Annons:
Etikettövrigt
Läst 2457 ggr
[Jens]
9/17/13, 10:01 PM

Nikon D5100 18-105 VR + närbildslins ??

Hej, Amatör ut i spetsarna säger jag alltid och det är jag. Nu har jag fotat en del och tycker det blir bra bilder. Själv är jag nöjd och det är viktigt men nu är det så att jag har akvariefiskar och skulle vilja ta närbilder på dem men det går inte bra så med mitt objektiv. Jag har tittat runt väldigt mycket och kommit fram med tanke på min budget så tänker jag mig Dioptrier-kit med +1 +2 +4 och +10. Jag har också tittat på Raynox DCR-250 Macro Snap-On Universal 52-67mm. Jag har en 67 mm. Jag vet inte vad som är bäst för mig att ta bilder på t ex akvariefiskar, insekter, blommor, löv, snö mm? Kommer bara lågt och senare i livet prova bättre men nånstans måste jag ju börja :) Kan någon hjälpa mig? :) _________________________ Länkar: http://cms.kreativfotografi.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&Itemid=26&category_id=9&product_id=434 http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox-dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm

Annons:
Inkanyezi
9/17/13, 10:13 PM
#1

Du lär klara dig med en enda närbildslins till objektivet som du har, eftersom det fokuserar rätt nära utan några extra tillbehör. När objektivet är fokuserat på 45 cm håll, motsvarar det ungefär +3 dioptrier, dvs avståndet mellan objektivets framkant och motivet är ungefär 1/3 meter.

Det innebär att det är meningslöst med alla linser som har mindre än +3 dioptrier, och den mest flexibla är just +3. Men för att få riktigt bra resultat med en så stark lins bör man ha en akromatisk lins. Annars får man rätt mycket kromatisk aberration, som är knepigt att korrigera i efterbehandlingen.

Endera +3 dioptrier akromatisk eller +4 dioptrier funkar bra och ger hyggligt omfång att låta AF ta hand om fininställningen. Om man har en lins på +3 så finns det ungefär femton centimeter som skärpeinställningen klarar att justera, och med +4 blir det ungefär tio centimeter, så att det är lite knepigare att hålla sig på precis rätt avstånd om man har en starkare lins.

Med en lins på +3 blir längsta avståndet 33 cm från linsen och kortaste avståndet ungefär femton centimeter närmre. Avbildningsskalan blir ungefär dubbelt så stor vid näravståndet som utan lins.

Bagtjesen
9/18/13, 12:58 AM
#2

Innan jag laser-opererade ögonen var jag svårt närsynt och jag hade bikloper, inte en cykolp, där en lins med slät sida var limmade med lim från canadensisk balsamgran mot ett slätt glas som låg ut mot verkligheten, de sjöar jag dök i. De linserna var på +3 om jag minns rätt och fungerade väl.

En av mina söner är akvariefantast, och det som jag tycker är bäst är att jobba med manuellt fokus. Sedan är färgerna alltid ett problem (billigt akvarieglas är alltid riktigt grönt). Sonen laborerar nu med belysningar i olika våglängder för att få fram olika flouriserande ljus hos korallerna. Vi får se hur han lyckas, han håller på att importera "belysningar" från olika håll för att testa.

Få se om jag kan värva sonen till forumet - han verkar inte vilja följa i sin fars fotspår för han valde Canon i st f Nikon -plats för ett riktigt garv…

Bägtjesen


[Jens]
9/18/13, 6:02 AM
#3

Inkanyezi.
Nånstans läste jag just om akromatisk dioptrier men det kopplade inte riktigt hos mig men efter din beskrivelse Inkanyezi så blir det allt mycket klarare.

Jag letade lite om fann denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316367

Skulle det passa mig bäst att börja med? 

------

Bägtjesen.
Jag hade tänkt att köpa en extra blixt för att förstärka det hela nu när mörkret faller på och det är en sådan här: 

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Kanske hjälper det till en del vid fotografering i akvariet?

------

Tack så mycket för att ni lade ner tid för att hjälpa mig! Tackar och bockar! 👍

Jens

ps. den sistnämnda länken jag lade ut hänvisas till Canon blixt Dörr men det är till Nikon jag ska ha men nu på morgonen förstår jag inte riktigt varför den visar Canon när jag är på Nikons sida ds. 🤔

JNN
9/18/13, 6:33 AM
#4

Nä jag förstod inte heller vad som hänt, nåt knas måste det blivit med den länken. .! Hur som helst har jag som sagt ingen erfarenhet av att fota akvarium, tog en bild för många år sen när jag var 14 i Rumänien på ett stort akvarium, men råkade använda den inbyggda blixten och fotade rakt mot glaset, så bilden blev helt vit.. Så det gäller att rikta blixten rätt antar jag..! ;) Tror att det är i princip samma blixt till både Canon och Nikon, dom är väl bara anpassade efter respektive märke och dess blixtstyrning och blixtskor.

[Jens]
9/18/13, 7:02 AM
#5

JNN.

Ja, det har jag märkt lite också och då tänkte jag att en sådan Dörr Blixt ska kunna hjälpa till att inte reflektera dumma blixtar framför glas. Det var min tanke i alla fall 🙂 Hoppas jag inte är helt ute o cyklar! Jag har ett stativ till min kamera som jag tycker är ganska så stabil så det hjälper till lite vid fotograferingen också.

[Jens]
9/18/13, 7:10 AM
#6

Till er alla som läste mitt första inlägg så skrev jag 'amatörfotograf' ut i spetsarna och nu när jag tänker efter så finns det otroligt duktiga amatörfotografer så jag måste ändra mig på den punkten och skriva att jag är nybörjare hädanefter. Hoppas ingen tog illa vid sig när jag skrev amatörfotograf för det är jag inte.

Annons:
Inkanyezi
9/18/13, 7:30 AM
#7

#3 Den linsen är bra, och nästa steg om du vill ha ännu bättre möjligheter för närbilder är att skaffa ett riktigt makroobjektiv. Det är egentligen inte mycet idé att ha starkare närbildslins än +3, eftersom det blir så kinkigt att flytta sig till rätt avstånd för att få skarpt.

[Jens]
9/18/13, 7:37 AM
#8

Inkanyezi.

Tack så mycket för ditt svar. Ska göra en beställning idag har jag tänkt. 😉

MagArne
9/18/13, 7:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag använder mig av en blixtkabel så jag kan rikta blixten för att slippa reflexer från glaset. Bäst är även att mörklägga rummet om inte kameralinsen är enda framme vid glaset.

Själv kör jag med en gammal Nikon D200 och ett 18-55 VR objektiv. VR är bara onödigt i detta fall då den inte kommer trolla bort rörelseoskärpan från fiskarna. Varför just ett 18-55 är för att det har en kort närgräns på 28cm vilket gör det på snudd till ett macroobjektiv. Jag kan ha kameran väldigt nära och samtidigt fokusera.

Blixt tycker jag är snudd på ett måste för att ljuset ska räcka till.
Men jag har ju ett ljusstarkt f/1.8 så då behöver jag väl ingen blixt?
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Med ett Nikon 35mm f/1.8 med en närgräns på 30cm ger ett skärpedjup på knappt en halv centimeter på bländare f/1.8. Totalt oanvändbart så vida man inte fotograferar fisken helt från sidan. Bländare f/11 ger ett skärpedjup på knappt 3cm vilket blir mer användbart. Ibland kör jag på bländare f/22

Kameran brukar jag ställa i manuellt läge. 1/200s, ISO 100 och vitbalansen på lysrör. Trots att jag kör med blixt så tycker jag att lysrörens ljus färgar betydligt mer än blixtljuset.

Ljusstyrkan justerar jag genom att ändra blixtstyrkan.Jag har en gammal nikon SB-24 blixt. Ibland har jag även på min lilla SB400 också men viktigast är en blixt med kabel så den går att rikta.

MagArne
9/18/13, 7:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Resultatet

[Jens]
9/18/13, 7:52 AM
#11

MagArne.

Så fin bild på din fisk! 🙂

Om jag tolkar dig rätt så finns det ingen förlängningskabel till den blixt som jag väntas köpa men kan jag köpa till en sådan till denna kamera?

MagArne
9/18/13, 7:57 AM
#12

Ja, typ denna. TTL-blixtkabel
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371151

Jag köpte min från E-bay för ca 100kr.

Se till att välja en för Nikon om det är till din Nikonkamera.

JazzBass
9/18/13, 8:01 AM
#13

#10 - Riktigt snyggt fotat! 👍

En sak som slagit mig när det varit tal om fotografering av akvariefiskar är att ingen ännu föreslagit användning av polfilter. Ett sånt minimerar ganska effektivt reflektioner från icke-metalliska ytor som glas och vatten, vilket borde göra det lättare att få klara reflektionsfria bilder på fiskarna. De stjäl visserligen 1-2 steg ljus, men om man ändå använder blixt så har det mindre betydelse, blixten får bara jobba lite hårdare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
MagArne
9/18/13, 8:08 AM
#14

Jag är väldigt sugen på ett polariseringsfilter och kommer säkert köpa ett inom kort. Får se om det ger något lyft.

Inkanyezi
9/18/13, 8:18 AM
#15

Polfilter hjälper mot reflexer främst i ganska flacka vinklar, och inte när vinkeln är nära nittio grader. Och när man tar fiskar, sä är mycket av ljuseffekterna i deras fjäll polariserade, så att man kan döda färgspelet rätt effektivt med polfilter.

Så polfilter är kanske inte vad man främst vill ha.

Det är ganska tveeggat annars också att använda polarisationsfilter. Man får visserligen bort reflexer i ytor som inte är av metall, men mycket av livet i en bild kan komma från just såna reflexer. Användningsområdet för polfilter är ganska snävt. Det kan ta bort reflexer ur lövverk, grässtrån, glasytor, vatten och målade ytor. Man kan få djupare grön färg i grönskan, till priset av att mycket av ljusspelet försvinner.

Och i akvariet hjäper det inte alls mot sådant som spegas i glaset, annat än om man riktar ameran snett emot glaset. Ett bättre sätt att slippa reflexer är att se till att det som speglas är så svart som möjligt, så att se till att blixtljuset inte sprids dit det inte ska är det första man bör tänka på.

Det går att använda kamerans blixt, om man sätter en skärm emellan ljuskäglan från blixten och objektivet. Det kan räcka med en kartongskiva som man håller mot glaset och vilar mot objektivet. Det är den enklaste metoden om man inte har en extern blixt med förlängningssladd.

[Jens]
9/18/13, 8:25 AM
#16

#13

Jag köpte för en månad sedan ett polaseringsfilter, ett HOYA (http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv-blixt-och-filter/filter/filter-67-mm/Hoya-POLCIRK67MM/102445.4588/). Tror det var en sådan du tänkte på?

[Jens]
9/18/13, 8:41 AM
#17

#12

Tack så mycket för tipset. Ska beställa en sådan också! 

Jag blir så glad att ni ALLA har hjälpt mig och informerat mig i denna foto-djungel. 🙂

Tror jag har allting klart i huvudet så beställning av dessa tre verkar vara en bra 'kit' för mig som nybörjare:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316367

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371151

och naturligtvis ska ALLA vara till Nikon D5100 67 mm. Vad säger ni? Låter det bra?

Inkanyezi
9/18/13, 8:49 AM
#18

Blixten som du länkar är till Canon.
Det är en annan till Nikon, med ett annat artikelnummer.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N

JNN
9/18/13, 9:43 AM
#19

#17- Precis, det verkar vara det du ska ha, förutom det som Inkanyezi redan påpekat om blixten!

[Jens]
9/18/13, 10:16 AM
#20

Beställningen är gjord! Önskar att jag fick det nu men får dock vänta.

Återigen tack allihopa för att ni har hjälpt mig!

Annons:
JNN
9/18/13, 10:49 AM
#21

Kul, hoppas du blir nöjd med grejjerna och att du kan visa upp något exempel sen!🙂

MagArne
9/18/13, 10:54 AM
#22

Fortsätt gärna att ställa frågor om akvariefitografering. Även om vi inte är några experter så vill iaf jag vara med och diskutera tips och trix. Alltid kul att kunna glädja någon med mina kunskaper och även själv snappa upp något användbart.

[Jens]
9/18/13, 11:21 AM
#23

Ska komma med exempel och se om vad ni tycker sedan 🙂

Bagtjesen
9/18/13, 12:20 PM
#24

Tror att alla förslag du fått täcker upp det mesta man kan tänka sig. Mörkt rum och bra belysning i akvariet kanske något kompletterat och så får man testa sig fram hur hård blixten skall vara. Huvudsaken är att man slipper slagskuggor och att ljuset gör fiskarna rättvisa.

En del fiskar kan reagera ordentligt på blixtar så man får kanske vänta mellan varje "skott". Och med bra belysning i grunden kan man använda serietagning, bra blixtar som är tillräckligt effektiva för serietagning skulle nog bli mycket dyrt, har inte kollat Dörr-blixten.

Bägtjesen


MagArne
9/18/13, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag har en diffusor på min blixt för att mjuka upp skuggor. Blir i stort sätt inga skuggor alls då. En diffusor kan man göra enkelt själv av vitt papper till att börja med om det inte följde med någon till blixten.

Annars går dem att köpa för en 20:a inkl frakt på E-bay. Dock är det väl 2 veckors leverans men om man inte har bråttom kan det vara ett alternativ.

Mycket riktigt så kan blixten och även fotografen skrämma fisken. Jag kör ibland med en trådbunden fjärrutlösare på min kamera så jag kan stå en bit ifrån. Då brukar jag köra med lite mindre bländare och fokusera manuellt på ställen jag vet att mina fiskar håller till.

[Jens]
9/18/13, 1:01 PM
#26

Bägtjesen.

Ja, det är det jag tänker på också att fiskar inte gillar blixtar hur mycket som helst så det kommer bli en lång process att göra ett bra jobb men jag tänker även ta närbilder på andra saker såsom blommor, insekter eller andra ting men väldigt nära. Ska bli så spännande.

Tack återigen! =)

MagArne
9/18/13, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är ett större publikt akvarium och då behöver man inte ha macroobjektiv. Jag körde med ett Nikon 50mm f/1.8 på ca 1m avstånd från glaset. Blixten höll jag i handen och körde utan diffusor.

Kommer tyvärr inte ihåg bländaren då jag inte har tillgång till originalbilden nu men skulle tippa på f/8 och ISO var 200.

Annons:
Bagtjesen
9/18/13, 1:21 PM
#28

MagArne

En sak med större akvarier är att det kan gå lite vågor eller åtminstone krus. Det gör att ljuset är mycket mer mångfacetterat, och skiljer sig mer inom relativt korta avstånd - ljus kan skifta på olika delar av samma fisk - det är ju på gott och ont - det blir ofta mer verklighetstroget men kan också i värsta fall ge en "splittrad bild".

Hur stort ledtal sätter du blixten till för att få lagom upplättat ljus? Och i det fallet är det väl bra med en blixt som rapporterar att det är med diffusor, eller så är det kamerans ljusmätning som stänger av den (blixten)?

Bägtjesen


[Jens]
9/18/13, 1:36 PM
#29

#25

Ursäkta min dumma fråga men diffusor? Är det samma sak som bouncer för jag beställde det 'stora paketet' som innehåller även laddare och bouncer.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BOUNCEM

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SYNERGY

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N

MagArne
9/18/13, 1:41 PM
#30

#29 Japp bouncer och diffusor är samma sak

[Jens]
9/18/13, 1:47 PM
#31

#30

Så bra! 🙂

MagArne
9/18/13, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#28 Jag är en fattilapp och kör därför med gammalt skit som ingen annan vill ha längre. I mitt fall en Nikon D200 och en gammal Nikon SB-24

SB-24 har ett ledtal på 36 tror jag.

Blixten sätter jag i manuellt läge och justerar blixtstyrkan manuellt. Justeringen görs i steg med 1/1 full styrka, 1/2 halv styrka, 1/4 en fjärdedel, 1/8 osv.

Alla jobb kräver olika blixtstyrka beroende på storlek på akvariet, vilken belysning akvariets lysrör kan åstadkomma, vilken bländare jag vill använda mig av.

Så jag börjar med att välja en bländare för att få rätt skärpedjup. Sen får jag justera hur hårt blixten ska slå genom att höja och sänka ledtalet. Det kan bli allt mellan 1/1 till 1/16.

Men har man hittat något som fungerar för en session så är det bara att köra på med den inställningen. Viss efterjustering av exponering kan behövas göras i mitt fall Aperture.

Det här är ju vad jag gör som fungerar skapligt med min utrustning.
Har man en blixt som fungerar fullt ut med iTTL kanske man inte behöver köra blixten i manuellt läge? Jag skriver detta som en hint om vilken väg man kan gå för att få till skapliga akvariebilder. Om det finns en bättre väg är jag vill jag gärna höra 🙂

[Jens]
9/18/13, 2:10 PM
#33

Jag gillar dina bilder och sådana har jag inte kunnat ta ännu men hoppas på att det blir bättre framöver. Kanske till nästa helg 🙂

Bagtjesen
9/18/13, 3:05 PM
#34

Tack #32 MagArne, det var precis det jag hade lite funderingar ikring.

Själv kör jag med mycket anteckningar på många av de mer tekniskt svåra grejorna jag håller på med, t ex makro, närbilder och lite ljussättningar -  Man kan nog inte få fram allt lätt enbart via Exif, även om viss ljussättning syns i skuggor i bilden, det svårare är istället hur jag lyckades få tilll något så precis lagom när det behövs bara få skuggor eller man skall vara "helt" utan.

Än en gång tack för att du tog dig tid att svara - vi är nog flera som kan ta till oss…

Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: