta ska jag ta upp med dom på mötet och fråga hur det fungerar!

Annons:
bgtommyalm
2013-09-18 16:42
#21

Du har samma avdragsregler som alla andra, företag eller privatperson gör ingen skillnad att tala om. Om du tar en bild som fotograf så finns det prislistor. Konstnärer arbetar på ett helt annat sätt och där har kändisskapet och vad du gjort innan stor betydelse. Att lämna offert på en redan tagen bild verkar konstigt. Kommuner brukar inte ta in offert i onödan. Det får mig att misstänka att de har flera fotografer med i leken.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ketang
2013-09-18 18:13
#22

Varför skulle det vara konstigt att lämna en offert på en redan tagen bild? Dom vill ju givetvis veta vad den kommer att kosta. Att det finns prislistor för fotografer vet jag. Jag vet också att dom inte är något man måste hålla sig till och att just det jag ska sälja inte finns med i den listan. Jag har mejlat dom och kom överens om att jag ska ringa dom istället.

hydman
2013-09-19 07:22
#23

Kommunens gräns för upphandling enl LOU är ca 284 000 u 12 månader. Det är dock kommunens "problem" och har inget med vad Din bild skall kosta. 

Sedan tror jag man skall göra tydlig skillnad på vad bilden skall kosta och vad som är formalia när det gäller beskattning och ev avdrag. Det ena har trots allt inte med det andra att göra. Att det kan ha konsekvenser för Dig i ett senare läge är en annan sak. Vill man inte ha omaket att hålla på med siffror etc är det bästa rådet att inte sälja några bilder.

Om kommunen begär in en offert bör Du räkna med att det inte finns någon beställning. De begär ju in en offert för att få ett underlag för vad de kommer att få och vad de i så fall skall kosta. Vore detta klart förefaller det onödigt att begära en offert. Finns det trots allt en beställning så har Du säkert dokument som stödjer detta och även egna dokument som bekräftar uppgörelsen i sin helhet. Finns inte detta finns det ingen beställning. 

I övrigt håller jag med bgtommyalm. Håll Dig gärna till de prislistor och generella riktlinjer som finns. Avsteg kan kanske göras om Du är en känd konstnär med ett namn och historia som innebär att dessa inte är relevanta. I klartext innebär detta att Dina verk säljs, tex på en andrahandsmarknad, för belopp som vida överstiger listpriserna.

Ketang
2013-09-19 08:35
#24

#23 Grejen är ju att de prislistor som är rekommendationer för fotografer inte tar upp just denna typ av bild. 

Svaret från Svenska Fotografers Förbund talar ju rätt tydligt: "Det handlar om en fri förhandling mellan dig och kommunen och rör en speciell företeelse som inte förekommer direkt i prisguiden."

Kommunen har inte i klartext beställt en bild nej. Men dom har sagt att dom vill ha bilden och satt ett datum för när allt ska vara klart. För att veta exakt vad hela kalaset kommer att kosta så har dom begärt in offerter från mig och tryckeriet. Dom beslutade redan innan dom fick offerten tryckeriet att det är det tryckeriet som ska användas. Så det är väl så dom jobbar då, inte vet jag. Vad dom sagt så är det min bild som gäller och jag har lämnat den till tryckeriet som håller på att plocka fram två olika tester för att se hur ljuset kommer bli på glaset.

Schnauzertik
2013-09-19 09:13
#25

Tycker det verkar vara ett rimligt arbetssätt från kommunen de vill väl ha ordning o reda och dokumentation kring upphandlingen.

Vid de tillfällen jag sålt tjänster till kommuner och myndigheter har det alltid, även vid direktupphandling, föregåtts av offerter. Men det är klart tjänster måste ju specificeras noggrannare vad som ingår.

Lycka till!!

Värd för Pensionärer

Ketang
2013-09-19 09:15
#26

#25 Tack!

Upp till toppen
Annons: